Gå til innhold

Sunt kosthold på student budsjett


Tina Angelica

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er mye å spare på bare å endre litt småting her og der. Vanlige lomper i stedet for speltlomper, frossen frukt og bær i stedet for fersk, og butikkenes egne merker der forskjellen ikke er så stor på produktet i seg selv. Også er det jo greit å holde styr på når det er salg da :) Også er tørkede belgfukter som Sepsis sier gull!

Selv spiser jeg 2500-3000 kcal daglig på rundt 1000-1300kr/mnd. Det krever en del å holde det så billig, men det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye å spare på bare å endre litt småting her og der. Vanlige lomper i stedet for speltlomper, frossen frukt og bær i stedet for fersk, og butikkenes egne merker der forskjellen ikke er så stor på produktet i seg selv. Også er det jo greit å holde styr på når det er salg da :) Også er tørkede belgfukter som Sepsis sier gull!

Selv spiser jeg 2500-3000 kcal daglig på rundt 1000-1300kr/mnd. Det krever en del å holde det så billig, men det er mulig.

Hvilke matvarer spiser du mest av? Imponerende å holde budskjettet så lavt på 3000 kcal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handle tidlig på mandag morra - da har jeg erfart at mye kjøtt er på halv pris (på Coop Extra hvertfall!) pga dato over helga. Generelt har de bra priser! Syns vi da :) Nå vet jeg ikke hvor mye du har å rutte med, med vi klarer oss fint selv om vi kanskje også skulle kutta ned på matposten :p

Handler en del på coop, så skal sjekke kjøttdisken på mandager :) tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

interessant tema.

har selv prøvd å kutte matutgifter, og er alltid åpen for nye innspill.

slik kan en vanlig hverdag se ut

40g proteinpulver, 10g kreatin, 4dl helmelk 13,20kr

4 egg, 1/2 pose boil in bag ris, 9,17kr (+ 1-2ss soyaolje)

100g havregryn, 10g sukker, 2dl helmelk 4,65kr

130g tunfisk, 1 pk nudler 6,00kr (+ tacosaus)

middag er jeg ikke så flink på, men de fleste kjeder selger laksefilet til 80kr/kg.

har også funnet en remabutikk som selger hvalkjøtt i biter til samme prisen.

mao 20kr for en 250gr porsjon, +noe frosne grønnsaker, karb, smaktilsetning.

så bør man klare og presse middag ned i 40kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Kiwi får du matvarer som går ut den dagen eller dagen etter gratis. Jeg har funnet slike varer flere ganger og spart masse penger på det! Så lenge du enten spiser det den dagen/innen noen dager eller fryser det ned er det null stress!

En gang fant jeg 8 pakker karbonadedeig - hadde en del middager fremover da!

I tillegg er det lurt å sjekke hvilke varer som er billigst hvor, det kan være store forskjeller. Feks cottage cheese mager koster 25kr på Kiwi, men 39kr på ICA! For samme boksen!

Jeg vet ikke hvor du bor, men jeg bor i nærheten av Grønland i Oslo. Her kjøper jeg alle grønnsakene mine til halve prisen av butikken. I tillegg får du stoooore poser ris/pasta/bulgur/coscos/potet til en svært billig penge!

Videre vil jeg anbefale å gå for kjedenes billigmerker, som first price, x-tra osv. Det er ofte samme næringsinnhold, samme kvalitet og samme smak men til en langt billigere penge.

Til slutt vil jeg også nevne at flere av oss bruker MYE penger på småting... Små beløp en ikke tenker over.. En kaffe der, en brus der, en tyggispakke osv. Små beløp en ikke merker at en bruker, men som fort kan komme opp i hundrevis - kanskje tusen - iløpet av en Mnd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke matvarer spiser du mest av? Imponerende å holde budskjettet så lavt på 3000 kcal :)

Jeg er vegetarianer, så spiser mye linser, kikerter og bønner som jeg kjøper i 2kg poser på innvandrerbutikk. Kjøper osgå store brett med egg der til en forholdsvis bra pris. Ellers går det i hjembakt brød, h-melk, havregrøt tilsatt olje, litt proteinpulver (kanskje 10-20g dagen), 4-korn, bananer, epler, appelsiner og pærer etter hva som er på tilbud (kjøper kilosposene som er rundt 10kr/kg), brokkoli, blomkål, paprika, løk - det som er i sesong og på salg, hermetisk mais og tomat, kokosmelk og hjemmelaget peanøttsmør fra rema sitt eget merke :)

Forsøker å se på prisen/kalori fremfor pris/kg, da jeg jo faktisk forsøker å nå et kalorimål og ikke et kg-mål med mat hver dag, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke sååå flink med dette i og med at jeg fortsatt bor hjemme og har den luksusen at jeg ikke betaler for maten som handles inn, men jeg kan komme med det jeg vet om ihvertfall.

De fleste butikker reduserer prisen veldig på varer som har utløpsdag neste dag. Det funker gull å kjøpe og fryse ned.

Se etter tilbud!!

Skal du til sverige, så kan du hamstre kyllingfileeter til en god pris.

Det kan være veldig smart å planlegge for hele uka, så kan du jo handle inn for hele uka på en dag. På den måten hindrer du å dra med deg masse unødvendig "snacks" greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rimi hos oss har mye på halv pris, sånn gjennomsnittlig sparer vi rundt 3k i måneden på at vi konsekvent bare spiser mat og pålegg på halv pris (fryser da ned det vi ikke trenger der og da, slik at vi har et godt utvalg i fryseren). Rimia har alt fra kjøtt, pålegg, frukt, melk, yoghurt og tannkrem på halv pris - helt gull. Kyllingkjøttdeig koster f.eks en tredjedel av karbonadedeig, og strimlet svinekjøtt fra rema1000/rimi koster halvparten av det fra Gilde. Mange produkter fra firstprice, matmesteren osv. er også av god kvalitet og er betydelig billigere enn varemerker, men noen er også av dårligere kvalitet og burde unngås. Frukt og grønnsaker er ofte rimeligere på Kiwi pga. momsen de slår av, men sånn generelt lønner det seg å se på kilopris (f.eks koster bananer i pose mye mindre enn de i løsvekt). Jeg baker brød selv, og får seks brød ut av prisen på ett ferdigbrød, men det er til gjengjeld mer tidkrevende. Nøtter, ris, bønner osv. er billigere i innvandrerbutikker. Frosne bær og grønnsaker er ofte også billigere enn ferske, men dette varierer etter sesong. Hygieneprodukter (type shampo, balsam, vaskemiddel, doruller, såpe) kjøper vi billig på Europris, ofte av samme merker som på "vanlige" butikker.

Sånn med tanke på hvor stramt budsjett andre studenter jeg kjenner har, synes ikke jeg at vi begrenser oss på noe vis i matveien. Det vi slo av på 50% i fjor, sparte vi opp på feriekonto til i år, og endte på 43k (men da levde vi riktignok omtrent på 50% varer...). Nå tituleres jeg bare som 50%-damen på Rimiene her, but who gives a fuck, jeg elsker pengene mine :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Kiwi får du matvarer som går ut den dagen eller dagen etter gratis. Jeg har funnet slike varer flere ganger og spart masse penger på det!

Ja, har tenkt på å se etter slike varer en gang, men aldri fått meg til å gjøre det. Sier du bare i kassen at den går ut, eller? Hvis de ikke er merket?

Ellers, tusen takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimi hos oss har mye på halv pris

Okei, da er både rimi og coop verdt å sjekke for tilbud ivertfall :) Ser du tilbudene i kunde aviser eller bare i butikken isåfall? Ser for meg handelen kan bli litt tid krevende, men om jeg får gode råvarer og fortsatt kan spise godt til en lav pris er det jo absolutt verdt det :)

Er litt innvandrer butikker nede i sentrum, og en ganske nær. Får ta meg turen innom der og snike litt og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skal innrømme at jeg følte meg litt "dum" de første gangene jeg fant datovare... Gikk liksom med huet hengende og blikket slått ned til kassen, sa at det gikk ut på dato i morgen og så litt rart på hun bak kassen.. Men hun sa bare ok, slo det inn som garantivare og plutselig stod jeg der med 4 pakker med fersk indrefilet av biff gratis - til en verdi av to hundre kroner! Og fra den gangen var jeg solgt :p

Skal innrømme at jeg fremdeles tar meg selv i å bli flau noen ganger i det jeg har båret varer i kassen og sagt at det var datovarer, men jeg har lært meg å drite i det. Dersom noen synes det er teit/rart så får de bare tenke det. Saken er jo at varene heller blir kastet! Så om jeg får gratis mat + at samfunnet ender opp med å kaste mindre mat + sparer litt miljøet i transportkostnader for maten fra Kiwi til komposthaugen, ja så tåler jeg å bli sett litt rart på. I fryseren min har jeg både kyllingfilet, karbonadedeig, røket laks, yoghurter, pålegg og ferdigretter fra fjorlands som jeg har fått gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skal innrømme at jeg følte meg litt "dum" de første gangene jeg fant datovare... Gikk liksom med huet hengende og blikket slått ned til kassen, sa at det gikk ut på dato i morgen og så litt rart på hun bak kassen.. Men hun sa bare ok, slo det inn som garantivare og plutselig stod jeg der med 4 pakker med fersk indrefilet av biff gratis - til en verdi av to hundre kroner! Og fra den gangen var jeg solgt :p

Skal innrømme at jeg fremdeles tar meg selv i å bli flau noen ganger i det jeg har båret varer i kassen og sagt at det var datovarer, men jeg har lært meg å drite i det. Dersom noen synes det er teit/rart så får de bare tenke det. Saken er jo at varene heller blir kastet! Så om jeg får gratis mat + at samfunnet ender opp med å kaste mindre mat + sparer litt miljøet i transportkostnader for maten fra Kiwi til komposthaugen, ja så tåler jeg å bli sett litt rart på. I fryseren min har jeg både kyllingfilet, karbonadedeig, røket laks, yoghurter, pålegg og ferdigretter fra fjorlands som jeg har fått gratis!

Jeg er bare så redd de ikke skal komme på garantien sin, og svare meg teit haha. Men får bite meg i det som du sier :) Og er helt enig med deg ! Synd at det blir kastet så mye mat som det blir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden man først er inne på matsvinn og kasting, så ligger det utømmelige mengder bra mat i søpla også. Ikke for alle, vet det. Uansett, gratis og store mengder. Jeg styrer unna det som ikke ligger i plast og kresen på hva jeg tar. Men har kamerater som har kr 0 i matbudsjett og spiser godt. Er det 1 muggen drue i et beger, går hele i søpla. Bananer virker det for meg som de kaster for morro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...