Jump to content
-Netti-

Moderat underskudd + mer trening = ...Enda dvaskere? :(

Recommended Posts

Hei!

Etter å ha hatt en jobb som tok alt for mye tid og krefter fra livet mitt, har jeg endelig klart å endre livssituasjonen og er blant annet tilbake på trening slik jeg ønsker. Trener styrke (så tungt jeg klarer) 2 ganger i uken, og løper rundt 30km i uken. Er en normalvektig jente på 24 år, og har som mål å bli slankere og strammere i kroppen.

Dette "nye" treningsregimet har jeg holdt på med i to uker, samt at jeg har et moderat kaloriunderskudd (i snitt 200 kcal per dag). MEN isteden for å se en anelse strammere ut, så er jeg bare blitt enda dvaskere! Det synes virkelig i speilet, og målebåndet bekrefter dette. Cm har bare gått utover.

Jeg vet ting tar tid, men dette går jo helt feil vei! Og det skal jo ikke være mulig, da jeg har logget maten helt riktig (har veid og logget alt i myfitnesspal) og har bare regnet med "minuskaloriene" fra løping, og ikke styrkeøktene. Har også økt i styrke. (Bruker forresten ikke badevekt som mål av fremgang.)

Er det noen andre her som har opplevd liknende? :( Er det normalt at dette skjer når kroppen opplever endring i aktivitetsnivå? Kan nevne at forrige jobb var helt stillesittende, mens jeg nå er mer aktiv ved siden av treningen (går/står mer).

Håper på kloke svar! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Hei,

du sier at du trener styrke 2 ganger, samt løper ca 3mil i uken på "moderat kaloriunderskudd"

Hvordan ser dette treningsopplegget ditt ut, og ca hvor mange kcal ligger du på pr dag?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Takk for svar! :) Jeg trener styrke to ganger i uken, med øvelser som knebøy, markløft, skulderpress, nedtrekk og diverse øvelser for core/mage. Jeg har en lang løpetur i uken hvor jeg løper mellom 10-15km, og resten er fordelt utover i uka etter dagsform over 3-4 turer. Ligger på 1500 kcal i snitt per dag, og har vedlikehold på ca 1700. Det blir vel kanskje heller et "lite" kaloriunderskudd heller enn moderat :p Er forresten 173cm og veier 65kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg var helt sikker på at jeg fikk 1700 som svar på en kalorikalkulator... Nå finner jeg selvfølgelig ikke igjen den jeg brukte, men det er en stund siden. Ok, får heller vurdere om det er for lite mat og at kroppen er stresset da :( Eller er det helt på jordet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei! Takk for svar! :) Jeg trener styrke to ganger i uken, med øvelser som knebøy, markløft, skulderpress, nedtrekk og diverse øvelser for core/mage. Jeg har en lang løpetur i uken hvor jeg løper mellom 10-15km, og resten er fordelt utover i uka etter dagsform over 3-4 turer. Ligger på 1500 kcal i snitt per dag, og har vedlikehold på ca 1700. Det blir vel kanskje heller et "lite" kaloriunderskudd heller enn moderat :p Er forresten 173cm og veier 65kg.

Som FrkHoel sier har du bommet litt på utregningene.

Med en stillesittende jobb og trening ca 5 dager i uken vil du ha behov for et kcal-inntak mellom 2000-2200 bare for vedlikehold.

For å sitere en av bloggens tidligere skribenter;

De fleste som bare går ned i vekt, ender opp med å se ut som en mindre utgave av seg selv før de gikk ned i vekt. Magen står fortsatt ut, armene føles like slappe, og energinivået er trolig enda lavere.

Hvis du skal "stramme opp" er det styrketrening og en litt redusert fettprosent som gjelder.

Øk til minst 18-1900 kcal, pass på å få i deg nok protein og fett (fløte:love:), og ikke drikk kaloriene, så er jeg sikker på at du vil føle deg bedre.

Kopier gjerne inn treningsprogrammet ditt også, så kan vi gi en tilbakemelding på det :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Allright, takk for tilbakemeldinger! :) Da får jeg ta en ny titt på kostholdet, og rett og slett starte på nytt på den fronten. Lurer på om det er verdt å snakke med en PT på gymmet og få et skikkelig treningsprogram som er satt opp av noen andre enn meg selv. Slik at jeg ikke ødelegger for meg selv på den fronten heller liksom... x__X

Share this post


Link to post
Share on other sites
Allright, takk for tilbakemeldinger! :) Da får jeg ta en ny titt på kostholdet, og rett og slett starte på nytt på den fronten. Lurer på om det er verdt å snakke med en PT på gymmet og få et skikkelig treningsprogram som er satt opp av noen andre enn meg selv. Slik at jeg ikke ødelegger for meg selv på den fronten heller liksom... x__X

Forsøk forumet først! :)

Jeg vet ikke hvor du trener, men for de fleste nybegynnere vil en ferdiglaget plan (med evt noen små korrigeringer fra erfarne folk her) være tilstrekkelig.

Og bare sånn som en oppmuntring. Det er ytterst lite man klarer å "ødelegge" til den grad at det ikke kan repareres og forbedres

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...