Gå til innhold

Kaffe - Næringsinnhold og koffein


Tirilns

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å ha søkt nettet rundt uten å bli klokere velger jeg å spørre dere om hjelp.

- Hva er næringsinnholdet og koffeininnholdet i 100g ukokt pulverkaffe?

- Hvor mange gram pulver og dl vann er normalt å bruke til èn kopp?

- Funker det å drikke kaffe som Pre Workout i stedet for f.eks S.A.W? Eventuelt hvor mange kopper tilsvarer 110mg koffein (èn dose S.A.W)?

Hilsen ei som verken kan trakte eller drikke kaffe, men som gjerne vil lære seg det (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Næringsinnhold i kaffe? 0/0/0 sånn ca.

Når det gjelder koffeininnholdet, så kommer det naturligvis an på hvor sterk du brygger den, men en grei tommelfingerregel er ca 80-90mg koffein i en kopp. (8 oz)

Og siden jeg knapt har brygget kun én kopp i hele mitt liv, gir jeg gram per liter istedenfor. Normal kaffe (f.eks. Evergood) traktes vanligvis med ~70g kaffe per liter vann. Skaler ned etter behov. Jeg tar det bare på slump siden jeg har drukket kaffe som en helt i over et tiår :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"normalt" er det rundt 60-65gram (filtermalt).

Men du kan prøve deg frem, noen liker sterk kaffe mens andre liker tynn kaffe. (sterk kaffe er ikke bitter kaffe).

Hvor bitter/besk smaken blir avhenger av hvor god kaffemaskin du har.

Og ikke minst, smaken på kaffen avhenger som med mat av hvilke råvarer du bruker.

Lykke til i kaffeverdenen. Om du virkelig interesserer deg for kaffe blir det som med vin, det er ekstremt mye vitenskap bak og kaffe er ikke bare kaffe, akkurat som vin ikke bare er vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...