Gå til innhold

Smerter i rygg etter militærpress, og stølhet


rsagneskar

Anbefalte innlegg

hallo! Trene en god del før helt til millitæret, da ble de mindre trening pga øvelser og lite treningsrom, og i tilleg til det ballet det på seg med skader.. Den største skaden sliter jeg med enda, og dette en slags ryggskade...

Har alltid slitt litt med ryggen, men har alltid blitt god etter noen uker eller månder med romig trening og hvile, men denne gangen har ryggen bestemt seg og alldri bli helt god..

Det som skjedde var at jeg skulle løfte en snø scooter som satt fast så fikk jeg ett himla sking inryggen som jeg alldrig har hatt før, men etter en tid begynte dette og komme seg.. Så begynte jeg med trening igjen, formen begynte å komme seg igjen så kom dagen e skulle kline til med militærpress på 60kg p første gang på ett halvt pr eller noe.. Ide jeg skulle presse opp hadde jeg ett spenn og kom ganske lankt bakpå og fikk akkurt smerte nedre del korsrygg(rundt smile hulla). Måtte bare gi meg og etter dette har jeg ikke kunne trene tung press markløft eller knebøy, og er ett halvt år siden..

Har nå godt til legen og tatt MR av ryggen og blir nog sendt vidre til spesialister.. De jeg lurer på er om de er noen som hr erfaring med lignende skade? Hva kan jeg gjør for og styrke fyggen? Hvilke øbævelser kan jeg gjør for å kompansrre for base øvelsene?

Er utrolig kjedli å ike få trene skiklig, og ødleger mye av selfølelsen og selvtelitt om du vil kalle det det..

Til nå har jeg prøvd tøying av gluteus,hamstring og qouadsA, og i tilleg kjører jeg masasje rulle mknst 3 ganger ukA.. Tar gjerne k mot alle slagst tipps eller forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som typiske kompresjonssmerter. Mange klemmer inn rumpa og dermed bøyer korsryggen for å gjøre opp for dårlig mobilitet i skulderbladene. Hvis du KUN har vondt under militærpress, tipper jeg at det er det som skjer. Pass på å ha god kontakt med korsryggen under bevegelsen,helt ned til rumpa. Mange klarer ikke å aktivere de nedre ryggstrekkerne som retter ut leddene mellom L4/S1, og dette vil vanligvis føre til feilkompresjon av ryggsøylen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørest ut som noe som kan stemme. Tipps for å klare å aktivere helt nede med L4 og S1?

Når jeg tar bilder av overkroppen ser jeg at høyre skulder er noe lavere en venstre skulder, kan dette ha noe med problemene å gjøre også? f.eks. når jeg løfter markløft uten klyper og ikke konsentrerer meg om å holde stanga rett vil vektene gli til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid alterner mellom hvilken hånd du holder låsegrep med. Om du bruker den samme hele tiden, blir du skeiv. Dette er ingen myte :) Hvis du allerede gjør dette, tipper jeg vi snakker om motorkontrollproblem i korsrygg eller hofteområde. Kan også være skulder, men tviler på at rotproblemet er i skulderområdet.

Å aktivere muskulaturen er ikke så vanskelig, bare ligg på magen og hev beina så høyt du klarer. Men styrkeøvelser har vanligvis ikke en overføring til motorkontroll. Cluet er å lære seg å holde bekkenet stabilt under belastning. I ditt tilfelle, dersom du virkelig kun har problemer under MP og ingen andre løft, ville jeg bare hatt hovedfokus på å holde trykk i korsrygg og buk, akkurat som i knebøy og markløft. Dette bør hindre deg fra å (antakelig) automatisk klemme bekkenet posteriort for å jukse på ROM.

Håper det gir mening.

Forøvrig har jeg skrevet en artikkel om korsryggsmerter her. Du kan se om du kjenner deg igjen i det som blir skrevet. http://treningogrehab.no/klemmer-du-ubevisst-inn-magen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for veldig bra svar!

Har til nå alldri kjørt låse grep, selv på repper opp tl 150kg.

Prøvde allt jeg kunne og prese bekknet stabilt sist skulderøkt noe jeg la merke til at jeg ikke har vært flink til før, og kjente ingen ting i ryggen da..

Altså de du mener med at jeg klemmer bekknet posteriort er at jeg klemmer den bakover?

Men problemet nå er at jeg har blitt stiv av å sitte nede, og dette uansett hvilken sitte metode jeg bruker, idde hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså de du mener med at jeg klemmer bekknet posteriort er at jeg klemmer den bakover?

Jeg synes også det var litt vanskelig å forstå akkurat hva som mentes med det, men etter å ha blitt forklart det ble det mye tydeligere. Hvis du ser for deg bekkenet fra siden så betyr posterior tilt at oversiden av bekkenet vris bakover og undersiden vris fremover.

Men problemet nå er at jeg har blitt stiv av å sitte nede, og dette uansett hvilken sitte metode jeg bruker, idde hva dette kan være?

Med "sitte nede" mener du da vanlig sitting? Hvis du allerede har en ryggskade og sitter "slapt" (altså ikke rett i ryggen) vil du konstant legge ytterligere press på punktet som er slitt noe som kan føre til stivhet fordi kroppen prøver å motvirke effekten av det skadede stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... ja vett nå ikke...

Fikk svar idag fra MRen iså fall. Hadde vist en prolaps i nedre del at korsryggen. Han sa ikke noe om hvor alvårlig det var men at jeg kunne trene det av meg. skal til fysjoterapaut og høre med dem..

Har dere erfaring med styrketrening og prolaps? Er drit lei av p ikke få trent skiklig så bil aller hellst ikke ta flere pauser fra treningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det var litt vanskelig å forstå akkurat hva som mentes med det, men etter å ha blitt forklart det ble det mye tydeligere. Hvis du ser for deg bekkenet fra siden så betyr posterior tilt at oversiden av bekkenet vris bakover og undersiden vris fremover.

hmm når jeg løfter har jeg litt mye krumma rygg, tenker heller at de er dette? Eller var de de de ble prøvd å forklares ?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer. Still deg rett opp og ned med siden til et speil. Prøv å "dra" undersiden av bekkenet bakover. Da vil korsryggen din svaie.

Det er mulig jeg formulerer meg litt dårlig fordi jeg ikke er så god på anatomi. Jeg hører nå mens jeg skriver dette at jeg like gjerne kunne bedt deg svaie ryggen og du vil kjenne at bekkenet tiltes som beskrevet. Nå har du hvert fall to forskjellige sider av det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer. Still deg rett opp og ned med siden til et speil. Prøv å "dra" undersiden av bekkenet bakover. Da vil korsryggen din svaie.

Det er mulig jeg formulerer meg litt dårlig fordi jeg ikke er så god på anatomi. Jeg hører nå mens jeg skriver dette at jeg like gjerne kunne bedt deg svaie ryggen og du vil kjenne at bekkenet tiltes som beskrevet. Nå har du hvert fall to forskjellige sider av det .

Vil ikke for mye svai gjør tingene værre en det det allerede er ? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggen skal være svai under hele løftet. Det er dog korrekt at den kan være for svai, men dette tror jeg er vanskelig å få til for de fleste. Spesielt for gutter (Jeg leste en artikkel her for en tid tilbake om at jenter generelt er mykere enn gutter og kan derfor risikere å svaie for mye) og spesielt under belastning i de nedre delene av løftet.

Helt oppreist vil man nok klare å fremprovosere en overdreven svai, men f. eks når man nærmer seg pararell i knebøy vil dårlig mobilitet, svake og/eller stramme hamstrings (og en del andre muskler) rett og slett ikke ha sjanse til å opprettholde svaien og bekkenet tilter ufrivillig fremover. Da vil korsryggen krummes og all belastning som skjer mens den er krum vil slite på på ryggen. Selv uten vekter, men spesielt når du har x antall kg hvilende på nakken/toppen av ryggraden.

Har du et helspeil anbefaler jeg deg å prøve å sette deg sakte ned i knebøyposisjon mens du forsøker så godt du kan å opprettholde svai i korsryggen. Når du når et punkt vil du se at bekkenet tilter uansett hvor mye du holder igjen. Går du lavere enn dette når du bøyer og marker så vil du tære på ryggen hver gang det trener de øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryggen skal være svai under hele løftet. Det er dog korrekt at den kan være for svai, men dette tror jeg er vanskelig å få til for de fleste. Spesielt for gutter (Jeg leste en artikkel her for en tid tilbake om at jenter generelt er mykere enn gutter og kan derfor risikere å svaie for mye) og spesielt under belastning i de nedre delene av løftet.

Helt oppreist vil man nok klare å fremprovosere en overdreven svai, men f. eks når man nærmer seg pararell i knebøy vil dårlig mobilitet, svake og/eller stramme hamstrings (og en del andre muskler) rett og slett ikke ha sjanse til å opprettholde svaien og bekkenet tilter ufrivillig fremover. Da vil korsryggen krummes og all belastning som skjer mens den er krum vil slite på på ryggen. Selv uten vekter, men spesielt når du har x antall kg hvilende på nakken/toppen av ryggraden.

Har du et helspeil anbefaler jeg deg å prøve å sette deg sakte ned i knebøyposisjon mens du forsøker så godt du kan å opprettholde svai i korsryggen. Når du når et punkt vil du se at bekkenet tilter uansett hvor mye du holder igjen. Går du lavere enn dette når du bøyer og marker så vil du tære på ryggen hver gang det trener de øvelsene.

svai i overdel rygg? Begynder å bli overbevist om at de er den overdrevne svaien i korsryggen som har provosert smertene mine ekstra mye.. Om så dette er rett, vil det vre en fordel og ha en litt mer skrå i skulderpressen for å skape mindre trykk på korsryggen? Bare tenker litt selv, vil gjerne høre innspill av dere andre.

Når det gjelder mobiliteten min er den godt over snittet også for tiden etter tøying 4-6 ganger i uka i en måndes tid. Eneste plassen som enda er litt for stiv er innside lår rundt addacturene.

Skjønner hva du mener LtdEdFred. Atså at du mener det kan være mobiliteten min som fører til beken tillt. :)?

Svaien vil IKKE gjøre korsryggen verre. Svaing av midtryggen kan derimot føre til murring.

Forskjell på korsrygg og midtrygg?Muringo_O?

SPØRSMÅL2:

Idag har jeg vært dommer i høydehopp pga skaden, og ble mye stående idag, dette førte til at jeg blir stiv i ryggen, og når jeg ble kaldt i musklaturen å skulle gå kjente jeg strålinger ned til høyrelår, altså typsik bivirkning av Prolaps.

Kjenner det kribler i kroppen og kjenenr på at jeg ville ha trent bryst og armer idag, vil dette være dumt av meg om jeg tar meg en skogstur og egenmasasje å lette kjernemusklatur øvelser så lenge det ikke gjør vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si mer uten å ha sett på deg dessverre. Virker helt klart som at du har et fleksjonsproblem i korsryggen, men foreløpig kan jeg bare gjette utifra det du sier.

Det at du sier jeg har ett fleksjon problem hørest veldig ut som å stemme. Bare med små fleksjoner, tilogmed med lette vekter kan jeg få en smell.. Dette gjelder også rotasjoner i korsryggen.

Skal til fysjoterapauten til tirsdag så får jeg høre med han hva han mener, såkan jeg heller komme tilbke her og få noen råd når jeg har fått et mer spesifikt svar på hva ryggen faktisk feiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var til fysjoterapaut idag, og himmel og hav for no unødvendig brk av tid det var. Eneste han snakka om var hva som hadde skjedd inne i ryggen siden e har fått prolaps, dette er noe jeg har googla for lenge siden, og at prolaps til vanlig vil trekke seg til bake å bli god igjen. Han syntes dette var veldig rart at jeg ikke hadde bitt god igjen på grunn av jeg allerede er aktiv, og regna med at ble jeg ikke god ville jeg få en opperasjon, men det var legen som måtte bestemme om jeg trengte dette..

Etter på dette sjekka han ryggen og sa at jeg var litt stiv i ryggen, eller så ut som jeg kompanserte med stive av ryggen(markløft teknikk) når jeg skal bøye med fremover, og etter og sett på ryggen min sa han at den høyre ryggstrekkeren min var anspent, dette kunne han fikse, men dette hadde han ikke tid til nå så ville jeg dette måtte jeg komme tilbake, ikke fader om jeg går tilbake for litt massasje, da får jeg heller en kompis eller litt egenmasasje til og ordne biffen! :mad:

Gå til en kiropraktor istedet du, for det høres ut som at du også har et problem med iliosakral-leddet. Fysioterapeuter er ikke trent til å justere dette.

Kan selvsagt hende at jeg tar feil. Lykke til!

Vurderer dette kiropraktor ja, vett du hva dette vil koste? Har også hørt om at en Natrapat kan få fiksa på dette her?

Har du/dere noen taker for styrke/tøyning/massasje øvelser for å styrrke/bedre ryggen?

Diagnose og funn etter MR:

MR Lumboscralumna: . R: Bredbaset prolaps mot venstre L4/L5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var til fysjoterapaut idag, og himmel og hav for no unødvendig brk av tid det var. Eneste han snakka om var hva som hadde skjedd noe e har googla for lenge siden, og at prolaps til vanlig vil trekke seg til bake å bli god igjen. Han syntes dette var veldig rart at jeg ikke hadde bitt god igjen på grunn av jeg allerede er aktiv, og regna med at ble jeg ikke god ville jeg få en opperasjon, men det var legen som måtte bestemme om jeg trengte dette..

Etter på dette sjekka han ryggen og sa at jeg var litt stiv i ryggen, eller så ut som en kompanserte med stive av ryggen(markløft teknikk) når jeg skal bøye med fremover, og etter og sett på ryggen min sa han at den høyre ryggstrekkeren min var anspent, dette kunne han ta nå men dette hadde han ikke tid til nå så da måtte jeg komme tilbake, ikke fader om e går tilbake for det, da får jeg heller en kompis eller litt egenmasasje til og ordne biffen! :mad:

Vurderer dette, vett du hva dette vil koste? Har også hørt om at en Natrapat kan få fiksa på dette her?

Diagnose og funn etter MR:

MR Lumboscralumna: . R: Bredbaset prolaps mot venstre L4/L5.

Knekking og muskelavspenningsteknikker vil i prinsippet ikke bedre en prolaps, da den stammer fra feilkompresjon av ryggen (tampier 2007, Veres 2009) - (med mindre det er snakk om traumatiske hendelser, slik som et fall, kræsj o.l).

Det er ikke mulig å 'knekke' bort en skade. Jeg sier ikke at alle kiropraktorer bare knekker, men mange gjør det. Det er heller ikke mulig å 'avspenne' en skade (mange (men ikke alle) naprapater jobber mest med muskelavspenning). Det er snakk om skadet vev som må få rom til å gro under normale omstendigheter, og dette forutsetter en naturlig lordose av korsryggen og bekkenet (sacrum).

Hvis du kan finne en terapeut som har bred kunnskap om holdning og kinesiologi, vil det være større sjanse for at du kan få hjelp. Det er korrekt opptrening og ryggstilling som gjelder.

Ikke masser de nedre ryggstrekkerne dine. Forskning viser at de med korsryggsmerter vanligvis har overmobilitet i korsrygg og undermobilitet i hoften. (McGill 2007 om jeg husker rett).

Prolapser er ikke farlige, de gror av seg selv under riktige forhold. Sørg derfor for at du etablerer en naturlig innstilling av korsryggen din. Siden prolapsen er rettet mot venstre, tyder dette sannsynligvis på at bekkenet ditt er vinklet posteriort og noe lateralflektert mot høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...