Gå til innhold

Kroppsvektutøver vs. styrkeløfter


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I hvert fall i den vektklassen det her er snakk om. Jeg ser jo så klart at i 120+ klassen begynner etter hvert tradeoffen man gjør for rå styrke i ett løft å gå ut over ens evne til å traktere sin egen kroppsvekt over tid, men av to mennesker som veier omtrent det samme og hvor den ene trener primært sett med kroppsvekt og den andre med tilleggsbelastning i form av vekter vil sistnevnte kunne besitte en større grunnstyrke og dermed ha større arbeidskapasitet.

Klart, teknikk og motorisk innlæring i forbindelse med øvelsesvalg påvirker selvsagt også resultatet, men grunnstyrke er fundamentet og jeg kjenner ikke til noen som skulle kunne ha større grunnstyrke enn styrkeløftere.

Jeg gjør for ordens skyld ingen kvalitativ rangering av calisthenics vs. styrkeløft - gudene skal vite at kroppsvektutøvere er blodsterke og kan få til imponerende ting (rent visuelt sett langt mer imponerende enn styrkeløft), men det handler primært sett om øvelse og motorisk kontroll og ikke så mye om ren styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I hvert fall i den vektklassen det her er snakk om. Jeg ser jo så klart at i 120+ klassen begynner etter hvert tradeoffen man gjør for rå styrke i ett løft å gå ut over ens evne til å traktere sin egen kroppsvekt over tid, men av to mennesker som veier omtrent det samme og hvor den ene trener primært sett med kroppsvekt og den andre med tilleggsbelastning i form av vekter vil sistnevnte kunne besitte en større grunnstyrke og dermed ha større arbeidskapasitet.

Klart, teknikk og motorisk innlæring i forbindelse med øvelsesvalg påvirker selvsagt også resultatet, men grunnstyrke er fundamentet og jeg kjenner ikke til noen som skulle kunne ha større grunnstyrke enn styrkeløftere.

Jeg gjør for ordens skyld ingen kvalitativ rangering av calisthenics vs. styrkeløft - gudene skal vite at kroppsvektutøvere er blodsterke og kan få til imponerende ting (rent visuelt sett langt mer imponerende enn styrkeløft), men det handler primært sett om øvelse og motorisk kontroll og ikke så mye om ren styrke.

Hva innebærer "ren styrke" og forøvrig grunnstyrke...?

Mulig du tenker på kroppsvektchins, dips og slike bevegelser, men beveger du deg til turnverdenen der ting blir avansert finner du øvelser som krever brutal styrke for hele kroppen. Ja, bevegelighet og kroppsbeherskelse spiller en stor rolle, men det blir feil å si at det krever mindre styrke/grunnstyrke av en ringturner enn en styrkeløfter. Mulig jeg setter det på spissen med den sammenligningen, men syns det er viktig å få fram at kroppsvektstrening er mer enn å slenge seg fra bar til bar i baris :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva innebærer "ren styrke" og forøvrig grunnstyrke...?

Mulig du tenker på kroppsvektchins, dips og slike bevegelser, men beveger du deg til turnverdenen der ting blir avansert finner du øvelser som krever brutal styrke for hele kroppen. Ja, bevegelighet og kroppsbeherskelse spiller en stor rolle, men det blir feil å si at det krever mindre styrke/grunnstyrke av en ringturner enn en styrkeløfter. Mulig jeg setter det på spissen med den sammenligningen, men syns det er viktig å få fram at kroppsvektstrening er mer enn å slenge seg fra bar til bar i baris :p

Ulne begreper, jeg vet, men med grunnstyrke/"ren styrke" mener jeg helt enkelt "musklenes kapasitet til å yte kraft mot ytre motstand". For eksempel: en pushup er i stor grad kun avhengig av ren styrke. Det er lite teknikk involvert (lite, ikke ingen). En planche pushup, derimot, er i tillegg til ren styrke avhengig av teknikk; både mobilitet og balanse er avgjørende faktorer i hvorvidt man klarer å utføre en planche pushup eller ikke. Man kan ha mer enn nok ren styrke til å klare å utføre en planche pushup, men uten mobiliteten og balansen hjelper det lite.

Selvsagt har du helt rett i at kroppsvektøvelser også krever helt brutalt rå styrke. Og styrken som kreves for at den kropp på 80kg skal kunne hevde seg i ringturn er den samme enten kroppen tilhører en styrkeløfter eller en turner. Men med forbehold om at jeg på ingen måte er noen ekspert på hvordan turnere trener, er jeg rimelig sikker på at en styrkeløfter på 80kg innehar en større grunnstyrke enn en turner på 80kg. Det styrkeløfteren ikke har, som turneren har, er jo da mobiliteten, teknikken og kroppsbeherskelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva innebærer "ren styrke" og forøvrig grunnstyrke...?

Mulig du tenker på kroppsvektchins, dips og slike bevegelser, men beveger du deg til turnverdenen der ting blir avansert finner du øvelser som krever brutal styrke for hele kroppen. Ja, bevegelighet og kroppsbeherskelse spiller en stor rolle, men det blir feil å si at det krever mindre styrke/grunnstyrke av en ringturner enn en styrkeløfter. Mulig jeg setter det på spissen med den sammenligningen, men syns det er viktig å få fram at kroppsvektstrening er mer enn å slenge seg fra bar til bar i baris :p

Kanskje vi kan bli enig om at det krever mindre styrke i de store muskelgruppene (for styrkeløft: Quads, hams, bryst osv) for en ringturner enn en styrkeløfter. Stor styrke i disse musklene kan vi kanskje kalle for "grunnstyrke"?

Til gjengjeld krever det sikkert mye mer av små muskelgrupper som ikke er fullt så viktig i styrkeløft. Dette vil da være spesialiteten til ringturnere f.eks.

Jeg vil påstå at det kreves mindre styrke/grunnstyrke av en ringturner fordi flere av de største muskelgruppene som er del av "grunnstyrken" ikke er så viktig (les: bein) og de musklene som er virkelig mye involvert når kanskje et punkt hvor de er sterke nok. I tillegg stiller turn flere andre krav i større grad enn styrkeløft. Det kreves mye større muskulær utholdenhet, det kreves en relativt lett kropp og det kreves eksplosivitet. Alle disse kravene bidrar til at en turner ikke kan fokusere 100% på ren styrke slik en styrkeløfter kan.

Det å si at noe krever like mye grunnstyrke som styrkeløft blir i mitt hode ganske rart. Hvis man driver med styrkeløft så kan man ikke bli sterk nok. Det er alltid mer vekt som skal løftes. I turn blir det tilsvarende da at det alltid er en nye bevegelser som kan læres, men denne nye bevegelsen kan ikke kreve like mye styrke som en ren styrkeøvelse i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt vinner en styrkeløfter en konkuranse i styrkeløft, skulle bare mangle! OK, benkpress, knebøy, dips og pull-ups med vekt belastning er øvelser som styrkeløftere er godt vant med, vanligvis, så resultatet av denne testen var ikke overraskende i det hele tatt. Neste gang test styrke i kroppsvekt øvelser - jeg kan forutsi hva resultatet vil bli, kroppsvekt utøveren vil vinne så jeg må vel vaere synsk da? Det er ingenting som heter "ren styrke" alle øvelser, også base løftene,har et betydelig element av teknikk og nevrologisk adapsjon, så prinsippet om spesifisitet tilsier at du vil score best i øvelser du har spesialisert deg på og er vant til å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde kanskje bytta ut pullups og dips med vekt med muscleups eller andre litt avanserte kroppsvektøvelser. Jeg tror han kroppsvektduden kunne blitt bjønnsterk om han hadde begynt å trene litt benkpress, knebøy og markløft.

Det er mange måter å bli sterk på, og det er vel ikke så dumt å kunne beherske egen kroppsvekt før man begynner med ytre belastninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt vinner en styrkeløfter en konkuranse i styrkeløft, skulle bare mangle! OK, benkpress, knebøy, dips og pull-ups med vekt belastning er øvelser som styrkeløftere er godt vant med, vanligvis, så resultatet av denne testen var ikke overraskende i det hele tatt. Neste gang test styrke i kroppsvekt øvelser - jeg kan forutsi hva resultatet vil bli, kroppsvekt utøveren vil vinne så jeg må vel vaere synsk da? Det er ingenting som heter "ren styrke" alle øvelser, også base løftene,har et betydelig element av teknikk og nevrologisk adapsjon, så prinsippet om spesifisitet tilsier at du vil score best i øvelser du har spesialisert deg på og er vant til å gjøre...

Det var ikke en konkurranse i styrkeløft. Benkpress + knebøy for reps er ikke styrkeløft, og chins + dips med belastning er strengt tatt kroppsvektøvelser. Riktignok ikke de mest krevende sånn teknisk sett. Ellers er jeg enig i resonnementet, bortsett fra at det ikke er sikkert kroppsvektutøveren vinner i en konkurranse med kroppsvektøvelser. Det kommer an på hvilke øvelser som gjøres og hvor sterk motstanderen er.

Andre typer utøvere kan gjøre opp for mangelfull teknikk og kroppsbeherskelse med rå styrke. En sterkere styrkeløfter (eller bodybuilder/strongman/whatever) kan vinne over en svakere kroppsvektutøver, selv i kroppsvektøvelser, om styrkeløfteren er en del sterkere. En bodybuilder eller strongman som er vant til høyrep baseløft kan gjøre det bedre i en sånn konkurranse enn en styrkeløfter som typisk jobber med mye færre reps.

Problemet til kroppsvektutøveren i denne konkurransen var at han rett og slett var for svak til å gjennomføre øvelsene, selv på chins + dips der han burde ha et fortrinn. Må nok øke dosa litt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke en konkurranse i styrkeløft. Benkpress + knebøy for reps er ikke styrkeløft, og chins + dips med belastning er strengt tatt kroppsvektøvelser. Riktignok ikke de mest krevende sånn teknisk sett. Ellers er jeg enig i resonnementet, bortsett fra at det ikke er sikkert kroppsvektutøveren vinner i en konkurranse med kroppsvektøvelser. Det kommer an på hvilke øvelser som gjøres og hvor sterk motstanderen er.

OK, det var ikke en styrkeløfter konkurranse som sådan, men det var øvelser som styrkeløftere flest er veldig vant med å gjøre så de er tilpasset og spesialisert til disse. Det er svaert mye teknikk og spesialisert tilpasning i alle baseløft - "ren styrke" er viktig men det er mye mer involvert også - så det er ikke bare et spersmål om hvor "sterk" man er, om man da ikke definerer sterk med hva man presterer i baseløftene. Chins og dips med vektbelastning er populaere øvelser for styrkeløftere og gir et forskjellig bevegelsesmønster enn chins og dips med kroppsvektbelastning. Igjen du scorer best i styrketester på øvelser du er vant til å gjøre så styrkeløfteren hadde definitivt en stor fordel i denne testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det var ikke en styrkeløfter konkurranse som sådan, men det var øvelser som styrkeløftere flest er veldig vant med å gjøre så de er tilpasset og spesialisert til disse. Det er svaert mye teknikk og spesialisert tilpasning i alle baseløft - "ren styrke" er viktig men det er mye mer involvert også - så det er ikke bare et spersmål om hvor "sterk" man er, om man da ikke definerer sterk med hva man presterer i baseløftene. Chins og dips med vektbelastning er populaere øvelser for styrkeløftere og gir et forskjellig bevegelsesmønster enn chins og dips med kroppsvektbelastning. Igjen du scorer best i styrketester på øvelser du er vant til å gjøre så styrkeløfteren hadde definitivt en stor fordel i denne testen.

Enig (y) Chins + dips med eller uten ekstra belastning ser jeg på som mer eller mindre samme øvelse, men jeg er ikke særlig bevandret i kroppsvekttrening så mye mulig jeg tar feil.

Poenget mitt er vel egentlig spesifisitet kan overgås av rå styrke, uavhengig av hvordan den testes. Og så blir det ekstra morsomt når kroppsvektutøveren taper som han gjør etter å ha skrytt av seg selv og kroppsvekttreningen sin :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...