Gå til innhold

Vil jeg forbrenne like mye på sikt med styrketrening?


Anbefalte innlegg

Jeg har gått ned 6 kilo fra mai, fra 65 til 59 kilo. Har trent 3 ganger i uka, 2 ganger kondisjon og 1 gang bootcamp styrke, forbrenner tilsammen 1350 kcal i uka som jeg har spist opp i god mat/godteri i helgene.

Det er viktig for meg for å opprettholde motivasjonen at jeg kan fortsette å spise disse 13-1400 kcal i helgene.

Jeg har en vekt som måler fett, muskler, vann osv og selvom man skal ta dem med en klype salt så viser den at muskelmassen i % er lik som da jeg veide 6 kilo mer. Vannprosenten har økt med 3% og fettprosenten har gått litt ned.

Nå er målet mitt å få bort mest mulig fett og få litt markerte muskler. Vil selvfølgelig opprettholde kondisjonen jeg har fått også. Tenkte på å trene ren styrke for meg selv 1 gang i uka nå istedetfor bootcamp. Men da vil jeg forbrenne mindre enn 450 kcal på en økt (som jeg pleier). Tipper jeg forbrenner ca 300 kcal istedet. Men vil totalforbrenningen over uka likevel bli 450 kcal for den styrkeøkta? (I og med at man forbrenner mer hele tiden når man trener styrke). Eller må jeg kutte på noe mat/godt i helgene framover om jeg skal bytte ut bootcamp med styrke?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja stemmer at jeg spiser 13-1400 kcal ekstra i helgene, men da må jeg si noe som for dere er ille og det er at jeg spiser kun 12-1300 kcal daglig og det har jeg gjort siden mai. På den måten har jeg klart å gå ned litt under 0,5 kilo i uka. Jeg spiser mindre karbohydrater og klarer meg fint på dette kostholdet. Har masse energi til trening. Har lavt stoffskifte i utgangspunktet og veldig treg forbrenning, har derfor funnet ut at jeg måtte ned såpass på kaloriene for å gå ned i vekt. Nå er jeg bare 1 kilo unna målet og da skal jeg sakte men sikkert øke på kaloriene igjen. Håpet er å få opp forbrenningen såpass at jeg kan spise 16-1700 kcal om dagen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei så hvis vi tar utgangspunkt i at du spiser 1300kcal i hverdagen, I helgene spiser du 1400kcal ekstra.

Hvis du regner hva du får i gjennomsnitt så blir det 1500kcal ( 1400 / 7 = 200) per dag.

Det er ikke mye mat. Men jeg skal ikke uttale meg så mye mer om det. påpeker bare at det er lite mat og ikke optimalt i det lange løpet. Kansje Therese Har noe gode innspill å komme med.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En høyintens økt ala bootcamp eller crossfit eller Zuma, vil nok kreve mer energi enn styrketrening, fordi du har høyere puls og er i mer aktivitet over lengre tid om gangen.

Styrketrening vil derimot kreve litt ekstra energi i etterkant for å bygge opp muskler, men det er nok begrenset hvor mye energi det er snakk om da.

Samtidig tør jeg påstå at du vil få langt bedre resultater, både prestasjonsmessig og utseendemessig fra egentrening enn fra bootcamp, hvis du får deg et godt opplegg og velger kloke øvelser. Husk også at kroppen trener energi for å bygge muskler, så det at du svir av 100 kcal mindre trenger ikke være negativt.

Hvor høy er du?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

59 kg på 168 cm <<-- Ikke fokuser på å gå ned noe særlig iallfall, du har en fin vekt mtp høyden din (våger jeg å påstå selv om det er "umulig" å si uten å se deg eller å vite hva vekta består av mht muskelmasse osv.)

Prøv å ligge på rundt vedlikehold kcal messig, og se om du kan få til "lean gains"; altså at du øker litt i muskelmasse uten at fettmassen øker. Vet at mange sier det er "umulig" og "svært vanskelig" men jeg har holdt vekten min stabil i ett år nå, men likevel økt 2-3 kg i muskelmasse (og altså tilsvarende ned i fett uten at det var tilsiktet) ved å spise på rundt vedlikeholdsbehov rent kcal-messig.

Trening; noen rene styrkeøkter må til for å beholde/øke muskelmasse. Jeg ville ikke stressa noe særlig over de kaloriene du ikke forbrenner, virkelig! Kroppen trenger energi for å bygge muskler, økte i styrke osv = fremgang. Om du likevel vil gjøre mer kan du jo legge inn litt generell hverdagsmosjon i form av gåing til og fra butikk, trening, gå av ett stopp tidligere på bussen osv.. Hverdagsaktivitet tror jeg er noe de fleste glemmer verdien av :)

Og; du kan jo også kjøre en "finisher" på slutten av noen av øktene - de dagene du føler for det, har nok tid og energi. F.eks 3-5 runder av 20 kettlebell swing + squat jumps + burpees (eller liknende kombinasjoner) :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Da skal jeg få lagt inn en ren styrkeøkt i uka med fokus på store muskelgrupper. Tenkte å kjøre følgende muskelgrupper:

- Knebøy m/kettle bells

- Markløft m/kettle bells

-Utfall m/kettle bells

-Benkpress

- Kettlebell swing

-Situps

- Bicepscurl

- Triceps /(vet ikke hva øvelsen heter, men den der du løfter 1 kettle bell bak hodet opp og ned)

Evt. rygg

Høres det greit ut, eller burde jeg droppe noen her? Er litt usikker på alle muskelgruppene kettlebell swingen egentlig tar på?

Trenger også noen tips til hvordan jeg nå skal komme meg over på vedlikeholdsvekt uten å fyke opp i vekt. Spiser som sagt 1200 kcal daglig og det ser ut som vekta nå har stabilisert seg mellom 58 og 59 på det kaloriinntaket. Sliter med å gå ned den siste kiloen iallefall. Målet mitt er å kunne spise 16-1700 kcal dalig, men om jeg går opp til det nå kommer jeg jo til å fyke opp i vekt med en gang.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt umiddelbar vektoppgang vil nok være vanskelig å unngå, fordi den første energien kroppen bruker hvis den merker at den ikke får nok mat, er det man har lagret i musklene(glykogenlagre) , og her er det også bundet en del vann. Dette er også en av grunnene til at personer som begynner på lavkarbo, går ned flerfoldige kilo helt i starten.

Så når du gir kroppen mer mat, vil den fylle på her, og binde litt vann. Det er viktig å være klar over at dette altså ikke er fett, men heller er gull verdt for en aktiv kropp, og kommer fryktelig greit med hvis man har planer om å trene styrke.

Samtidig er det absolutt grunn til å tro at du kan lettere få til å gå ned i vekt hvis du øker inntaket pittelitt :)

Styrketreningsoppsettet ditt ser absolutt greit ut :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...