Gå til innhold

Løper jeg med for høy puls?


woods

Anbefalte innlegg

Hei,

i april begynte jeg å løpe/jogge. Ble inspirert ved å bruke Runkeeper på telefonen, noe som har holdt meg gående siden den gang. For første gang på lenge føles det 'gøy' å løpe, og det er noe jeg vil fortsette med.

Jeg har dog noen spørsmål angående puls. Først og fremst;

Hvilepuls: rundt 85-90

Makspuls: 197 (dog ikke testet, kun beregning)

Når jeg løper/jogger bruker jeg å ha en relativt høy puls(nesten maks), men jeg syns det går og føles bra. Har dog hørt det ikke er bra å holde seg i denne regionen, derav dette spørsmålet.

Til eksempel løp jeg 5,22 i går på 6:34 med gjennomsnittlig puls på 186. Når jeg har løpt noe fortere (mellom 4:50 og 5:50) ligger jeg gjerne i samme område.

Er det smart eller direkte idiotisk å løpe videre på denne måten? Burde jeg satse mer på intervaller, eller løpe i denne såkalte "treningssonen?"

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke noe på at makspulsen din er bare 197, og at du i så fall klarer å holde ut i over 5 km med puls på over 94%. Hvis det føles bra, ligger du sannsynligvis ikke over laktatterskel. Treningssoner har null verdi hvis du ikke vet sånn noenlunde hva maskpulsen (alt. laktatterskel) er. Test deg! Hvis du er seriøs med løpinga, kan du få testet deg på f.eks Melskesyrefabrikken (Valhall). Ønske seg til jul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hva du er ute etter. Dersom du løper fordi du synes det er gøy, og for å forbenne kalorier, ser jeg ingen grunn til å endre på noe, med mindre du løper på høy intensitet mange ganger i uken. Dersom du har et ønske om å forbedre utholdenheten og forbedre tiden på eksempelvis en 3000meter ville jeg gjort noen endringer.

For å forbedre utholdenheten må du få kroppen ut av "balanse" (bryte homeostasen), på denne måte vil kroppen din tilpasse seg ved å forbedre utholdenheten (økt slagvolum osv).

Den raskeste måten å forbedre utholdenheten på er å trene intervaller, grei tommelfingerregel her er at du skal ha et ekstra drag i kroppen på samme fart som de foregående når du er ferdig. Ved rolige langturer krever det en vesentlig større total treningsmengde for å forbedre utholdenheten på f.eks en 3000meter. Her kan du jogge eller gå i et tempo der du kan føre en samtale.

Dette betyr forvørig ikke at du bare skal trene intervaller, det vil bli monotont og en vesentlig større belastning for kroppen. Skal du eksempelvis trene 3 ganger i uken KAN 1 intervalløkt og 2 rolige joggeturer på 1-2timer være en ok tommelfingerregel.

En makspulstest kan som sagt være viktig å gjennomføre, men følger du enkle prinsipper ved intervalltrening og utholdenhetstrening som fortalt over, kan du komme på god vei uten å tenke på hjertefrekvens. Pulssoner er ment som en pekepinn på intensiteten du skal ligge på, og ikke absolutte verdier. Av norsk standard vil det være normalt å ligge hovedsakelig i sone 1 på rolige langturer og sone 3-4 under intervalldrag.

Ble veldig generelt svar det her, men vanskelig å gi et konkret svar med så lite informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør teste deg skikkelig så du vet mer sikkert hva makspulsen din er. Utregning av makspuls er svært ofte veldig ukorrekt.

I utgangspunktet trodde jeg ikke dette var nødvendig for en som ikke tar dette 'seriøst', i den grad jeg ikke er ute etter å maksimere hva kroppen min kan håndtere - simpelthen et enkelt ønske om å bli et sunnere menneske. Etter å ha lest disse kommentarene skal jeg dog ta det til vurdering. Var ikke så dyrt som jeg trodde det skulle være.

Tror ikke noe på at makspulsen din er bare 197, og at du i så fall klarer å holde ut i over 5 km med puls på over 94%. Hvis det føles bra, ligger du sannsynligvis ikke over laktatterskel. Treningssoner har null verdi hvis du ikke vet sånn noenlunde hva maskpulsen (alt. laktatterskel) er. Test deg! Hvis du er seriøs med løpinga, kan du få testet deg på f.eks Melskesyrefabrikken (Valhall). Ønske seg til jul?

Takk for tipset, er absolutt noe jeg skal ta til vurdering.

Det kommer veldig an på hva du er ute etter. Dersom du løper fordi du synes det er gøy, og for å forbenne kalorier, ser jeg ingen grunn til å endre på noe, med mindre du løper på høy intensitet mange ganger i uken. Dersom du har et ønske om å forbedre utholdenheten og forbedre tiden på eksempelvis en 3000meter ville jeg gjort noen endringer.

For å forbedre utholdenheten må du få kroppen ut av "balanse" (bryte homeostasen), på denne måte vil kroppen din tilpasse seg ved å forbedre utholdenheten (økt slagvolum osv).

Den raskeste måten å forbedre utholdenheten på er å trene intervaller, grei tommelfingerregel her er at du skal ha et ekstra drag i kroppen på samme fart som de foregående når du er ferdig. Ved rolige langturer krever det en vesentlig større total treningsmengde for å forbedre utholdenheten på f.eks en 3000meter. Her kan du jogge eller gå i et tempo der du kan føre en samtale.

Dette betyr forvørig ikke at du bare skal trene intervaller, det vil bli monotont og en vesentlig større belastning for kroppen. Skal du eksempelvis trene 3 ganger i uken KAN 1 intervalløkt og 2 rolige joggeturer på 1-2timer være en ok tommelfingerregel.

En makspulstest kan som sagt være viktig å gjennomføre, men følger du enkle prinsipper ved intervalltrening og utholdenhetstrening som fortalt over, kan du komme på god vei uten å tenke på hjertefrekvens. Pulssoner er ment som en pekepinn på intensiteten du skal ligge på, og ikke absolutte verdier. Av norsk standard vil det være normalt å ligge hovedsakelig i sone 1 på rolige langturer og sone 3-4 under intervalldrag.

Ble veldig generelt svar det her, men vanskelig å gi et konkret svar med så lite informasjon.

Hvilken informasjon er det du mangler?

- Mann, 170cm, 74 kg - om det skulle ha noe relevans.

Takker forøvrig for tipsene, skal prøve å legge om rutinene. En intervall i uka høres ut som en grei plan foreløpig. På langsiktig plan har jeg ønsker om å fullføre halvmaraton på en helt OK tid, så er vel dette jeg har å jobbe imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken informasjon er det du mangler?

- Mann, 170cm, 74 kg - om det skulle ha noe relevans.

Takker forøvrig for tipsene, skal prøve å legge om rutinene. En intervall i uka høres ut som en grei plan foreløpig. På langsiktig plan har jeg ønsker om å fullføre halvmaraton på en helt OK tid, så er vel dette jeg har å jobbe imot.

Hovedsakelig mål med treningen og hvor mye du trener, men her fikk jeg delvis svar på spm. Om det er "idiotisk" slik du trener vil være veldig avhengig av hva hensikten med treningen er og hvor mye du trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hovedsakelig mål med treningen og hvor mye du trener, men her fikk jeg delvis svar på spm. Om det er "idiotisk" slik du trener vil være veldig avhengig av hva hensikten med treningen er og hvor mye du trener.

Hensikt: Å komme seg i bedre form og ha en aktiv 'hobby' som ikke tar så mye av hverdagen. Jeg bruker å løpe 3-4 uka, som regel rundt 4-5 km. Løper på asfalt(langs Akerselva i Oslo).

Kan prøve å omdefinere spørsmålet; Jeg lurer rett og slett på om det kan være skadelig å løpe med såpass høy puls, om jeg heller burde ligge på noe lavere mens jeg jogger. Ser dog ut som jeg må ta denne testen for å finne noe svar.

PS. Glemt alder; 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikt: Å komme seg i bedre form og ha en aktiv 'hobby' som ikke tar så mye av hverdagen. Jeg bruker å løpe 3-4 uka, som regel rundt 4-5 km. Løper på asfalt(langs Akerselva i Oslo).

Kan prøve å omdefinere spørsmålet; Jeg lurer rett og slett på om det kan være skadelig å løpe med såpass høy puls, om jeg heller burde ligge på noe lavere mens jeg jogger. Ser dog ut som jeg må ta denne testen for å finne noe svar.

PS. Glemt alder; 25.

Hadde makspulsen din vært 197 hadde det trolig vært vanskelig å holdt en så høy hjertefrekvens over så lang distanse. Det vil nok ikke være skadelig slik du trener, men det er heller ikke spesielt gunstig for best mulig progresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig å løpe med høy puls, så sant du ikke har sykdommer hvor legen har sagt at du ikke skal anstrenge deg for mye.

Tren slik du syns er gøy, og som får deg til å ønske å trene videre.

Hvis jeg likevel skal anbefale noe vil det være intervalltrening. Det gir mest valuta for tiden du bruker.

Begynner du å trene daglig vil jeg anbefale deg å lese deg mer opp om hvordan du skal trene, men trener du annenhver dag kan du egentlig trene som du selv vil.

men pass på at du lar kroppen venne seg til å trene på hardt underlag, da dette er belastende for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...