Gå til innhold

Markløft (for mye?)


Eatingmode96

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bra jobba!

Her er det mange faktorer som spiller inn, og det mest vesentlige er hva @Kjetil1234 påpeker - hvor stor belastning er dette for deg - i hvor stor grad påvirker denne belastningen ditt nervesystem?

-Er dette uke 1? eller er det uke 6 av 6?

Hvor ofte du trener ML i uken er også vesentlig med tanke på restitusjon i henhold til nevnte treningsøkt og tiden du får hvilt innfor neste.. Om du har planer om å gjøre dette 3 ganger i uken blir det for mye ja. 2 ganger i uken med minst 3-4 dager restitusjon er ok.

Tenk at 1RM krever 7-10 dager restisusjon for nervesystemet

2RM - 5-6 dager

5RM - 3-4 dager

Så har vi hele forløpet til denne økten da. Hvordan har progresjonen vært i forkant, og hvordan ser bildet ut i etterkant.?

Mange faktorer som spiller inn her ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken uke i syklusen er du i?

8 sett i en base vil fort være "mot sin hensikt" enten du er i start-uka eller slutt uka uansett. Mange tenker, når de går inn i deload, at "nå kan jeg jo kjøre mye flere sett" siden det er så lett. Det er ikke riktig.

"40 reps" som blir nevnt over her er best egnet i en volum-situasjon. De samme reglene gjelder ikke for styrke/baser. Styrkeøvelser bør trenes med den hensikt å bli sterk. Da er "mange repetisjoner" ikke et mål. Målet er å utfordre nervesystemet gjennom tunge løft for deretter å spise mat og restituere, bygge nervesystemet opp igjen til å bli sterkere enn det det var sist.

Uavhengig av det - Det vil være mer optimalt for fremgangen din å legge sumo til mandag eller tirsdag med tanke på maksimal utnytting av restitusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60% er mer passende. ca 95kg 5x8 i forhold til din 1RM

Passende i forhold til hva?

Å plukke et tall ut i fra løse luften utifra en utøver`s 1RM og fortelle ham hva som er "passende", uten å høre hva som er bakgrunnen for dagen økt kan være litt for snartenkt. Hvordan de neste ukene ser ut er også vesentlig.

Jeg foreslår at TS utdyper litt før man trekker konklusjoner.

Min mening er at 8sett/40reps i en baseøvelse er generelt for mye og det kan hende du kan trene ML på en mer efektiv måte, men igjen, man må se helheten før man dømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 % høyres alt for lett ut for meg. Særleg om målet er å auke i styrke. Eg har aldri trent med mindre enn 70% med mindre det har vert pga skade eller deload. Senke mengden litt og auke belastning er framleis mitt råd.

 

Tror du missa poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om poenget var at med et høgt volum (40 reps) så er 60 % passeleg, så meiner eg framleis at 60 % er i minste laget. Eg skal ikkje påstå at eg e noko ekspert, men eg har hatt god erfaring med lågt volum og høg belastning i markløft. Eg synes 60% høyres lite ut for å byggje styrke uansett volum.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om poenget var at med et høgt volum (40 reps) så er 60 % passeleg, så meiner eg framleis at 60 % er i minste laget. Eg skal ikkje påstå at eg e noko ekspert, men eg har hatt god erfaring med lågt volum og høg belastning i markløft. Eg synes 60% høyres lite ut for å byggje styrke uansett volum.

 

Jeg forklarte meg nok ikke godt nok. Jeg er helt på din side; er imot 5x8 fundamentalt. Men, 5x8 på 80% av 1rm er enda mer absurd. 60% var bare for å sette det i et mer realistisk perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...