Jump to content
patrick97

Kreatin? eller ikke ?

Recommended Posts

Hei, jeg er en gutt på 18år. Jeg er 179cm høy og veier rundt 88-89 Kg, har startet å bygge muskler og bruker nå bare Vitamin D+ og protein pulver. Men jeg har vurdert å starte med kreatin men har hørt at man går opp i vekt siden man får mere vann i kroppen? er det vits for meg som veier rundt 88kg ? og starte med det? evt hvor lenge skal man gå på det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Finnes svært få grunner til å ikke ta kreatin. Kreatin kan hjelpe mye på å utvikle styrke. Ja du kan lagre litt ekstra vann, men dette er hovedsaklig i muskulaturen, noe som vil hjelpe deg å utvikle kraft.

Kjøp kreatin monohydrat da det er dette kreatin-tilskuddet som faktisk fungerer. Ta omtrent 5-8 gram hver dag (en scoop).

Du trenger ingen oppladningsfase eller pause i bruk underveis.

Edit: 5 gram holder for de fleste. For lettere jenter/gutter holder det nok med 3 gram.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg forsøkte kreatin monohydrat en periode og fikk en del ubehag med oppblåsthet og luft i magen...

De bør være i teorien like, men prøv en annen produsent. Jeg var sånn av Star Nutrition sin kreatin. Kjøpte en boks fra Proteinfabrikken og var OK. Skjønner ingenting, men bedring er bedring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Hvis magen din tåler Kreatin Monohydrat, finnes det ingen grunn for å la være å bruke det.

Det blir nesten som å gi seg selv et lite handicap hvis du lar være :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er en studie som sier at kreatin øker DHT produksjonen, økt DHT produksjon er ikke ønskelig.

Om denne studien er feil eller ikke er anyone's guess.

Jeg tar ikke kreatin, men er verken for eller i mot det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er en studie som sier at kreatin øker DHT produksjonen, økt DHT produksjon er ikke ønskelig.

Om denne studien er feil eller ikke er anyone's guess.

Jeg tar ikke kreatin, men er verken for eller i mot det.

Så det finnes 1 studie som viser dette. Og hvor mange studier motstrider akkurat dette?

Får du økt produksjon av DHT av fisk osv. også? :p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du bør rydde opp i grammatikken din. :)

Ellers er mine subjektive erfaringer med kreatin at det gir meg svært lite. Har dog en kamerat (alle har vel en slik) som har hatt god effekt av det. Angivelig. Og det finnes vel studier som indikerer at det fungerer også.

Så, alt i alt har du nok veldig lite å tape på å prøve i hvert fall. Det er forholdsvis billig og jeg vil anta at det er ganske harmløst.

Faktisk snakket jeg med en nå nylig som mente at han følte seg uggen på kreatin og mer seig i muskulaturen, så han hadde sluttet med det. Høres litt rart ut, men hvem vet. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Finnes svært få grunner til å ikke ta kreatin. Kreatin kan hjelpe mye på å utvikle styrke. Ja du kan lagre litt ekstra vann, men dette er hovedsaklig i muskulaturen, noe som vil hjelpe deg å utvikle kraft.

Kjøp kreatin monohydrat da det er dette kreatin-tilskuddet som faktisk fungerer. Ta omtrent 5-8 gram hver dag (en scoop).

Du trenger ingen oppladningsfase eller pause i bruk underveis.

Lite spm, har vanligvis kjørt med oppladningsfase etter pause men du sier at det ikke er nødvendig(betyr det bare at lagrene bruker litt lenger tid på å fylle seg opp?) og at pause heller ikke er nødvendig? o_O

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Lite spm, har vanligvis kjørt med oppladningsfase etter pause men du sier at det ikke er nødvendig(betyr det bare at lagrene bruker litt lenger tid på å fylle seg opp?) og at pause heller ikke er nødvendig? o_O

Helt korrekt! Oppladningsfase kan gi litt mageproblemer, så da er det like greit å bare ta 5 g hver eneste dag selv om lagrene kanskje bruker litt lengre tid på å bli fulle :)

5 gram holder også for de aller fleste :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fikk vite at kreatin, siden det holder vann,vil gjøre at en ser oppblåst ut? Sliter veldig med å bli oppblåst fra før av, men har blitt anbefalt kreatin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...