Jump to content
hbjornev

Hvor viktig er kondisjonstrening?

Recommended Posts

Jeg har som mål å bli kvitt overflødig fett. Bli stram og muskuløs. Jeg har jogget en god del de siste ukene, og også drevet styrketrening hjemme. Nå har jeg meldt meg inn på treningssenter, og tenker å gå løs på nybegynnerprogrammet i styrketrening som bloggen her anbefaler. Spørsmålet mitt nå er; hvor viktig er det å drive kondisjonstrening i tillegg; forutsatt at jeg har et godt, sunt kosthold? Vil kosthold og styrketrening i seg selv være nok til å få fettforbrenningen skikkelig i gang?

BMI 22,6 nå. 59,3 kilo, 163 høy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Har du vurdert intervall trening? Jeg har også hatt (Har enda litt) overflødig hud. Min erfaring er at med styrketrening og intervall trening så strammer det seg veldig fint opp. Styrketrening i seg selv vil være nok til å få fettforbrenningen veldig godt i gang ja, men dersom du jogger på siden så signaliserer du til kroppen at "Vi må bli kvitt vekten" og det inkluderer muskelmasse. Med intervall trening (Sprinte 45 sekunder, gå i 45 sekunder feks med 5 sett) så signaliserer du vi må bli kvitt fettet, men beholde musklene. Jeg har noen venner som kun har jogget av seg 30-40 kilo, og de sliter enda med overflødig hud, så jeg tror og mener at styrketrening er bedre for å stramme opp kroppen kombinert med intervaller for å selvfølgelig forbrenne litt ekstra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det er vel en form for intervalljogging jeg har drevet med. 4 min. Rask jogging/løping, tre minutter rask gåing x 4. Takk for råd! Da fortsetter jeg med intervall-løping for å piske fettet bort. Kanskje kortere og mer intense intervaller, som du foreslår!

Share this post


Link to post
Share on other sites

I bunn og grunn handler det om kaloriinntak vs kaloriforbruk. For å gå ned i vekt må du forbruke mer enn du får i deg. Det betyr at man i teorien kan gå ned i vekt ved å kun justere kostholdet til å inneholde mindre kcal enn du bruker.

Det vil selvfølgelig være gunstig å trene styrketrening i tillegg, både fordi kroppen har godt av de tog for å beholde eller evt øke muskelmassen mens du reduserer fettprosenten. Det vil også være med å øke forbrenningen.

Det er med andre ord ikke nødvendig å drive med kondisjonstrening for vektnedgang. Det vil imidlertid være med på å øke forbrenningen, som ved all aktivitet. Kroppen er et komplekst system, så det vil ikke skade å trene kondisjon og utholdenheten heller.

Eksplosiv kondisjonstrening, som korte intervaller, sprinter etc passer best sammen med styrketrening og økt muskemasse/styrke, og vil således være et gunstig valg dersom du ønsker å bevare eller evt øke muskelmassen best mulig mens du reduserer fettprosenten.

Personlig er jeg veldig fan av sprintintervaller med korte, eksplosive drag i motbakke :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvorfor trener man? Er det for å se bra ut på stranda, eller vil man ha god helse, bra kondisjon og en sunt hjerte i tillegg?

Det ser ikke så kult ut med muskuløse bolere som peser i trappene... Just sayin' :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvorfor trener man? Er det for å se bra ut på stranda, eller vil man ha god helse, bra kondisjon og en sunt hjerte i tillegg?

Det ser ikke så kult ut med muskuløse bolere som peser i trappene... Just sayin' :)

Forstår ikke helt spørsmålet ditt. Sier du at god helse og et sunt hjerte ikke kan oppnås med styrketrening? Og hvem har nevnt steroider? For min del, og jeg tørr si for veldig mange andre sin del her inne så vil man se bra ut for å få økt selvtillit, god helse og føle seg vel i kroppen. Om man får det fra styrketrening så er det ekstremt mye bedre enn å vedlikeholde pappakroppen på sofaen med en pose chips.. "Just sayin"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Selv om jeg liker litt kondisjonstrening har jeg lagt det litt på hylla til fordel for styrketrening da den totale treningsmengden blir for stor ellers.

Det som jeg til tross for dette har opplevd er at kondisjonen likevel er bra når jeg i ny og ne trener litt kondisjon.

Min personelige filosofi har blitt at kondisjonstrening begrenser jeg til kosekardio i form av turer i skog og mark, litt trappetrening, og litt spurtintervall. Og jeg kobler aldri kardio opp imot antall forbrente kalorier, jeg ser heller på den totale gjennomsnittlige treningsmengden og setter opp et kosthold utifra dette.

Når det gjelder å stramme opp hud, så er det å bli skikkelig varm slik at blodet trekker ut i huden viktig, og samtidig det å ikke gå for fort ned i vekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Forstår ikke helt spørsmålet ditt. Sier du at god helse og et sunt hjerte ikke kan oppnås med styrketrening? Og hvem har nevnt steroider? For min del, og jeg tørr si for veldig mange andre sin del her inne så vil man se bra ut for å få økt selvtillit, god helse og føle seg vel i kroppen. Om man får det fra styrketrening så er det ekstremt mye bedre enn å vedlikeholde pappakroppen på sofaen med en pose chips.. "Just sayin"

Styrketrening er selvsagt bra for helsa, men det er ikke like bra som kondisjonstrening for kondisjon og hjerte. Hvis det viktigste er å se bra ut, så er det sikkert fint å bare trene styrke. Vil man ha best mulig kondisjon og helse generelt, så er det bedre å trene kondisjon i tillegg.

Det jeg skreiv om bolere var bare en sleivete sluttkommentar. Du kan godt endre det til "Det ser ikke så kult ut med bodybuildere som peser i trappene".

Just sayin' ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Styrketrening er selvsagt bra for helsa, men det er ikke like bra som kondisjonstrening for kondisjon og hjerte. Hvis det viktigste er å se bra ut, så er det sikkert fint å bare trene styrke. Vil man ha best mulig kondisjon og helse generelt, så er det bedre å trene kondisjon i tillegg.

Det jeg skreiv om bolere var bare en sleivete sluttkommentar. Du kan godt endre det til "Det ser ikke så kult ut med bodybuildere som peser i trappene".

Just sayin' ;-)

Dette er jo da din mening på hva god helse generelt er. Mener du at det vil være god helse å kun trene kondisjon?

"Ser jo ikke så kult ut med EPO-dopa syklister på 55KG som ikke har et gram ekstra muskelmasse på kroppen"

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dette er jo da din mening på hva god helse generelt er. Mener du at det vil være god helse å kun trene kondisjon?

Jeg tror jeg skreiv "i tillegg", til og med i uthevet skrift. Så du det? :-)

At kondisjonstrening + styrketrening er bedre enn bare styrketrening for helse er ikke bare min personlige mening. Det er solid dokumentert. Hvis du er interessert, så kan du begynne med å lese forskningsartikler om emnet som f.eks. denne direkte sammenligningen av kardiotrening vs styrketrening for overvektige med hensyn til hjertehelse: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3289184/ . Hvis du vil lese mere, så kan du jo google det.

"Ser jo ikke så kult ut med EPO-dopa syklister på 55KG som ikke har et gram ekstra muskelmasse på kroppen"

Det ser ikke spesielt bra ut nei. Jeg tipper holdningen til styrketrening av overkroppen er den samme på hardcore sykkel- og maraton-forum som holdningen til kondisjonstrening er her.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg tror jeg skreiv "i tillegg", til og med i uthevet skrift. Så du det? :)

Jeg satt det på spissen på samme måte som du satt det på spissen! :)

Kardiotrening og styrketrening gir 2 forskjellige typer stimuli til hjertet.

PS... Jeg er ikke imot at kondisjon er positivt for bedre helse, men om man hater kondisjon, så er det ingen grunn for å tyne seg igjennom 4x4 drag fordi OLT sier at det er DET som gir deg best fettforbrenning! Fordi du vil klare å holde ut med noe du selv liker mye lenger enn det du hater! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

PS... Jeg er ikke imot at kondisjon er positivt for bedre helse, men om man hater kondisjon, så er det ingen grunn for å tyne seg igjennom 4x4 drag fordi OLT sier at det er DET som gir deg best fettforbrenning! Fordi du vil klare å holde ut med noe du selv liker mye lenger enn det du hater! :)

Godt poeng - å satse på en type trening som man hater er en "god" oppskrift på å ikke klare å gjennomføre treninga i lengden. Når det er sagt, så kan man lære seg å like det. Min erfaring er at man blir avhenging av endorfin-kicket ved løping når man først har kommet seg over kneika. Men vi er jo så forskjellige..!

Jeg leste forresten en artikkel om ultraløpere for en stund siden, dvs folk som løper ekstremt lange distanser. Syklister ser jo ut som styrkeløftere i forhold. Jeg tror ikke det er helt sunt i lengden. Det blir jo ganske ekstremt i den andre enden av skalaen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...