Jump to content
Sign in to follow this  
Lotta

Vondt av knebøy, men ikke utfall?

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å forstå hva det er som hindrer meg fra å ta knebøy uten å få smerter. 

Bakgrunnen for spørsmålet: Jeg fikk vondt i korsryggen i romjulen i fjor, trente på tross av smertene videre i en måned før jeg gikk til behandling. Prolapsen skjedde ikke under trening, og skyldes ifølge kiro hovedsakelig dårlig sittestilling på jobb. Behandlere (fysio/kiropraktor) trodde da det var en låsning mellom bekken og korsrygg, og forsøkte å behandle dette. Det hjalp minimalt. Jeg var så hos fysioterapaut og kiropraktor andre steder for å forsøke å finne ut av det. I april viste MR to prolapser i korsryggen. En helt nederst, og en litt lenger oppe. Begge på venstre side. 

Mine behandlere har hele tiden sagt at jeg kunne fortsette å trene, så lenge jeg trente øvelser jeg ikke fikk vondt av og i tillegg brukte mye tid på kjernemuskulatur. Jeg trente dermed frontbøy gjennom hele våren, men måtte droppe alt markrelaterte øvelser da disse medførte smerte (i etterkant - jeg har ikke hatt smerte under utøvelse av øvelsene noen gang). Bøyen gjorde aldri vondt under utførelse, men jeg fikk smerter ganske fort etterpå - særlig ved sitting. Først i juli tok jeg helt fri fra treningsstudioet til fordel for slynge og kroppsvektstyrke utendørs, og ble mye bedre i ryggen med en gang. Siden sommeren har jeg derfor holdt meg helt unna bøy. Markløften tok jeg opp igjen for en måneds tid siden, og jeg kan nå løfte tilnærmet like tungt som før prolapsen (både sumo og konvensjonell) uten at dette medfører smerter. Jeg har i tillegg kjørt ganske mye bulgarske utfall med kettlebell, og kettlebellswing, - og dette får jeg ikke smerte av. 

For en uke siden var jeg på treningsleir i Portugal og der var det en økt som var satt av spesielt til teknikkøving i blant annet knebøy. Da jobbet vi kun med varianter der vekten var foran kroppen (zercher, goblet og frontbøy). Etter 6-8 oppvarmingsrepetisjoner på hver av disse øvelsene, tilnærmet uten vekt, hadde jeg smerter i korsryggen og droppet å kjøre mer bøy.

Men nå skjønner jeg ingenting. Er det noen som kan hjelpe meg med å forstå hvorfor jeg kan gjøre utfallsvarianter og tung mark uten smerter, mens bøy fortsatt gjør vondt? Ideelt sett skulle jeg selvsagt gjerne også hatt en oppskrift på hvordan jeg løser situasjonen, men akkurat nå er jeg mest frustrert over at jeg ikke skjønner hva som skjer. 

For ordens skyld - jeg har god teknikk i bøy og varmer godt opp (dynamisk) før jeg prøver. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Dessverre har alt for få behandlere peiling på hva som er god og dårlig treningsform hos personer med smerter.

Ryggproblemene stammer nok både fra holdning, sittestilling og treningsutførelse. Prolapser oppstår ved feilkompresjon av ryggsøylen, hovedsakelig ved press på forsiden av skivene. Dette skjer når bekkenstillingen ikke er optimal, noe som ofte er vanskelig å identifisere, da ryggen vil fremstå som rett.

Ved utfall tvinges bekkenet i anterior rotasjon pga bakbeinet. Dette er derimot ganske tungt på iliosakralleddet, selv om det ofte nøytraliserer feilbelastningen på skiven.

Jeg lurer på når behandlere og trenere skal forstå at det er BEKKENET som er problemet, og ikke den øvrige ryggstillingen. Nesten alle prolapser er i proksimitet av bekkenet, nemlig L4-S1, og avhenger naturligvis av dets stilling.

1: lær korrekt bekkenstilling, og gjør det til en del av holdningen din. 2: lær å opprettholde denne i øvelser som belaster ryggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...