Gå til innhold

Plutselig går jeg opp 1,5 kg på 4 dager? Og det bare fortsetter...


Veslemøy

Anbefalte innlegg

Hei, dere:) Jeg veier meg vanligvis annenhver uke, kun for å passe på at jeg ikke går ned i vekt. På mandag veide jeg med, og jeg hadde gått opp Ca. 2-300 gram siden sist gang. Jeg begynte å under litt, for vekten min har vært såpass stabil (helt normalvektig) over lang tid nå. Jeg tenkte derfor å vege meg hver dag denne uken, å spise det samme som jeg pleier bare for å sjekke. Og det har seg sånn at for hver dag har jeg bare fortsatt å gå opp, så siden mandag nå så har jeg gått opp Ca. 1,5 kg? Og nå begynner jeg å lure, for det har bare gått oppover å ikke stoppa? Hva kan være grunnen til dette? Jeg spiser det jeg pleier, trener styrke 4-5 ganger i uken som normalt og jeg går tur med hunden hver dag. Ellers går jeg på skole. Nå må dere for all del ikke tro at jeg er veldig panisk nå på grunn av denne vektoppgangen, jeg blir bare litt betenksom når det ikke ser ut til å stoppe, og jeg gjør ikke noe utenom det jeg vanligvis gjør. Så, har noen av dere en teori på hva som kan være grunnen til dette?

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den tiden av måneden? Vannsamling? Mat i tarmen?

Ikke den tiden av måneden nei. Og jeg har ikke problemer med mat i tarmen, tømmer den hver dag for å si det sånn. Så vannsamling vet jeg ikke hvor skal kunne komme fra i og med at jeg ikke gjør noe utenom normalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er bare rart at det skjer helt sånn plutselig når det ikke har skjedd før...

Hvordan vet du at det ikke har skjedd før og at dette ikke er normalt for din kropp? Du sier selv at du før pleide å veie deg annenhver uke (i mine øyne altfor ofte), og at du denne uken har veid deg hver dag. Kan være at vekten din er tilbake på din stabile vekt når det har gått disse to ukene som det vanligvis gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det ikke har skjedd før og at dette ikke er normalt for din kropp? Du sier selv at du før pleide å veie deg annenhver uke (i mine øyne altfor ofte), og at du denne uken har veid deg hver dag. Kan være at vekten din er tilbake på din stabile vekt når det har gått disse to ukene som det vanligvis gjør.

Ja, det kan være. Jeg bare ble litt usikker når jeg ikke pleier å gå verken opp eller ned mellom de to ukene heller, og det blir jo litt rart hvis jeg fortsetter å gå opp og så kanskje går ned igjen om to uker alt sammen. Jeg vet ikke helt, ble litt "sjokkert" kanskje, siden jeg ikke har lagt merke til dette før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn på generell basis kan damer variere opptil 4-5kg i kroppsvekt i løpet av månedlig syklus. Det er individuelt hvor mye, noen har nesten ingenting.

 

Hvis du ikke har veid deg hyppig tidligere så har du strengt tatt ingenting å sammenligne med. Det kan være naturlige svingninger som du først nå blir klar over fordi du veier deg oftere.

 

Denne er fin: http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/of-bmi-and-weighing-frequency.html/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn på generell basis kan damer variere opptil 4-5kg i kroppsvekt i løpet av månedlig syklus. Det er individuelt hvor mye, noen har nesten ingenting.

 

Hvis du ikke har veid deg hyppig tidligere så har du strengt tatt ingenting å sammenligne med. Det kan være naturlige svingninger som du først nå blir klar over fordi du veier deg oftere.

 

Denne er fin: http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/of-bmi-and-weighing-frequency.html/

Hmm, som sagt har jeg veid meg annenhver uke før, og da har jeg ikke vært oppe i denne vekten. Burde jeg fortsette nå å følge med så ofte eller bare la være? Jeg ønsker jo ikke å gå opp i vekt siden den vekten jeg har trives jeg godt med og jeg har en helt fin BMI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les under "Recommendations" i linket artikkel :) En veiing annenhver uke er i mine øyne uproblematisk så fremt du ikke legger for mye vekt på tallet som dukker opp. Det kan være greit å følge med, men vær klar over hvilke begrensninger som følger med veiing.

Takk for gode svar! Har nå lest artikkelen. Jeg ble ikke redd eller noe, bare litt undrende. Om 1 uke kommer jeg til å veie meg igjen bare for å sjekke at alt er som normalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det her er helt normalt.

Den kan også variere med 1-3 ila dagen avhengig av når på dagen du veier deg og parametrene rundt veeingen (nettopp tissa, tissetrengt, mensen, eggløsning, hva du har spist, hva du har i tarmen etc)

 

Ja, det skjønner jeg. For at det skal bli mest mulig riktig, veier jeg meg alltid på morgenen, etter dobesøk og før jeg har spist noe. Men, det er tydeligvis andre ting som spiller inn også, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... Med meg er det omvendt, jeg kan variere opp til 3-4 kg på 1/2 dager...!! 

1. Du bør IKKE veie deg hver dag

2. Egentlig bør du kaste vekta i det hele 

3. Du bør ikke bry deg med / bekymre deg over hva vekta viser 

4. Fysiologisk sett tar det like lang tid å gå ned i vekt som opp. Så om du tror du reelt kan gå "reelle kilo" opp på få dager så kan du også gå dem like fort ned igjen. Så om du er redd du har lagt på deg på fire dager tar det deg fire dager å gå dem ned igjen og !

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...