Jump to content
nyttig

Benkpress m/stang VS Hantler ved svak arm på en side...

Recommended Posts

Heia :) Ser jeg fortsatt er noe svakere i venstre enn høyre, merker det ved tyngre benkpress. Kjører både hantler og stang. Er høyrehendt.

Bør jeg kun fokusere på hantler da? Eller veksle litt, stang - hantler annenhver gang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Har du trent lenge?

Husker jeg var sånn i starten da jeg ikke hadde trent så lenge, men det går seg fort til - i hvertfall basert på egen erfaring. Ellers kan du jo trene den svake armen et sett eller to mer enn høyre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vær ekstremt påpasselig med teknikken. Jo mer juks, desto verre blir det.

Se til at du ikke flarer albuene mer på den ene enn den andre siden. Viktig at også skulderbladene er i jevn stilling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hvordan din teknikk er ved benkpress, men noe av det du adresserer her blir nok rettet opp av seg selv ved korrekt teknisk utførelse. Svært mange jeg ser presser benk har en litt tvilsom teknikk mht skadeforebygging og jevn belastning. Derfor blir også forskjeller i styrken tydelig fordi mange ofte er litt for raske med å legge på vekter.

Kjetil123 med andre sier det bra, fokuser på teknikken og IKKE erstatt benkøkten med andre øvelser.

  • Fokuser på finne korrekt avstand mellom henda på stanga. Et greit utgangspunkt er når underarmene dine er sånn ca vinkelrett på stanga i bunnposisjon, evt bredere. Helst ikke smalere.
  • Fra topposisjon før stanga rolig og kontrollert ned til brystet og ha en markert stopp i bunn før du presser kontrollert opp. For å få til dette må ca 80% av den mannlige befolkning TA AV vekter på stanga ;-)
  • Hold spennet i løftebanen hele tiden og ikke slipp stanga på kassen siste 2 cm for å "bumpe". Må du gjøre det så er det antakeligvis for tungt.
  • Hold rumpa i kontakt med benken hele tiden. Løfter du den så har du antakelig for mye vekter på stanga
  • Beina plantet godt i bakken og forsøk spenne opp korsryggen i en bue. Bruk beina til å skyve med.
  • Gode støtteøvelser er franskpress, militærpress, dips og liggende flies. Særlig de 3 første hjelper godt på styrken fra midten og til toppen av løftet.

Trener du med rett teknikk vil du over tid rette opp skjevheter da belastningen er tilpasset styrken. Jeg ville prøvd dette først et par måneder og deretter gjort en ny vurdering om skjevheten er like ille eller blitt bedre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...