Gå til innhold

Smerte i kne. Hva bør jeg trene, og hva bør jeg ikke?


Aaandreaaa

Anbefalte innlegg

Hei!

Har drevet med mye løpetrening de siste månedene i forberedelse til maraton. Mot slutten av treningen begynte jeg å merke smerter i innside kne, hovedsakelig etter trening. En venn som er fysio testet litt og mente at det er en liten rift i menisken. Har visst litt "kissing knees" (vet ikke hvilken betydning det har) og må styrke fremside lår. Etter maraton var smerten helt jævlig, men dempet seg i løpet av noen få dager.

 

Lurer på hvilke treningsformer og styrkeøvelser jeg bør og ikke bør gjøre. Får vondt i kneet etter alle typer trening, gåing og ståing virker det som. Men bare mild smerte, ikke uutholdelig slik det var tidligere. Er det noen øvelser som kan anbefales, og hvilke frarådes? Ønsker å trene styrke, sykling, løping, svømming. begrenser mengde med løping veldig, maks 5km turer. Bør jeg begrense sykling også? Bør jeg unngå knebøy? (får veldig vondt av knebøy) Osv osv. 

På forhånd takk! :)

Endret av Aaandreaaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du må bli sterkere i fremside lår, men du får vondt av å ta knebøy er nok fordi dette utsetter menisken du har vondt i for en stor belastning. Din kroppsvekt+vekter på stanga, i tilegg til at det er teknisk krevende øvelser så tar det ennå mer på kneleddet dersom det ikke blir gjort korrekt. 

Hvis jeg var deg ville jeg isolert framside lår ved å kjøre leg extension, beinpress i smithmaskin, eventuelt andre kreative øvelser. 
Pass på lockout på disse øvelsene, ikke lås av kneet i topposisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulgarske utfall med fronthold med hantler, funker det? Du klarer garantert ikke mange kiloene i den øvelsen, så belastningen på knærne blir ganske liten, pluss at du får trent opp litt stabilitet. Der kan du også droppe lockout i toppen (spesielt om du er sånn som meg som "hopper" på toppen), og heller kjøre 3/4 utfall. Dreper låra dine, I promise you.

Endret av Indiska
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemstilling (uten at det var menisk) nylig og holder på med rehab - mine erfaringer er:

- Tommel opp for sykling og svømming 

- Jeg synes knebøy til boks fungerer fint, da jeg ikke går så dypt og dermed minsker belastning på knær. Ellers gjør jeg benpress, leg curl (extension funker ikke pga smerte for meg), stående hofteabduksjon samt masse bosu-ball-hopping frem og tilbake (stabilitet som imiterer landingen når du løper).

- Ellers er smerte, eller fravær av denne, den beste indikasjonen på om du gjør noe galt eller riktig. Det er også forskjell på å trene når du har vondt uansett og å gjøre øvelser som forårsaker smerte direkte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danke! Tror grunnen til at jeg ikke skulle gjøre knebøy var at jeg ikke får knærne nok ut (pga det med kissing knees, som tydeligvis også kan ha ført til feilbelastning ved langdistanseløping). Bulgarsk utfall vil jeg tippe at blir litt samme problem, ettersom det kreves mye stabilitet i kneet for den øvelsen. Stabiliteten i kneet er noe redusert. Men will give it a try! :) 

Skal kjøre leg extensions også i det minste. Liker ikke å holde på med apparater, men får vel bare gjøre det. 

Om noen vet noe om jeg bør begrense løping og sykling så syng ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

sitter i samme myra selv. Etter å ha gått runden fastlege-fysio-og en ortopedisk kirurg på NIMI, så var tilbakemeldingene at det mer eller mindre "måtte gå over" av seg selv...Fikk vite at for meg, så er ikke smerten symptom på "noe farlig", men trening som utløste smerter(løping, knebøy og squash...sukk) ble ikke anbefalt, da det kan ødelegge søvnkvaliteten...jeg liker å tro at jeg lever av hva som rører seg i toppen, samt at jeg liker å være våken når jeg kjører bil, så da ble det å finne frem sykkel og svømmebukse her også..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må vite mer om smertetypen og nøyaktig smertelokasjon.

Kissing knees, eller kne valgus, vil vanligvis føre til en meniscus skade på den ytre meniscushalvdelen, ikke den innerste.

Endret av Kjetil1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vite mer om smertetypen og nøyaktig smertelokasjon.

Kissing knees, eller kne valgus, vil vanligvis føre til en meniscus skade på den ytre meniscushalvdelen, ikke den innerste.

nøyaktig smertelokasjon - innerst på kneet, nedenfor kneskålen. Ifølge Google kan det være "pes anserine bursitis" (passer med plassering) men fysio sa altså menisk. Smertetype: ingen stråling, kun vondt ett bestemt sted. Kommer plutselig, men i ulik grad. Hvor vondt det gjør korrelerer med aktiviteten jeg gjorde redd før. Men det gjør ikke vondt under aktivitet. Etter maraton var det verst natten etter. Ser den med søvnkvalitet, for det gjør vondest å ligge nede. Bedre å stå oppreist. Måtte ha pute under kneet for å støtte opp de første nettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint, tror jeg vet hva dette er. Har hatt lignende caser før. på innsiden av kneet (inferomedialt) festes tre muskler, semitendinosus, , gracilis og sartorius. Dersom disse er svake, spesielt endefiberne, kan det murre ved festet.

knee_bursitis_pes_anserine_anatomy01.jpg

I første omgang kan det være så lett som at du trener disse i lukket posisjon, fokuser på den hvor du er svakest. Lukket posisjon betyr at du trener musklene i forkortet posisjon. F.eks liggende på magen med en strikk rundt ankelen, fullt flektert kne, med noe innrotasjon av femur og fot, kan du treffe semitendinosus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint, tror jeg vet hva dette er. Har hatt lignende caser før. på innsiden av kneet (inferomedialt) festes tre muskler, semitendinosus, , gracilis og sartorius. Dersom disse er svake, spesielt endefiberne, kan det murre ved festet.

knee_bursitis_pes_anserine_anatomy01.jpg

I første omgang kan det være så lett som at du trener disse i lukket posisjon, fokuser på den hvor du er svakest. Lukket posisjon betyr at du trener musklene i forkortet posisjon. F.eks liggende på magen med en strikk rundt ankelen, fullt flektert kne, med noe innrotasjon av femur og fot, kan du treffe semitendinosus.

Ja ok, det kan jeg gjøre. Men spørsmålet mitt var altså dette med annen trening. Er det OK å løpe? Bør jeg begrense løpingen? Er det OK å sykle? Bør jeg begrense syklingen? Er det OK å ta knebøy? Osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...