Jump to content
Sign in to follow this  
TrainGre

Stram Sternocleidomastoid

Recommended Posts

Veldig plaget med denne sternocleidomastoid muskelen.. Kraftig hodepine kronisk nå!

 

Hva kan jeg gjøre for å bli bra igjen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Se først om den er svak. Dersom den er svak, tren den. Dersom den ikke er svak: finn ut hva den kompenserer for.

Kan f.eks kompensere for kontralateral levator scapulae eller ipsilateral scalenius. Kan også kompensere for svak kjerne og longus colli (dyp nakkefleksor). Slumprygg og forward head posture er også en vanlig årsak til innkorting av SCM. Skjønner at dette er litt komplisert, så la oss håpe at den er svak, slik at løsningen blir enkel :-)

 

Edited by Kjetil1234

Share this post


Link to post
Share on other sites

Å trene den vil det si å tøye den? Når jeg legger hodet bak og vrir det litt til siden så stråler det noe jævlig opp til hodet....:/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Å trene den vil det si å tøye den? Når jeg legger hodet bak og vrir det litt til siden så stråler det noe jævlig opp til hodet....:/

Å trene en muskel betyr ikke å strekke den, nei.

Er begge like ille? Slik tester du den: vri hodet helt til siden, og bøy fremover (dvs frem mot magen) - stå imot med hånda. Dersom dette føles enormt tungt, så vil strekking bare gjøre den strammere og verre. Du kan trene den ved å ligge på ryggen og simulere testen ved å reise hodet på samme måte som testen, bare uten motstand.

Dersom den virker meget sterk, så er holdningskorrigering tingen. Foreslår i så tilfelle at du leser over nakkeartikkelen min.

http://treningogrehab.no/stammer-nakkesmertene-dine-fra-darlig-motorikk/

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Å trene en muskel betyr ikke å strekke den, nei.

Er begge like ille? Slik tester du den: vri hodet helt til siden, og bøy fremover (dvs frem mot magen) - stå imot med hånda. Dersom dette føles enormt tungt, så vil strekking bare gjøre den strammere og verre. Du kan trene den ved å ligge på ryggen og simulere testen ved å reise hodet på samme måte som testen, bare uten motstand.

Dersom den virker meget sterk, så er holdningskorrigering tingen. Foreslår i så tilfelle at du leser over nakkeartikkelen min.

http://treningogrehab.no/stammer-nakkesmertene-dine-fra-darlig-motorikk/

 

Merker ikke så masse når jeg gjør dette, er mest når jeg legger hodet bakover og deretter legger det på siden. Kjenner den er stram på begge side helt opp til ørene. 

 

Skal lese over nakkeartikkelen din!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testen er subjektiv, så uten erfaring kan du ikke ta utgangspunkt i at du har rett. Regner med at du har strukket og strukket uten at det er blitt noe bedre: Dette er et typisk tegn på svakhet. Men, kan selvsagt ikke si noe bombesikkert uten å ha sett på deg. Lykke til!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg har vært innom alle mulige scenariorer for hvorfor dette har skjedd meg! 

 

Jeg tror det har en kombinasjon av FHP og brystpusting. FHP vil jeg si er fikset, men ikke pustemønsteret. Jeg holder konstant inne magen og slepper den ikke fri, og dette påvirker igjen sternocl.stoid.

Erfaring rundt det Kjetil?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erfaringer med dette ja, som du ser i artikkelen.

Kjetil, jeg tror det hele bunner i skulderproblem, at jeg belaster nakkemuskel (forover med kroppen) konstant fordi jeg rett og slett ikke er "vandt" med høyden min. Jeg er 189 cm høy, er klar over at det ikke er noe høyere enn folk flest, men jeg har alltid prøvd å "gjemme" meg litt i høyden, og det har ført til elendig holdning. Du ser det sikkert for deg? 

Jeg tenker at skulderblad posisjon er avgjørende her. Hva tenker du? 

 

Når skulderblada vender forover så blir det jo som du ser på bildet (42 lb). 

 

8325157_orig.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erfaringer med dette ja, som du ser i artikkelen.

Hei Kjetil!

Nå etter snart 3 år med masse problem, så har jeg funnet ut hvor hovedproblemet er. Det jeg gjør er å gjøre nakken så lang som mulig, det er det eneste som funker. Jeg har en veldig lang nakke i forhold til mange andre ser jeg.

Kjenner det "bobler" i hodet når jeg holder hodet i den posisjon, så da MÅ det være noe der.

Hva tror du ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Den 1.12.2015 at 22.20, kl99 skrev:

Vanskelig å si uten å ha sett deg

Veldig god artikkel kl99. Jeg er sikker på at problemet ligger i artikkelen din (holdningskorrigering). Jeg føler meg mye lettere når jeg praktiserer forskjellige holdningmønster.

Du skriver:   Hodets naturlige stilling når du står eller sitter, er cirka rett over brystkassen. Øynene og haken er horisontal, og hodet er ikke tiltet til en side

Jeg tror hele mitt problem ligger der.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...