Jump to content
fritz1

Nesten skadefri rygg(?), bør jeg starte med markløft?

Recommended Posts

Hei.

Har vært ute med skade nå i ca 2 måneder. Det hele startet når jeg løftet ganske tungt med belte på knebøy. På den sjette reppen krøllet ryggen seg framover og jeg kjente at jeg ville få en heftig kink. Trodde ikke det ville være langvarig. Om jeg ikke husker feil tror jeg at jeg forsatte med markløft og knebøy moderat. Smertene varte lenge og svingte også en del. Kjente det strålte i ryggen når jeg feks lenet hodet mot brystet. Bestemte meg for å slutte med styrketrening og begynte å løpe istedenfor, men ingenting ble bedre.

Gikk til kiropraktor etter halvannen måneds tid som tok ultralyd av ryggen min. Han mistenkte at jeg hadde lagt så mye press på noen muskler på ryggvirvlene(var visst mye sterkere enn vanlig muskulatur) som hadde ført til at dem var inaktive. På ultralyd viste dette seg å stemme da musklene ikke ville bevege seg. Han sa at annen ryggmuskulatur måtte kompensere for disse inaktive musklene og det gjorde at jeg var veldig stiv og øm i ryggen.

Behandlingen han gav meg var at jeg lå en gang på hver side av kroppen på kiropraktorbenken med øverste fot bøyd ut som en trekant fra bordkanten (kneet var over gulvet) og han tok sitt kne og gav det et rykk ned mot gulvet. Annet enn denne behandlingen ba han meg om å gå turer i skogen. Dette fungerte veldig bra og for ca 2 uker siden var mesteparten av smerten vekke. Mobiliteten var også bedre enn den hadde vært på flere måneder.

Nå møter jeg ham ikke like hyppig lengre. Han gav meg noen øvelser med rygghev 180 grader og beinhev liggende på magen 180 grader. Når jeg treffer 180 grader skal jeg holde stillingen der en liten stund før jeg slipper. Utenom disse øvelsene ba han meg om å drive vanlig styrketrening utenom knebøy, markløft og roing. Han sa at hvis jeg fikk litt smerter etter trening av enkelte øvelser, burde jeg også holder meg unna disse (dette skjedde forresten med skulderpress - løftet dog litt tungt). Han sa at selvom smertene var vekke burde jeg holde meg unna disse tre øvelsene fordi jeg forsatt ville ha en skade i ryggen.

Personlig trener på treningssenteret gav meg sitt eget og et litt annet syn på det. Han mente at jeg burde begynne å ta veldig lett knebøy og markløft hvis jeg ikke får smerte av dem. På denne måten kunne jeg bygge ryggen rolig opp igjen. Han sa at så lenge det ikke var "akutt" smerte/fase skulle det ikke være farlig. Når vi diskuterte var det en muskelterapaut tilstede og han var også enig i det som ble sagt.

Er det noen her som har erfaring fra noe lignende og vet om jeg kan begynne å løfte rolig igjen, evt om løfting vil fjerne skaden?

Er det farlig å trene noe man ikke får smerte av?

Andre tips?

Har inntrykk av at kiropraktoren vil at jeg skal playe det veldig safe, noe jeg igrunn skjønner. På en annen side er jeg lei av å vente med å løfte.

Vil også nevne at jeg er nybegynner og at jeg idag er veldig opptatt etter utførelse for å forhindre skade.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Det er kun to ting her som kan svares på, siden det du spør om er så individuelt og betinger at fagpersonell diagnostiserer og utreder både skade, behandling og anbefaler videre aktivitet.

Markløft er ikke farlig for funskjonsfriske mennesker.

Markløft kan gjerne brukes i opptreningsperioder etter skade.

Så hva skal du da gjøre?

Om du vil benytte markløft, så må du løfte riktig.

Hva er riktig? Det tekniske i forhold til selve løftet, tar jeg som en selvfølge at du ikke bare har greie på, men har automatisert og kan til fingerspissene. Like mye som at du må ha den biten på plass, så må du ha en forståelse for hvordan de ulike variantene av markløft, det finnes mange, vil angripe din muskulatur og ditt tidligere skadeområde. Hvor er svakhetene dine og hvordan kan du best adressere dem gjennom markløft?

Dernest er det, som du selv er inne på, sllik at det er din kropp og det er din kropp som sier i fra når noe er feil - ikke en behandler eller PT. Det betyr at om du er smertefri mens du trener, og i tiden etter trening, så er kroppen din fornøyd og synes det du holder på med er helt fint! Og kroppen din tar ikke feil, slik behandlere kan gjøre.

MEN!!!

Poenget med styrketrening er jo å bli sterkere, så da kommer kravet til progresjon inn i bildet. Om du bøyer deg ned for å plukke opp en kulepenn, så er det like trolig du får prolaps av den grunn alene. Og selv om du løfter opp den samme kulepennen 50 ganger i løpet av den dag, med aldri så krum rygg, så føler du deg helt toppers. Men du blir ikke veldig mye sterkere....

Såehhh...

Det som går fint med 100 kg på stanga, trenger ikke gå like bra med 130 kg på stanga. "Jammen, jeg vil gjerne ha 250 kg på stanga etterhvert, jeg må jo teste ut hva ryggen tåler, litt sånn forsiktig og etterhvert?" Her kommer de proffesjonelle behandlerne inn i bildet - og de profesjonelle styrketrenerne etter dem igjen. Du må vite hvilken muskulatur som er skadet, hvordan denne skaden påvirker løftinga, hvordan akkurat disse musklene skal aktiviseres gjennom markløft - om du bør isolere, redusere eller impementere løft av ulik karakter.

Jeg kunne skrevet 17 sider om dette, men du ville likevel ikke fått noe godt svar på hva du bør gjøre...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei

Ultralyd kan ikke se om skivene i ryggen er skadet.

Her er nøkkelspørsmålet: Pleide du å føle deg stiv i ryggen ifbm treningen før det smalt?

Dersom spørsmålet er ja, så vil jeg råde deg til å være litt mer forsiktig med å hoppe på igjen.

Råder deg også til å legge ut en video av teknikken din, med video fra siden. Både i knebøy og markløft.

Kroppen skal tåle et feilløft uten å havne på legekontoret. Når den ikke gjør det, handler det vanligvis om en overbelastning som har skjedd over tid. Gjerne pga uoptimal teknikk, feilbelastning av ryggvirvlene og dermed også skivene.

Hvis du aldri har vært særlig stiv i ryggen før dette både i og utenfor treningen (les mer her), så er det antakeligvis trygt å begynne å trene igjen. Som sagt, det kommer helt an på hva som førte til skaden.

Lykke til!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar :)

Har fått gratis time med PT på senteret, og har da tenkt å gå igjennom litt forskjellige øvelser for å se på teknikken. For meg blir dette veldig viktig da jeg ikke har lyst å gjøre samme tabben. Var hos fastlegen tidligere i sommer og ble henvist til MR og røntgen. Ville dere forsatt gått på denne timen selvom smertene er vekke?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvorvidt din PT er kvalifisert til å sette deg i trening etter en ryggskade, kan jeg ikke svare på. De fleste PTer er nok ikke det. Film noen bodyweight squats (fra siden) og legg dem ut her, hofteposisjon må være godt synlig.

Du kan også filme markløft med ett eller annet objekt, bare slik at man får se hvordan du stabiliserer bekkenet. Dette er nøkkelen, nemlig bekkenstabilitet under bevegelse og belastning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Han sa at selvom smertene var vekke burde jeg holde meg unna disse tre øvelsene fordi jeg forsatt ville ha en skade i ryggen.

Heldigvis tilheler også ryggen din, slik som det meste annet vev i kroppen. En akutt ryggepisode er ikke grunn god nok til å si at du ikke bør kunne trene mark og bøy. Trikset her er å sørge for en rolig progresjon slik at vevet får tid til å tilpasse seg.

Var hos fastlegen tidligere i sommer og ble henvist til MR og røntgen. Ville dere forsatt gått på denne timen selvom smertene er vekke?

Jeg vil anbefale deg å ikke ta MR eller røntgen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...