Jump to content
Øivind76

Styrkeløft knebøy: Sit back eller Sit down ?

Recommended Posts

Fortsetter under...

Kommer an på stance og proporsjoner. Så lenge hofta hengsler riktig, er det ingen fasit på dette.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kommer vel litt an på hvor mye man ønsker å utsette knærne for slitasje også. 

- "Rett ned" vil normalt sett utsette knærne for høyere belastning, men ikke i alle tilfeller. Man bør da tenke på stangas bane, som bør være så rett som mulig og i tillegg være sentrert over senter av fotbladet. 

- Det er også vesentlig om man kjører high eller lowbar. Lowbar aktiviserer i større grad ryggen og hamstrings automatisk om man har rett og sentrert stangbane og krever naturlig rumpa litt mer ut i starten av nedsenkingen. 

Mange faktorer som fører til Rom her ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites
Den 16/10/2015 at 12.38, Speilblankt skrev:

Det kommer vel litt an på hvor mye man ønsker å utsette knærne for slitasje også. 

- "Rett ned" vil normalt sett utsette knærne for høyere belastning, men ikke i alle tilfeller. Man bør da tenke på stangas bane, som bør være så rett som mulig og i tillegg være sentrert over senter av fotbladet. 

 

Er det vanlig at folk med litt pondus og bred hofte åpner vinkelen imellom føttene litt mere?

Jeg økte til 35-40 grader for noen måneder siden, og siden da har ikke de (små) smertene i det ene kneet blitt hverken bedre eller værre. Er det mulig at jeg burde prøve å øke til 45 grader for en periode? 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

13 timer siden, Øivind76 skrev:

 

13 timer siden, Øivind76 skrev:

 

Er det vanlig at folk med litt pondus og bred hofte åpner vinkelen imellom føttene litt mere?

Om man har skikkelig pondus vil naturen sette en stopper/brems for dype knebøy med smal benstilling, men dette er på ingen måten noen regel :)....kjører man lowbar i tillegg vil overkroppen lute litt ekstra ned mot beina.

Gi det et forsøk - det er fort gjort å finne ut om en annen beinstilling føles bedre eller verre enn den andre. En treningsøkt eller 2 så har du nok funnet svaret.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...