Gå til innhold

Knebøy - grep rundt stanga


Chrisemor

Anbefalte innlegg

Jeg har "alltid" (hehe, er vel fortsatt per def nybegynner, da) holdt stanga med alle fingrene, inkludert tommelen, på samme side. Stangplassering er nok litt mellom high bar og low bar. Jeg vet ikke hvorfor jeg begynte med det, men det kjennes mest behagelig for hendene. Nå lurer jeg på om det er noe å hente mht spenn i rygg/mage på å holde hardt grepe rundt stanga i stedet. Knebøyen min har liksom stoppet opp, muligens fordi jeg ikke er sterk nok i mage/rygg - tror nok beina kunne klart å løfte mer. Etter sommeren har jeg ikke klart mer enn 67,5 kg x 6 eller 70 kg x 3 i knebøy. Til sammenligning har jeg holdt på med frontbøy mye kortere tid, her ligger jeg på 57,5 kg x 6 eller 62,5kg x 3. (Ung dame på 52 år, 63 kg).

Finnes det noe skikkelig dokumentasjon på hva som lønner seg mht grep på knebøy, eller løfter man mest med det grepet man er mest komfortabel med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tommel, samma. Smalt nok til at du har god kontroll på stanga på ryggen, men ikke så smalt at du ikke får kontakt med lats (fordi albuene står ut bak). Dra stanga ned i midtre trapezius (midt mellom high/lowbar som du selv sier) i det du skal presse opp, da dette gir mer trykk i posterior chain.

sling1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget er et komfortabelt grep som kan være med å kontrollere vekten (ikke bære den).

Jo lavere stanga er på ryggen, jo vanskeligere er det generelt å unngå at vristen bender bakover slik at det blir ubehagelig. Det er bl.a. derfor mange går fra å holde rundt til å ha alle fingrene bak når de bøyer med lowbar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La håndleddet ditt bestemme hvordan du skal holde hendene på stanga.

Eller, finn den posisjonen det er mest behagelig for håndleddene.

Selv bøyer jeg lowbar, og holder alle fingrene bak stanga. Har funnet ut at det er bedre for håndleddene mine om jeg roterer dem litt utover i det jeg legger hendene på stanga (ca 10-15 grader?) Kan derfor ikke holde rundt stanga med hendene, og bruker dem egentlig bare for støtte til å holde meg tight.

Tror ikke det finnes to personer som gjør dette likt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være verdt å ta en titt på programmering om knebøyen har stagnert. Evt. finne ut av årsaker til hvorfor det ikke går framover lenger, f.eks. restitusjon eller endringer ellers i livet. Du vet best selv.

Forresten: Bruker du belte når du løfter? Det kan hjelpe på stabilitet i kjernen når du er oppe på respektable vekter som du tross alt er (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være verdt å ta en titt på programmering om knebøyen har stagnert. Evt. finne ut av årsaker til hvorfor det ikke går framover lenger, f.eks. restitusjon eller endringer ellers i livet. Du vet best selv.

Forresten: Bruker du belte når du løfter? Det kan hjelpe på stabilitet i kjernen når du er oppe på respektable vekter som du tross alt er (y)

Enig i at det ikke burde være noe problem å gjøre noe med knebøyen med annen programmering. Alt handler om prioritering, utrolig hva man kan få til ved å fokusere. Jeg hadde dessuten god nytte av knebøy til benk som tilleggsøvelse (med betydelig høyere vekter enn knebøyvekter) for en stund siden. Men akkurat nå er ikke knebøy viktigst, selv om jeg irriterer meg litt over tallene... Jeg har aldri brukt belte - tenker litt sånn at jeg ikke sterkere enn det svakeste ledd - så får jeg evt gjøre noe med det som er svakt relativt til det som er sterkt. Litt dustete, kanskje, men nå skal jeg jo ikke konkurrere i noe som helst, bare bli gammel og sterk og blid. Har greit med tillggsøvelser for kjerne (mage/rygg) på slutten av hver økt.

Jeg venter litt med fokus på knebøy til neste gang jeg skal endre programmet, tenker jeg. Nå skal jeg kose meg med å øve på olympiske løft en stund fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig å huske på med belte er at beltet, i motsetning til løfteutstyr, ikke hjelper deg løfte tyngre vekter i seg selv, i og med at beltet ikke krysser noen ledd. Det eneste et belte gjør er å gi kjernemusklaturen din noe å jobbe mot, slik at den blir i stand til å gjøre en enda hardere sammentrekning. På samme måte som du får til å utvikle mer kraft når du har en stang på ryggen enn når du bare setter deg ned uten noen belastning.

Hardere sammentrekning => økt stabilitet i kjerne => bedre energioverføring. Dette kan også hjelpe rent psykisk da du føler deg sikrere med beltet på, og kan dermed gønne på litt ekstra. Hvis du har opplevd energilekkasje pga. kjernemuskulatur så kan dette forsvinne med bruk av belte.

Hvis det er et belte tilgjengelig der du trener så kan du alltids prøve det på noen sett. Start på oppvarmingssett og kjenn hva du synes. Du har ingenting å tape :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...