Gå til innhold

Smerter i rygg etter militærpress, og stølhet


rsagneskar

Anbefalte innlegg

Knekking og muskelavspenningsteknikker vil i prinsippet ikke bedre en prolaps, da den stammer fra feilkompresjon av ryggen (tampier 2007, Veres 2009) - (med mindre det er snakk om traumatiske hendelser, slik som et fall, kræsj o.l).

Det er ikke mulig å 'knekke' bort en skade. Jeg sier ikke at alle kiropraktorer bare knekker, men mange gjør det. Det er heller ikke mulig å 'avspenne' en skade (mange (men ikke alle) naprapater jobber mest med muskelavspenning). Det er snakk om skadet vev som må få rom til å gro under normale omstendigheter, og dette forutsetter en naturlig lordose av korsryggen og bekkenet (sacrum).

Hvis du kan finne en terapeut som har bred kunnskap om holdning og kinesiologi, vil det være større sjanse for at du kan få hjelp. Det er korrekt opptrening og ryggstilling som gjelder.

Ikke masser de nedre ryggstrekkerne dine. Forskning viser at de med korsryggsmerter vanligvis har overmobilitet i korsrygg og undermobilitet i hoften. (McGill 2007 om jeg husker rett).

Prolapser er ikke farlige, de gror av seg selv under riktige forhold. Sørg derfor for at du etablerer en naturlig innstilling av korsryggen din. Siden prolapsen er rettet mot venstre, tyder dette sannsynligvis på at bekkenet ditt er vinklet posteriort og noe lateralflektert mot høyre.

Terapauter var det ikke så mange av i nærområde etter et kjappt google søk :S Ja va vil korrekt opptrening av ryggen være?

Dette kan stemme med vinklingen av bekkenet. Jeg tilter litt til høyre. Så du mener at jeg da skal vinkle bekknet ler anteror(fremmover), og tenke på at holdninga skal gå litt mer til venstre? :S

Vil ikke det og knekke opp/massere musklaturen kunne hjelpe til at dette blir en mer naturlig utganstilling da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du må søke opp anterior og posterior rotasjon for å forstå hva det betyr. Hvis du tar (les: gjør) feil, vil ryggen bli verre.

Nei, og grunnen til det er at problemet er rotfestet i stabilitet, ikke fleksibilitet. Men om du vil svi av penger, så kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å gi deg sikker tilbakemelding på det bildet. Korsryggen ser utflatet ut, men jeg kan ta feil. Nye bilder må være stående stilling og trange klær. Ett stående, og to som du bøyer deg. ett hvor du bøyer deg med krum rygg ett hvor du bøyer deg med så rett rygg som du klarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tapt lordose nederst i korsryggen, som jeg antok innledningsvis. Du har for mye svai i midtryggen, for lite i korsrygg.

Altså en posterior bekentilt som du har snakket om før og i tilleg har jeg for krom midtryggjeg kompanserer med.. ?

noen tips for å fikse opp i dette? Vil f.eks. Dn fysjoterspaut eller kiropraktor kunne hjelpe meg med å "stille" meg inn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt! Alt står i artikkelen jeg linket til tidligere. Dette kommer helt an på terapeuten, kan ikke uttale meg om hvilke teknikker de bruker dessverre, men det er nok mye større sjanse for at en kiropraktor fokuserer på strukturelle problemer enn en fysioterapeut.

Hvis du ber ham om å måle opp sacralvinkelen (den bør være 30° ish) og vertikal linjen mellom ASIS og symphysis pubis (skal være på linke, SP skal IKKE være anteriort for ASIS) [Osar 2012] (45° ifølge Lee et al 2012) så kan han sikkert identifisere problemet lettere.

Endret av Kjetil1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke så komplisert, selv om jeg skjønner at det virker slik utifra terminologien. Styrk multifidene og dra bekkenet bak og opp mot nakken slik at sacralvinkelen økes. En motorisk (holdnings)-forandring må foretas.

Sammenlign dette bildet med ditt eget, så ser du at din sacralvinkel er rundt 0°, altså peker sacrum nedover istedenfor utover!

 

Sacral-base-edited-Copy1.png

Endret av Kjetil1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Knekking og muskelavspenningsteknikker vil i prinsippet ikke bedre en prolaps, da den stammer fra feilkompresjon av ryggen (tampier 2007, Veres 2009) - (med mindre det er snakk om traumatiske hendelser, slik som et fall, kræsj o.l).

 

Det er ikke mulig å 'knekke' bort en skade. Jeg sier ikke at alle kiropraktorer bare knekker, men mange gjør det. Det er heller ikke mulig å 'avspenne' en skade (mange (men ikke alle) naprapater jobber mest med muskelavspenning). Det er snakk om skadet vev som må få rom til å gro under normale omstendigheter, og dette forutsetter en naturlig lordose av korsryggen og bekkenet (sacrum).

 

Hvis du kan finne en terapeut som har bred kunnskap om holdning og kinesiologi, vil det være større sjanse for at du kan få hjelp. Det er korrekt opptrening og ryggstilling som gjelder.

 

Ikke masser de nedre ryggstrekkerne dine. Forskning viser at de med korsryggsmerter vanligvis har overmobilitet i korsrygg og undermobilitet i hoften. (McGill 2007 om jeg husker rett).

 

Prolapser er ikke farlige, de gror av seg selv under riktige forhold. Sørg derfor for at du etablerer en naturlig innstilling av korsryggen din. Siden prolapsen er rettet mot venstre, tyder dette sannsynligvis på at bekkenet ditt er vinklet posteriort og noe lateralflektert mot høyre.

 

Jeg har vært hos kiropraktor, fysjterapauter uten noe hell.. Bedt de om og se på rygg posisjonen. Fysjterapauten mente dette ikke var noe viktig i forhold til at jeg lærte å stramme magen og jobbe meg kjernen på rett måte. Kiropraktoren sa akkurat som deg at korsryggen var for lite svai i, men for å få stillt inn denne riktig kunne ikke han hjelpe med, de måtte noen fysjoterapaut.

Kjenner jeg begynder å bli gundi læi av å ikke få noe skiklig svar eller hjelp, og ser du har fått gode tilbake meldinger, og virker som du har god peiling innen dette fagfeltet. Så lurer egentlig på om du ville være et bedre alternativ for å få sjekket opp dette. Bor 2t unna Oslo så må nesten vite om dette vil være hensiktmessig.

Her er MR, bildene, som i føge kiropraktoren er en kraftig prolaps som er rart at jeg ikke har mer problemer med:

Tror du at du kan hjelpe meg med dette?
 

 

 

 

 

 

 

 

(kansje lettest og se de på?)

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av rsagneskar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du kontakte meg via nettsiden min, jeg får ikke lov av moderatorene til å reklamere om kjøp og salg av tjenester her inne.

Men, ja, det tror jeg.

Slett de bildene fra Fitnessbloggen, ingen som trenger å se dem.

Kan bekrefte ut i fra bildene en prolaps L4/l5, liten utglidning L5/S1 og utflatet lordose i korsrygg

Endret av Kjetil1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...