Jump to content
StiligeCecilie

Mulig for alle?

Recommended Posts

Er det teoretisk mulig for hvilken som helst frisk person å bli slank og fit, eller finnes det noen grunn for at noen ikke skulle klare det? Kan gener bestemme dette for eksempel? Eller må man bare finne rett metode, også vil man klare det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Er det teoretisk mulig for hvilken som helst frisk person å bli slank og fit, eller finnes det noen grunn for at noen ikke skulle klare det? Kan gener bestemme dette for eksempel? Eller må man bare finne rett metode, også vil man klare det?

Hva legger du i begrepet "Slank og fit"?

En lav fettprosent? Ja, alle kan få en lav fettprosent, men det finnes mange veier til suksess.

Sterk? Ja, det krever bare trening, trening og enda mer trening.Og litt variert trening.

Finn den metoden som funker for deg, og se på det langsiktig istedenfor noe som burde ha vært gjort for 2 uker siden. Hvor var du for 2 år siden? Tenk hvor mye lenger du har kommet om 2 år til!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De eneste tilfelle jeg kan komme på som vanskeliggjør dette er hvis en har downs syndrom, er dverg eller er allergisk mot protein

Kroppen tilpasser seg konstant, og hvis en vil bli "slank og fit" må en leve på en måte som gjør at kroppen må tilpasse seg dette. Dvs trene styrketrening, ha god søvnhygiene og passe på hva en putter i munnen - over lengre tid.

Vi har alle ulikt genetisk potensiale hvor "lett" eller "vanskelig" det er, hvor lang tid det tar og hvor stor denne endringen av kroppen er, men det er ikke umulig å bli "slank og fit"

Share this post


Link to post
Share on other sites
De eneste tilfelle jeg kan komme på som vanskeliggjør dette er hvis en har downs syndrom, er dverg eller er allergisk mot protein

Hvorfor er det vanskeligere for en med Downs syndrom å bli "slank og fit"? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvorfor er det vanskeligere for en med Downs syndrom å bli "slank og fit"? :)

Det er vanskeligere fordi de har mindre fysiske forutsetninger enn en som ikke har downs syndrom. Normalt sett lavere muskelspenning(og derav vanskelig for å utøve kraft og derav bygge muskler), problemer med mage/tarm og generelt forsinket utvikling.

Jeg sier ikke at det er umulig, men vanskeligere - nettopp fordi de dessverre ikke har et "normalt" genetisk potensial

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Jeg er helt enig med det Therese skriver

Kroppen tilpasser seg konstant, og hvis en vil bli "slank og fit" må en leve på en måte som gjør at kroppen må tilpasse seg dette. Dvs trene styrketrening, ha god søvnhygiene og passe på hva en putter i munnen - over lengre tid.

men jeg tror ikke folk flest vill klare å tilpasse seg livet slik av forskjellige grunner. Personlig har jeg funnet en levemåte som gjør meg ganske tilnærmet slank og fit. Jeg har en god del vaner jeg kan forbedre / endre, men jeg syns rett og slett ikke trade-offen er verdt det :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg er helt enig med det Therese skriver

men jeg tror ikke folk flest vill klare å tilpasse seg livet slik av forskjellige grunner. Personlig har jeg funnet en levemåte som gjør meg ganske tilnærmet slank og fit. Jeg har en god del vaner jeg kan forbedre / endre, men jeg syns rett og slett ikke trade-offen er verdt det :)

Her kommer personlige preferanser (og genetisk potensiale) inn på hva som er "fit og slank" nok. Og selvsagt pros vs cons, der jo bedre form man er vil ulempene veie mer enn fordelene

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg mener jeg har et bra kosthold og har trent målrettet i flere år. Jeg har logget treningen hele veien og har fremgang sort på hvitt. Men likevel ingen estetiske endringer.

Er det sånn at noen må opp på det nivået der det blir utrivelig for at det i det hele tatt skal gå an?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jester
Jeg mener jeg har et bra kosthold og har trent målrettet i flere år. Jeg har logget treningen hele veien og har fremgang sort på hvitt. Men likevel ingen estetiske endringer.

Er det sånn at noen må opp på det nivået der det blir utrivelig for at det i det hele tatt skal gå an?

Har du mer detaljer så er det litt lettere ?

Første jeg tenker er at det er vanskelig å støtte seg til "synlige resultater" da man ofte ser seg blind på seg selv, eller hva "framgang" er.. snakker vi kg løftet i benk, kroppsvekt, midjemål, tid på 3000metern ?

Personlig anekdote, så ta det for hva det er verdt: Men ser ofte, inkludert meg selv, at jo hardere jeg trener, jo mer inaktiv er jeg utenom trening fordi jeg er sliten så vinningen går opp i spinningen (når målet er ned i vekt).

Sett denne ? http://fitnessbloggen.no/lavt-kaloriinntak-men-fortsatt-star-vekta-bom-stille-flux/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke spist i stort underskudd på lenge, har holdt meg i vedlikehold/lite underskudd. Fremgangen går på antall kg jeg løfter i samtlige øvelser. For et par år siden var det tyngste settet mitt i knebøy 40 kg, og sist tok jeg 75 kg, så her er det veldig stor fremgang føler jeg. 40 kg -> 90 kg i markløft, 30 -> over 50 kg i benk også videre.

Ikke vært stor fan av cardio, så har ikke trent det. Kanskje det er det jeg bør gjøre? Og spise enda mindre? Føler bare jeg gjør samme tabbe som mange jenter ved å spise for lite/trene for mye (cardio). Jeg vil ikke det. Jeg trives godt med styrketreningen, og jeg er opptatt av kosthold. Har liksom havnet der at styrketreningen er en del av hverdagen og kostholdet er 80% bra, altså levelig (det er alkoholen som utgjør de 20% som ikke er så bra). Men det er ikke nok. Jeg vil få det til jeg også når mange andre kan, men jeg merket godt at om jeg skulle kutte alkoholen helt ut en periode så gikk det veldig utover humøret - jeg fikk ikke være med på kjekke ting, alle andre drikker, jeg føler ikke det er like gøy uten øl etc.

Jeg prøver å ha en levelig livsstil som passer meg, men det er ikke nok til å oppnå de resultatene jeg ønsker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvilke resultater er det du ønsker? Altså, hvilke synlige resultater? Lav fettprosent? Da må du være dedikert, spise i underskudd osv.

Selv om din trening har hatt fremgang, så kanskje du egentlig bedriver litt med kukerundt uten at du egentlig er klar over det? Altså at du svaier litt frem og tilbake med hva det overordnete målet er og at du ikke er dedikert nok for å oppnå dette målet på tidsperioden som du selv mener er realistisk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Styrkemessig har jeg nådd alle mål. Har trent oppsatte programmer, fulgt dem, logget trening og trent x antall dager i uken (utifra programmet). Har trent to programmer, først 5x5 så et fra PT. Om jeg spiste mindre, så slet jeg meg selv ut, jeg var helt utkjørt dagen etter trening, så det fungerte ikke så veldig bra. Dermed endte jeg på ca. vedlikehold på treningsdager og mindre underskudd på hviledager. Men det er altså ikke nok?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Styrkemessig har jeg nådd alle mål. Har trent oppsatte programmer, fulgt dem, logget trening og trent x antall dager i uken (utifra programmet). Har trent to programmer, først 5x5 så et fra PT. Om jeg spiste mindre, så slet jeg meg selv ut, jeg var helt utkjørt dagen etter trening, så det fungerte ikke så veldig bra. Dermed endte jeg på ca. vedlikehold på treningsdager og mindre underskudd på hviledager. Men det er altså ikke nok?

Da har du jo hatt et mål om å øke i styrke, og derav oppnåd målene du har satt for nettopp disse målene, har du ikke?

Er målet ditt å få et utseende med lav fettprosent, så krever det at kroppen ligger i underskudd over tid. Hvordan man takler dette psykisk er ganske forskjellig fra person til person.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan man ikke gå ned i fettprosent ved å trene styrke og ligge i underskudd?

Jo det er fullt mulig

Underskudd er ikke "bare" å telle kalorier, det er en haug av faktorer en ikke kan kontrollere og som en kun kan manipulere ved å se endringer over tid, men det krever også full forutsigbarhet

Hvordan man takler kaloriunderskudd (psykisk) er også en faktor verdt å nevne - i det store og hele er det større fare for å psyke seg sulten og sliten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...