Gå til innhold

Dopingjegere skaper panikk på NM i BB og fitness


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For de som ikke har sett den interessante, og i mine øyne balanserte, dokumentaren "Bigger Stronger Faster", så ligger denne fritt på VGTV, anbefales. Fra 2008, men er vel ikke mindre aktuell i dag.

Det er "opplest og vedtatt" at en har vært, og er, nødt til å dope seg for å kunne hevde seg i bodybuilding. All ære for at de prøver å gjøre noe med dopingproblemene, men hvor effektivt vil det være?

Skal en lykkes, så må det også kontrolleres rimelig intensivt utenom konkurranser. Jeg antar at veldig mange av oss kjenner til studioer hvor doping er en akseptert del av "opplegget"?

Er det kun i Norge det satses på antidoping? Så lenge internasjonale stevner "tillater" det, med utøvere i en HELT annen divisjon som resultat, hvor realistisk er det at utøvere i Norge skal overbevises av argumentene om antidoping? 

Penger har stor makt, og pengene ligger i at sporten fenger interesse, at den begeistrer. Skaper ikke-dopede "småtasser" nok begeistring til at det genererer interesse og penger? Er forbund, arrangører, utøvere og publikum EGENTLIG interessert i at doping forsvinner? 

Man forsøkte å innføre dopingkontroller på slutten av 80-tallet, men det ble rimelig mislykket. Jeg er ikke spesielt sterk i troen på at en vil lykkes denne gangen heller... Om dopingkontroller er kommet for å bli innen bodybuilding, så tror jeg at forskjellen vil bli at en blir mye mer opptatt av sporingstider og metoder for å dope seg smartere, ikke at doping vil forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/2/2016 at 3:54 AM, kennda said:

Hvorfor må politiet så mange måneder etter konkurransen be om opplysninger om hvem som ble tatt? Er det ikke normalt i andre idretter at det blir offentliggjort for alle etter a- og b-prøve er analysert? Hvorfor treneres det og hvorfor hemmeligholdes informasjon?

Uten at jeg vet noe om lov & juss, så vil jeg tro at det har noe med at dette er politisaker, mens andre idretter vanligvis testes av ADN/WADA, hvor man har signert anti-doping kontrakter o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er deilig er at jeg endelig får rett. Tenk så mange diskusjoner jeg kunne ha vært spart for hvis dopingkontrollørene kom før.

Meg: jeg tror ikke 80kg ren LBM med fett% på 4 i alder av 21 er realistisk.

Internett: HOLD KJEFT, da skulle du prøvd å dra på studio 7 ganger i uka og spist kylling og brokkoli, din jævla idiot!

Joda, såe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvis jeg skulle uttalt meg, så ville jeg vært mer forsiktig enn Apothic, og heller sagt; Det er høyst usannsynlig at rene utøvere har noen som helst mulighet til å hevde seg i toppen i bodybuilding.
Med rene mener jeg ikke utøvere som tester negativt, men utøvere som faktisk også er og har vært HELT rene.

Det du sier om lokale bro's som går på AAS i lang tid uten å bli særlig store, det er som regel disse som tror og håper at alt som skal til er AAS. (Var nettopp en sak i VG om en som hadde gått på steroider i 10 år, ledsaget av et bilde av når han var på sitt "største" ...hjelpes, hadde jeg sett slik ut etter 10 år på juice, så hadde jeg ikke turt å stå frem).

De som faktisk blir imponerende digre, det er disse som er ekstremt dedikerte både innen kosthold og trening, og som i tillegg bruker AAS. 
Ja, noen er genetisk heldige og kan bygge imponerende mye muskler uten aas/sarm/peptider, men gi den samme personen tilgang til ulovlig medisinering, så vil det naturlig nok være mulig å bygge mye mer.

Personlig mener jeg at det største problemet med doping er spredningen og bruken i ungdomsmiljøer. For min del driter jeg i om konkurrerende utøvere bruker det, men det blir problematisk når ungdommer tror at doping er en nokså ufarlig "quick-fix".
Når man leser spørsmålene unge brukere stiller på lukkede forum for denslags miljøer, og ser hvor ukritiske og uvitende disse ungdommene er, så blir jeg faktisk overrasket over at det ikke går til helvete med flere av dem enn det som er tilfellet...
Når du ser brukere av heftige stoffer som uttrykker at det de bekymrer seg mest over, er hvordan de kan motta pakken uten at mor oppdager det ...eller tips til hvordan de kan oppbevare stoffer som må lagres kaldt, uten at mamma eller pappa finner det i frys/kjøleskap :blink:

Men slett ikke alt er like fornuftig fra lovgiver heller; Hvordan forklares eksempelvis at det relativt ufarlige "moderhormonet" testosteron er sett på som ordentlig FYFY, mens langt farligere og dødelige peptid-hormon (som ikke engang kan avsløres ved testing) ikke har fokus overhodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Adeno skrev:

Hvis jeg skulle uttalt meg, så ville jeg vært mer forsiktig enn Apothic, og heller sagt; Det er høyst usannsynlig at rene utøvere har noen som helst mulighet til å hevde seg i toppen i bodybuilding.
Med rene mener jeg ikke utøvere som tester negativt, men utøvere som faktisk også er og har vært HELT rene.

Det du sier om lokale bro's som går på AAS i lang tid uten å bli særlig store, det er som regel disse som tror og håper at alt som skal til er AAS. (Var nettopp en sak i VG om en som hadde gått på steroider i 10 år, ledsaget av et bilde av når han var på sitt "største" ...hjelpes, hadde jeg sett slik ut etter 10 år på juice, så hadde jeg ikke turt å stå frem).

De som faktisk blir imponerende digre, det er disse som er ekstremt dedikerte både innen kosthold og trening, og som i tillegg bruker AAS. 
Ja, noen er genetisk heldige og kan bygge imponerende mye muskler uten aas/sarm/peptider, men gi den samme personen tilgang til ulovlig medisinering, så vil det naturlig nok være mulig å bygge mye mer.

Personlig mener jeg at det største problemet med doping er spredningen og bruken i ungdomsmiljøer. For min del driter jeg i om konkurrerende utøvere bruker det, men det blir problematisk når ungdommer tror at doping er en nokså ufarlig "quick-fix".
Når man leser spørsmålene unge brukere stiller på lukkede forum for denslags miljøer, og ser hvor ukritiske og uvitende disse ungdommene er, så blir jeg faktisk overrasket over at det ikke går til helvete med flere av dem enn det som er tilfellet...
Når du ser brukere av heftige stoffer som uttrykker at det de bekymrer seg mest over, er hvordan de kan motta pakken uten at mor oppdager det ...eller tips til hvordan de kan oppbevare stoffer som må lagres kaldt, uten at mamma eller pappa finner det i frys/kjøleskap :blink:

Men slett ikke alt er like fornuftig fra lovgiver heller; Hvordan forklares eksempelvis at det relativt ufarlige "moderhormonet" testosteron er sett på som ordentlig FYFY, mens langt farligere og dødelige peptid-hormon (som ikke engang kan avsløres ved testing) ikke har fokus overhodet?

Likevel er det slik at "Uskyldig til det motsatte er bevisst"  i Norge er fungerende både som formelt rettsprinsipp samt en typisk holdning blant Ola Nordmann når det gjelder det meste og de fleste, med unntak når det gjelder kroppsbygging/fitness-miljøer og utøvere, der er det alment akseptert å komme med påstander ala "Alle er dopa" - "Ingen er reine, du er idiot om du tror det" osv og etc.

For min del er det noe innbitt hyklersk over at det skal være politisk korrekt å omtale en voldtektsforbryter som ble tatt på fersk gjerning med buksa nede som "Uskyldig til det motsatte er bevisst" (Altså inntil rettskraftig dom foreligger) - Mens det samtidig også er både politisk korrekt og alment akseptert å omtale "Samtlige" kroppsbyggere/fitnessutøvere som en gjeng "Bolere" - Uten at man faktisk sitter på prøveresultater som kan dokumentere dette.

Så lenge det finnes så mye som èn person som har hevdet seg i kroppsbygging/fitness uten å noen gang ha brukt AAS, så vil ovennevnte påstander falle på sin egen urimelighet. Denne personen fortjener nemlig ikke å havne i samme bås som resten. Jeg vet om to personer som har stilt i classic som aldri før har dopet seg, de vant ikke, men de kom heller ikke sist. Jeg vet om enda flere som har stilt i ulike fitness-grener som aldri har dopet seg.

Jeg ser lokale bro`s som kjører på med kurer med preparater som ikke akkurat er av de mildeste AAS, og som knapt nok ser ut som om de løfter i det hele tatt, du har helt rett i at det er en generell oppfatning blant veldig mange mennesker at AAS automatisk vil gjøre deg svær og ripped, mens faktum er noe helt annet: Kosthold er fortsatt den mest avgjørende faktoren, samt trening, hvile, søvn, etc. etc. Kort og godt kunnskap og kompetanse. Akkurat slik det er for oss som ikke bruker AAS.

Helt enig i at utbredelsen i ungdomsmiljøer er svært bekymringsverdig. Spørsmålet er om denne er større eller mindre nå som bruk av AAS har vært forbudt pr. lov i noen år kontra hvordan det var i tiden før. En ting er ihvertfall sikkert: Jeg misliker sterkt politiets fremgangsmåte hvor mennesker blir ført bort av en horde med tjenestemenn basert på at de ser "For muskuløse" ut, at disse også har testet rent beviser at det hele er en farse, hadde det vært meg personlig som hadde blitt offer for en slik behandling i all offentlighet så hadde jeg kontaktet en god advokat og forhørt meg om mine muligheter til å forfølge dette juridisk, at jungeltelegrafen går som ild i tørt gress i slike situasjoner er ingen hemmelighet, og bygda er ikke like interessert i å prate høyt og videre om din reine dopingtest som de er i å prate høyt og videre om "Muskelmannen som ble ført bort av politiet fordi han var dopa"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, NoBro said:

Likevel er det slik at "Uskyldig til det motsatte er bevisst"  i Norge er fungerende både som formelt rettsprinsipp samt en typisk holdning blant Ola Nordmann når det gjelder det meste og de fleste, med unntak når det gjelder kroppsbygging/fitness-miljøer og utøvere, der er det alment akseptert å komme med påstander ala "Alle er dopa" - "Ingen er reine, du er idiot om du tror det" osv og etc.

I rettssystemet vårt er det som du sier at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist. I hodene til folk, derimot, så trenger det ikke være sånn. Det er forskjell på jus og psykologi. Hvis vi modererer utsagnet fra "ALLE er dopa" til "MANGE er dopa" så er det sannsynligvis godt hold i den påstanden. If it walks like a duck osv.

17 hours ago, NoBro said:

For min del er det noe innbitt hyklersk over at det skal være politisk korrekt å omtale en voldtektsforbryter som ble tatt på fersk gjerning med buksa nede som "Uskyldig til det motsatte er bevisst" (Altså inntil rettskraftig dom foreligger) - Mens det samtidig også er både politisk korrekt og alment akseptert å omtale "Samtlige" kroppsbyggere/fitnessutøvere som en gjeng "Bolere" - Uten at man faktisk sitter på prøveresultater som kan dokumentere dette.

Så lenge det finnes så mye som èn person som har hevdet seg i kroppsbygging/fitness uten å noen gang ha brukt AAS, så vil ovennevnte påstander falle på sin egen urimelighet. Denne personen fortjener nemlig ikke å havne i samme bås som resten. Jeg vet om to personer som har stilt i classic som aldri før har dopet seg, de vant ikke, men de kom heller ikke sist. Jeg vet om enda flere som har stilt i ulike fitness-grener som aldri har dopet seg.

Sånn vil det alltid være for rene utøvere som deltar sammen med urene utøvere. Tough shit. Realiteten er at de må finne seg i å bli mistenkt for bruk av doping i og med at det er såpass utbredt som det er innenfor det de holder på med. Det er ikke sånn at én ren utøver frikjenner hele greia, come on. I beste fall må påstanden "ALLE doper" endres til "MANGE doper" eller noe i den duren. Det er fortsatt doping galore.

10 av 10 utøvere i finalen på 100-meter under OL er dopa. De kan alle ha blitt testa rene. Dette betyr på ingen måte at de er rene, det betyr simpelthen at de har testa rent. Viktig forskjell. Det er en kjensgjerning at dopingtester ikke er i nærheten av 100%.

17 hours ago, NoBro said:

 En ting er ihvertfall sikkert: Jeg misliker sterkt politiets fremgangsmåte hvor mennesker blir ført bort av en horde med tjenestemenn basert på at de ser "For muskuløse" ut, at disse også har testet rent beviser at det hele er en farse, hadde det vært meg personlig som hadde blitt offer for en slik behandling i all offentlighet så hadde jeg kontaktet en god advokat og forhørt meg om mine muligheter til å forfølge dette juridisk, at jungeltelegrafen går som ild i tørt gress i slike situasjoner er ingen hemmelighet, og bygda er ikke like interessert i å prate høyt og videre om din reine dopingtest som de er i å prate høyt og videre om "Muskelmannen som ble ført bort av politiet fordi han var dopa"

 

Dette kan jeg for så vidt være enig i, men nå er engang loven slik den er. Det er det samme med doping som med dop generelt - skjellig grunn til mistanke. Argumentet ditt blir svekket ved at det hviler på et premiss om at dopingtester er pålitelige. Det vet vi at de beviselig ikke er. En utøver som tester negativt trenger ikke være ren. Det eneste vi vet er at vedkommende testet rent der og da. Om det er fordi vedkommende faktisk ér ren (og har vært det hele livet) eller om det er fordi han har lurt systemet på et eller annet vis (det finnes flere måter) er ukjent.

Summen av alt dette blir at bodybuilding/fitness blir med rette suspekt med tanke på bruk av AAS. Det er sannsynligvis ikke absolutt alle som doper, men en anseelig mengde gjør det og oppfatningen utad blir deretter. Da skal det mye til å frikjenne alle fordi noen er rene. Det må folka som er med bare deale med, som alle andre idrettstutøvere som deltar sammen med urene utøvere. De må også leve med at rene dopingtester ikke beviser at de faktisk er rene. Kjipt for de som faktisk er rene, men sånn er verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Tronaldo skrev:

I rettssystemet vårt er det som du sier at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist. I hodene til folk, derimot, så trenger det ikke være sånn. Det er forskjell på jus og psykologi. Hvis vi modererer utsagnet fra "ALLE er dopa" til "MANGE er dopa" så er det sannsynligvis godt hold i den påstanden. If it walks like a duck osv.

Sånn vil det alltid være for rene utøvere som deltar sammen med urene utøvere. Tough shit. Realiteten er at de må finne seg i å bli mistenkt for bruk av doping i og med at det er såpass utbredt som det er innenfor det de holder på med. Det er ikke sånn at én ren utøver frikjenner hele greia, come on. I beste fall må påstanden "ALLE doper" endres til "MANGE doper" eller noe i den duren. Det er fortsatt doping galore.

10 av 10 utøvere i finalen på 100-meter under OL er dopa. De kan alle ha blitt testa rene. Dette betyr på ingen måte at de er rene, det betyr simpelthen at de har testa rent. Viktig forskjell. Det er en kjensgjerning at dopingtester ikke er i nærheten av 100%.

 

Dette kan jeg for så vidt være enig i, men nå er engang loven slik den er. Det er det samme med doping som med dop generelt - skjellig grunn til mistanke. Argumentet ditt blir svekket ved at det hviler på et premiss om at dopingtester er pålitelige. Det vet vi at de beviselig ikke er. En utøver som tester negativt trenger ikke være ren. Det eneste vi vet er at vedkommende testet rent der og da. Om det er fordi vedkommende faktisk ér ren (og har vært det hele livet) eller om det er fordi han har lurt systemet på et eller annet vis (det finnes flere måter) er ukjent.

Summen av alt dette blir at bodybuilding/fitness blir med rette suspekt med tanke på bruk av AAS. Det er sannsynligvis ikke absolutt alle som doper, men en anseelig mengde gjør det og oppfatningen utad blir deretter. Da skal det mye til å frikjenne alle fordi noen er rene. Det må folka som er med bare deale med, som alle andre idrettstutøvere som deltar sammen med urene utøvere. De må også leve med at rene dopingtester ikke beviser at de faktisk er rene. Kjipt for de som faktisk er rene, men sånn er verden.

Bare for å ha avklart det først som sist: Jeg er overhodet ikke av den oppfatning av at kroppsbygging/fitness ikke er en idrett hvor doping er utbredt på aktivt nivå, det hersker heller ikke fra mitt ståsted noen tvil om utfordringene man har med dette.

Men nå har det seg slik at "Alle er dopa" er en utbredt holdning over hele linja - Og enda verre: Det er en sosialt akseptert holdning. I for eksempel sykkelsport på høyeste nivå så er "Alle er dopa" etter all sannsynlighet et (Minst) like fortjent slagord, og den gemene proffsyklist har sannsynligvis langt flere og bedre ressurser tilgjengelig både iform av avanserte dopingmidler og midler og metoder for å skjule bruket sitt, for ikke å snakke om det enorme apparatet de har rundt seg av kompetent personell, enn den gjennomsnittlige aktive kroppsbygger.

Men sykling er og blir en idrett som står nærmere den norske folkesjela enn kroppsbygging/fitness, og akkurat det er det nok veldig lite å gjøre noe med - Men, hele poenget mitt er følgende: Det var utsagnet "Hvis du tror noen som stiller i kroppsbygging er reine er du en idiot" jeg ville til livs, dette er nemlig ikke et argument en gang, men en ren og skjær hersketeknikk som man skal være meget forsiktig med.

Nei, det er ikke det samme med doping som med dop generelt, når du snakker om "Skjellig grunn til mistanke" så har du som mistenkt for et straffbart forhold faktisk krav på et minimum av rettssikkerhet, dette innebærer blant annet at du skal ikke utsettes for mere makt av det offentlige enn hva som er ytterst nødvendig, for mindre alvorlige forhold hvor lokalsamfunnet ikke er eller har vært truet av dine handlinger, har du faktisk også krav på at ditt navn blir holdt anonymt, dette er også rettspraksis for langt mer alvorlige forbrytelser enn bruk/oppbevaring av dop/doping/narkotika til eget bruk. Selv voldtektsforbrytere, voldsmenn og ranere får ikke sitt navn offentliggjort.

Nå blir ikke navnet ditt offentliggjort i avisen dersom du blir tatt for besittelse/bruk av AAS - Men det er mange måter å offentliggjøre en person på. 4-5-6 polititjenestemenn som eskorterer deg vekk fra en offentlig konkurranse, hjemmet ditt, det lokale treningssenteret eller whatever, er så direkte nedverdigende, og en så unødig bruk av makt, at de like gjerne kunne printet ansiktet, navnet og personnummeret ditt på forsiden av lokalavisen.

Hvis du ringer politiet og forteller dem at jeg sitter og røyker hasj i leiligheten min, så kan jeg garantere deg at de ikke vil troppe opp like mannsterke, dersom de mot formodning skulle ha gjort dette så kan jeg garantere deg at politiet ville blitt kritisert både internt og eksternt for å bruke slike store ressurser på en "Fillesak" og ikke minst nedverdigelsen av en persons navn.

Når det gjelder AAS og brukere av dette ser det derimot til ut til å være OK, det er overhodet ingen som reagerer. Nå forsvarer jeg ikke bruk/besittelse av AAS på noe vis, men det ironiske her er at det den senere tid er flere eksempler på at dette har forekommet, hvor de mistenkte har testet rent.

Du sier at en ren test ikke nødvendigvis betyr at en person alltid har vært ren : Dersom man ikke kan legge frem en positiv test, så har man absolutt ingen juridisk eller sosial rett til å stemple en person som bruker av hverken det ene eller det andre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykling og langrenn er også idretter som har et dopingproblem. Skal vi generalisere så vil jeg påstå at toppidrett generelt har et dopingproblem. Se bare hva som skjer i friidretten og WADAs nye avsløringer. Shit is everywhere.

 

19 minutes ago, NoBro said:

Men sykliig er og blir en idrett som står nærmere den norske folkesjela enn kroppsbygging/fitness, og akkurat det er det nok veldig lite å gjøre noe med - Men, hele poenget mitt er følgende: Det var utsagnet "Hvis du tror noen som stiller i kroppsbygging er reine er du en idiot" jeg ville til livs, dette er nemlig ikke et argument en gang, men en ren og skjær hersketeknikk som man skal være meget forsiktig med.

Ja, utsagnet er upresist samtidig som det er en kjerne av sannhet der. Jeg tolker utsagnet som satt på spissen. Når nå 9 av 11 som ble testet under Kaliber-greia nå sist avga positiv prøve så er det ikke akkurat snakk om noen ren konkurranse, og påstanden blir ikke så langt fra virkeligheten. At daglig leder av Kaliber Gym noen dager etterpå går ut og innrømmer bruk av doping så er det neppe særlig godt for omdømmet til bodybuilding sett utenfra.

Korreksjon: 5 av dem fra Kaliber-greia nektet riktignok å la seg teste og ble ansett som å ha avgitt positiv prøve av den grunn.

 

21 minutes ago, NoBro said:

Du sier at en ren test ikke nødvendigvis betyr at en person alltid har vært ren : Dersom man ikke kan legge frem en positiv test, så har man absolutt ingen juridisk eller sosial rett til å stemple en person som bruker av hverken det ene eller det andre.


Hvis vi tar i betraktning at

1) Tester er upålitelige
2) Tester er dyre og utføres sjeldent
3) Det er måter å omgå tester på

så har det lite for seg å legge fram krav på positiv test for å kunne si noe som helst. Vi vet at testingen er upålitelig. Det er det beste vi har, men det er ikke nok. Testing er riktignok den eneste måten å være sikker på at det er noe annet enn mel i posen, men så var det dette med walks/talks like a duck igjen. F.eks. så har Ronnie Coleman aldri avgitt en positiv dopingprøve. Med din logikk så burde ingen kunne påstå at han var dopet, selv om alle vet det. Derfor mener jeg at krav om positiv dopingprøve for å si noe som helst er urealistisk. Den dagen dopingtester er 100% pålitelige så endrer dette seg, men den dagen kommer neppe med det første eller i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, Tronaldo skrev:

Sykling og langrenn er også idretter som har et dopingproblem. Skal vi generalisere så vil jeg påstå at toppidrett generelt har et dopingproblem. Se bare hva som skjer i friidretten og WADAs nye avsløringer. Shit is everywhere.

 

Ja, utsagnet er upresist samtidig som det er en kjerne av sannhet der. Jeg tolker utsagnet som satt på spissen. Når nå 9 av 11 som ble testet under Kaliber-greia nå sist avga positiv prøve så er det ikke akkurat snakk om noen ren konkurranse, og påstanden blir ikke så langt fra virkeligheten. At daglig leder av Kaliber Gym noen dager etterpå går ut og innrømmer bruk av doping så er det neppe særlig godt for omdømmet til bodybuilding sett utenfra.

Korreksjon: 5 av dem fra Kaliber-greia nektet riktignok å la seg teste og ble ansett som å ha avgitt positiv prøve av den grunn.

 


Hvis vi tar i betraktning at

1) Tester er upålitelige
2) Tester er dyre og utføres sjeldent
3) Det er måter å omgå tester på

så har det lite for seg å legge fram krav på positiv test for å kunne si noe som helst. Vi vet at testingen er upålitelig. Det er det beste vi har, men det er ikke nok. Testing er riktignok den eneste måten å være sikker på at det er noe annet enn mel i posen, men så var det dette med walks/talks like a duck igjen. F.eks. så har Ronnie Coleman aldri avgitt en positiv dopingprøve. Med din logikk så burde ingen kunne påstå at han var dopet, selv om alle vet det. Derfor mener jeg at krav om positiv dopingprøve for å si noe som helst er urealistisk. Den dagen dopingtester er 100% pålitelige så endrer dette seg, men den dagen kommer neppe med det første eller i det hele tatt.

Likevel er det slik at bevisbyrden ligger på den anklagende part, ikke på den mistenkte part. Dette gjelder over hele linja, juridisk, og som sunn fornuft.

Dersom jeg beskylder deg for å ha gjort noe galt, må det være opp til meg å fremlegge beviser på dette, ikke opp til deg å bevise din uskyld.

Det kan godt være at enkelte som tester rent, ikke alltid har vært rene, men en kan ikke bruke det faktum at dette er både teoretisk mulig og i noen tilfeller sannsynlig som argument for at "Jo du tester reint, men likevel er du en dopingbruker"

Da er det institusjonen(e) som foretar tester av idrettsutøvere som må finne andre og bedre rutiner/metoder som kan avdekke nettop disse tingene, være seg både kroppsbyggere, syklister, sprintere, skiløpere og alle andre.

Når det gjelder Coleman har han vel vært mer og mer åpen rundt sin bruk av forskjellige dopingmidler, så det blir et dårlig eksempel. Forøvrig er han et godt eksempel på en som ikke bare lever av kroppsbygging, men som er blitt styrtrik på det, og som har et gigantisk apperat rundt seg og dermed ressurser til å lure systemet, og dermed avgi rene prøver. På generell basis bør de som foretar testene spørre seg selv hva de kan gjøre for å avdekke flere av de som bruker, for det at tvilen skal komme et individ til gode er et prinsipp som for meg står sterkt. Jeg har ikke særlig stor tro på at man med dette kan få positive prøver utav personer som RC, men personer som RC utgjør en liten av promille av de som driver med kroppsbygging (Også aktivt) - Og vi kan så absolutt enes om at det er behov for en opprydning, dette vil tross alt komme de rene utøverne til gode, ikke omvendt.

Vi kan også enes om at doping er et problem over hele fjøla i toppidrett, da snakker du langt mere mitt språk, det er egentlig en sentral del av hele poenget mitt. Men Ola Nordmann er ikke enig. Lysten til å svartmale de folkekjære langrennsløperne, fotballspillerne, syklistene, skøyteløperne etc. etc. er ikke akkurat stor, selv om mange innerst inne er klar over at omfattende og systematisk doping har vært et problem også her i lang lang tid. Det har noe å gjøre med mennesker som helst ikke vil tenke selv, og som liker å føye seg etter den propagandaen som idrettsnorge forer dem med og sier at er sunt og ikke sunt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, NoBro said:

Likevel er det slik at bevisbyrden ligger på den anklagende part, ikke på den mistenkte part. Dette gjelder over hele linja, juridisk, og som sunn fornuft.

Dersom jeg beskylder deg for å ha gjort noe galt, må det være opp til meg å fremlegge beviser på dette, ikke opp til deg å bevise din uskyld.

Det kan godt være at enkelte som tester rent, ikke alltid har vært rene, men en kan ikke bruke det faktum at dette er både teoretisk mulig og i noen tilfeller sannsynlig som argument for at "Jo du tester reint, men likevel er du en dopingbruker"

Da er det institusjonen(e) som foretar tester av idrettsutøvere som må finne andre og bedre rutiner/metoder som kan avdekke nettop disse tingene, være seg både kroppsbyggere, syklister, sprintere, skiløpere og alle andre.

 

Jeg er fullstendig enig med det du sier her. Mitt poeng om jeg skal prøve å oppsummere det kort er at hvis et miljø som bodybuilding/fitness er kjent for utstrakt bruk av doping så vil dette påvirke folks oppfatning av hele miljøet, inkludert enkeltutøvere som er rene. Da får du dessverre mistanken om bruk av doping med på kjøpet simpelthen fordi erfaring tilsier at en anseelig andel av utøverne enten bruker eller har brukt doping. Over tid kan dette generaliseres til at "alle" bruker doping, selv om det strengt er feil. Det er bare ikke 100% feil. Rene utøvere er screwed uansett hva de gjør når det gjelder mistanke om bruk av doping, nettopp fordi realiteten er at testingen er utilstrekkelig. Enn så lenge er det ingen løsning i sikte på dette, selv om viljen er aldri så stor.

 

Ronnie Coleman er kanskje ikke det beste eksemplet å bruke pga. det du sier om åpenhet om bruk av doping, men han fungerer fint som et eksempel på at ren prøve != ren utøver. Akkurat der er han det STØRSTE eksemplet som kan brukes, hueh hueh.

 

33 minutes ago, NoBro said:

Vi kan også enes om at doping er et problem over hele fjøla i toppidrett, da snakker du langt mere mitt språk, det er egentlig en sentral del av hele poenget mitt. Men Ola Nordmann er ikke enig. Lysten til å svartmale de folkekjære langrennsløperne, fotballspillerne, syklistene, skøyteløperne etc. etc. er ikke akkurat stor, selv om mange innerst inne er klar over at omfattende og systematisk doping har vært et problem også her i lang lang tid. Det har noe å gjøre med mennesker som helst ikke vil tenke selv, og som liker å føye seg etter den propagandaen som idrettsnorge forer dem med og sier at er sunt og ikke sunt.

 

100% enig. Jeg tror riktignok at den gjennomsnittlige tilskuer er mer eller mindre uvitende eller i beste fall naiv om dopingbruk i toppidrett.

Fin diskusjon, forresten! Nå skal det spises god mat og drikkes god drikke her, jeg tar kvelden av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...