Jump to content
Eatingmode96

Markløft (for mye?)

Recommended Posts

Fortsetter under...

Er innafor det! Blir jo 40 reps totalt. Noen kjører 10x10 enkelte økter som er 100 reps :). Kommer jo selvfølgelig litt an på hvor tungt vektene er da, men syntes ikke 8 sett på 5 reps er for mye :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjem an på om du periodiserar treninga di. Som del av ein mengdetreningsperiode er det innafor. Om det ikkje er del av eit systematisk opplegg synes eg du kan kjøre ferre sett og gjerne ferre reps med høgare belastning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra jobba!

Her er det mange faktorer som spiller inn, og det mest vesentlige er hva @Kjetil1234 påpeker - hvor stor belastning er dette for deg - i hvor stor grad påvirker denne belastningen ditt nervesystem?

-Er dette uke 1? eller er det uke 6 av 6?

Hvor ofte du trener ML i uken er også vesentlig med tanke på restitusjon i henhold til nevnte treningsøkt og tiden du får hvilt innfor neste.. Om du har planer om å gjøre dette 3 ganger i uken blir det for mye ja. 2 ganger i uken med minst 3-4 dager restitusjon er ok.

Tenk at 1RM krever 7-10 dager restisusjon for nervesystemet

2RM - 5-6 dager

5RM - 3-4 dager

Så har vi hele forløpet til denne økten da. Hvordan har progresjonen vært i forkant, og hvordan ser bildet ut i etterkant.?

Mange faktorer som spiller inn her ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

1RM er 160kg 

Målet er og bygge muskler men samtidig bli sterk. Kjører markløft kun på fredag. Kjører en runde med sumo-mark på søndager 5x5. Trener ikke mot noe stevne eller noe sånt no.

 

 

Edited by Eatingmode96

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvilken uke i syklusen er du i?

8 sett i en base vil fort være "mot sin hensikt" enten du er i start-uka eller slutt uka uansett. Mange tenker, når de går inn i deload, at "nå kan jeg jo kjøre mye flere sett" siden det er så lett. Det er ikke riktig.

"40 reps" som blir nevnt over her er best egnet i en volum-situasjon. De samme reglene gjelder ikke for styrke/baser. Styrkeøvelser bør trenes med den hensikt å bli sterk. Da er "mange repetisjoner" ikke et mål. Målet er å utfordre nervesystemet gjennom tunge løft for deretter å spise mat og restituere, bygge nervesystemet opp igjen til å bli sterkere enn det det var sist.

Uavhengig av det - Det vil være mer optimalt for fremgangen din å legge sumo til mandag eller tirsdag med tanke på maksimal utnytting av restitusjon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

125kg er nesten 80% av 160. Å kjøre 5x8 på så høy intensitet er ikke fornuftig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

60% er mer passende. ca 95kg 5x8 i forhold til din 1RM

Passende i forhold til hva?

Å plukke et tall ut i fra løse luften utifra en utøver`s 1RM og fortelle ham hva som er "passende", uten å høre hva som er bakgrunnen for dagen økt kan være litt for snartenkt. Hvordan de neste ukene ser ut er også vesentlig.

Jeg foreslår at TS utdyper litt før man trekker konklusjoner.

Min mening er at 8sett/40reps i en baseøvelse er generelt for mye og det kan hende du kan trene ML på en mer efektiv måte, men igjen, man må se helheten før man dømmer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

60 % høyres alt for lett ut for meg. Særleg om målet er å auke i styrke. Eg har aldri trent med mindre enn 70% med mindre det har vert pga skade eller deload. Senke mengden litt og auke belastning er framleis mitt råd.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

60 % høyres alt for lett ut for meg. Særleg om målet er å auke i styrke. Eg har aldri trent med mindre enn 70% med mindre det har vert pga skade eller deload. Senke mengden litt og auke belastning er framleis mitt råd.

 

Tror du missa poenget mitt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Om poenget var at med et høgt volum (40 reps) så er 60 % passeleg, så meiner eg framleis at 60 % er i minste laget. Eg skal ikkje påstå at eg e noko ekspert, men eg har hatt god erfaring med lågt volum og høg belastning i markløft. Eg synes 60% høyres lite ut for å byggje styrke uansett volum.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om poenget var at med et høgt volum (40 reps) så er 60 % passeleg, så meiner eg framleis at 60 % er i minste laget. Eg skal ikkje påstå at eg e noko ekspert, men eg har hatt god erfaring med lågt volum og høg belastning i markløft. Eg synes 60% høyres lite ut for å byggje styrke uansett volum.

 

Jeg forklarte meg nok ikke godt nok. Jeg er helt på din side; er imot 5x8 fundamentalt. Men, 5x8 på 80% av 1rm er enda mer absurd. 60% var bare for å sette det i et mer realistisk perspektiv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...