Jump to content
Chiara

Styrketrening, (ekstremt) overvektig

Recommended Posts

Hei

Jeg har en kollega som ønsker endring! Han skal bli pappa og vil klare holde følge med barnet når det kommer. Han er meget overvektig. Vi har startet gå turer, men jeg har "overtalt" han til å begynne med litt styrketrening og. Men hvor skal man begynne? Vil gjerne gi han en god start og lyst til å fortsette. Bor på en liten plass, ikke noe PT el lign her.

Har noen noe tips? Linker?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Hva er meget overvektig? Hvor høy er han, og hvor mye veier han? Hvor gammel?

Programmene SterkARE nevner vil fungere utmerket, forutsatt at han ikke er så overvektig at han fysisk sett ikke klarer å utføre øvelsene. Men det skal litt til, selv om det kan være dere må jobbe med fleksibiliteten en stund før alle øvelsene blir 100%.

Angående å holde følge med barnet så har han god tid på seg, og derfor vil jeg anbefale et smart kosthold med jevn og trutt vektnedgang, fremfor mer ekstreme varianter. Dette forutsetter at han fortsetter med styrketrening. Når du forteller mer om vekt, høyde og alder kan vi se nærmere på det, om det er interessant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

SS-opplegg kan funke. Noen folk er rett og slett for feite til å kunne løfte. Fokus på vektnedgang vha. kosthold og aktivitet først, evt. noen styrkeøvelser med apparat til å begynne med. En slik person er in for the long haul uansett, så ikkeno vits i å stresse unødig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
SS-opplegg kan funke. Noen folk er rett og slett for feite til å kunne løfte. Fokus på vektnedgang vha. kosthold og aktivitet først, evt. noen styrkeøvelser med apparat til å begynne med. En slik person er in for the long haul uansett, så ikkeno vits i å stresse unødig.

Enig - forutsatt at han faktisk ER for feit, og ikke bare tror/føler at han er det. Det er mye mestring og stolthet i styrketrening også, selv om resultatene ikke er like synlige på utsiden som for tynne folk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Skal sjekke SS. Jeg vet ikek om han er lett nok.. han er i slutten av 20 årene, rundtt 180 cm høy og veier..tja, 150-200? Vet faktisk ikke. Virket frekt å spørre, men bør vel nesten det.

Vil nesten tro at det er nok med kroppsvekt i begynnelsen. og må jo bli benpress maskin i stedet for knebøy o lign , jeg tviler nemlig på at han klarer den bevegelsen.

Dette med kosthold kan jeg prate om hele tiden, men jeg vet ikke om det blir gjort noe endringer. Han har klart gå ned 20 kg tidligere så han vet jo teorien. Men det virker og som om han liker å bevege litt på seg, og så lenge det er forsvarlig så vil jeg gjerne tilrettelegge for det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Han har nok ganske mye muskelmasse og styrke bare som følge av å gå rundt med så mye vekt. Styrketrening og et kosthold med nok proteiner blir da sånn sett spesielt viktig for å vedlikehold muskelmassen i kcal underskudd. Siden han er utrent, så vil han også kunne øke muskelmasse på underskudd. Dette samt nevrale tilpasninger fører gjerne til bra styrke økninger.

Jeg tenker han kanskje burde øve seg litt på å ta knebøy uten stang (og øke med manual/KB til han kan klarer med stang). Hvis dette ikke går kan han trene seg opp med beinpressmaskinen, men jeg mistenker at han sannsynligvis allerede er ganske sterk i beina. Markløft og benkpress kan han helt sikkert trene med stang og lette vekter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mest av vekta ligger nok rundt magen ja. Men den er såpass stor at den vil være litt i veien for bøy feks. men man trenger ikke starte med ass to the grass heller :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kombinasjon av endringer av matvaner og mer aktivitet i hverdagen, vil nok kunne utgjøre underverker her ja. Men det må jo være enighet i at dette er noe som skal holdes på med i lang tid, barn varer jo en stund, liksom.

Er det mulig å inkludere den vordende mor også? Jo fler støttende personer som er rundt, jo større % for at det setter seg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hun har vært med på noen turer, men sliter mye med kvalme akkurat nå.

Dette med kosthold er vitkig, og jeg snakekr meye om det til de. men jeg kan jo ikke gå inn å endre, det må de ville/gjøre selv. Jeg kan bare bidra med aktivitet! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Jeg har selv gått ned 16kg siden desember. Det finnes mange fakta om hvor enkel, og rett fram, prossesen skal være, men det tas sjelden hensyn til de årene med dårlige vaner en har bak seg.

Jeg vil sterkt anbefale logging av det han spiser, samt et litt økt inntak av protein og fiber(grønnsaker). Loggingen tar bare sekunder, så fort matvarene fra tidligere måltider ligger lagret. Uten den kontrollen tror jeg kroppen hans lett skrur opp sultfølelsen til å kompensere for hver gåtur flere ganger.

Når det gjelder treningen så er vel begynner program med lineær progresjon gull. Det viser en fremgang og gir mestringsfølelse lenge før det er noen særlig forskjeld å se i speilet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trening er flott, selvfølgelig! Men her trengs det nok en betydelig og varig endring i kosthold og porsjonsstørrelser. Min erfaring er at vektreduksjon i all hovedsak handler om kosthold.

Det er utrolig lett å lure seg selv med hensyn til hva som faktisk inntas i løpet av dagen, og en dønn ærlig loggføring av ALT matinntak, kan nok være en "wake-up-call" for mange...

Etterhvert som vekten reduseres, vil stadig bedre treningsopplevelser og -resultater være en skikkelig motivasjonsfaktor i seg selv.

Ikke gå så hardt ut med treningsopplegg at vedkommende mister motet og går lei. Det er permanente endringer som skal etableres, ikke en 3 mnd high-intensity-flopp :)

Selv trente jeg RYP (etterhvert en RYP-basert 2-splitt) i ca 18 mnd før jeg byttet til X-size. RYP er et enkelt forståelig program basert på lineær progresjon. Det finnes en RYP mobil-app, som også gjør programmet veldig brukervennlig for en nybegynner.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Morsomt at samme hva casen er og hva målene er så er det starting strength som blir anbefalt.

Joda, men samtidig så er det en grunn til at SS (og liknende programmer) blir anbefalt.

- KISS

- Man fokuserer på baseøvelser

- Øktene tar kort tid (i starten)

- Skaper et fundament som gjør en i stand til å skifte i mer "passende" retning etterhvert

Styrketrening trenger ikke være mer enn 1time, 3 ganger i uka.

Så kan man gå tur eller spille fotball på løkka eller ha det gøy med venner mens man er oppned som lystbetont aktivitet ellers

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joda, men samtidig så er det en grunn til at SS (og liknende programmer) blir anbefalt.

- KISS

- Man fokuserer på baseøvelser

- Øktene tar kort tid (i starten)

- Skaper et fundament som gjør en i stand til å skifte i mer "passende" retning etterhvert

Styrketrening trenger ikke være mer enn 1time, 3 ganger i uka.

Så kan man gå tur eller spille fotball på løkka eller ha det gøy med venner mens man er oppned som lystbetont aktivitet ellers

Det er et godt fundament om du har ambisjoner om å bli sterk i de tre store, ja.

I denne casen er det snakk om en ekstremt overvektig person som ønsker å starte styrketrening med helse som en baktanke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Det er et godt fundament om du har ambisjoner om å bli sterk i de tre store, ja.

I denne casen er det snakk om en ekstremt overvektig person som ønsker å starte styrketrening med helse som en baktanke.

Sjekket du linken som jeg la ved tipset om SS/GSLP?

Hvis ikke, så er det kort oppsummert den personlige erfaringen med SS fra ei jente på 165 cm / 95 kg med BMI på ca. 35 (fedme, klasse 2).

Jeg ser ikke hva som er i veien med SS som et alternativ selv om man er overvektig. Det er et greit nybegynnerprogram (også for overvektige).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sjekket du linken som jeg la ved tipset om SS/GSLP?

Hvis ikke, så er det kort oppsummert den personlige erfaringen med SS fra ei jente på 165 cm / 95 kg med BMI på ca. 35 (fedme, klasse 2).

Jeg ser ikke hva som er i veien med SS som et alternativ selv om man er overvektig. Det er et greit nybegynnerprogram (også for overvektige).

Det er ikke noe i veien med SS. Jeg ser bare ikke hvorfor det blir anbefalt i denne settingen. Hvorfor ikke noe med litt høyere rep for muskelmasse og litt puls som igjen vil øke BMR? SS veldig fint om man ønsker å bli sterk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...