Gå til innhold

Hvordan minimere hypertrofi samtidig som man øker i styrke?


SamGold

Anbefalte innlegg

Heisann,

Er det mulig å øke betydelig i styrke uten betydelig hypertrofi?

Jeg er i den posisjon at jeg ikke har ønske om å bli særlig mye større enn jeg er, noe som sikkert sjokkerer og til og med støter noen av medlemmene her, men slik er det i hvert fall. Jeg har dog et ønske om å fortsette å øke i styrke og jeg liker jo å trene.

Eksempelvis har jeg omsider begynt å trene knebøy og merker på kort tid at buksene som for kort tid siden var løse, nå sitter ekstremt stramt rundt lår og rumpe. Fortsetter denne trenden må jeg snart begynne med skreddersydde bukser og bytte ut hele garderoben.

Slik det er trener jeg allerede typisk rundt 3-6 repetisjoner på baseløftene og noe høyere på isolasjonsøvelser.

Noen tips til eventuelle treningsopplegg? Det skal sies at jeg liker å løpe, så tenker det blir litt mer kardio fremover også.

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen til #knebøylivet.

Men ja, lavreps og mindre mat*

sånn siden vi er inne på temaet og jeg er nysgjerrig: muskelvekst krever at en ligger i noe overskudd (som regel - ja, det finnes unntak!). Styrkeøkning kan oppnås uten å ligge i betydelig overskkudd = cirkus vedlikehold. MEN; kan en øke i styrke om en ligger i underskudd? I såfall; i hvor stort underskudd og over hvor lang tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sånn siden vi er inne på temaet og jeg er nysgjerrig: muskelvekst krever at en ligger i noe overskudd (som regel - ja, det finnes unntak!). Styrkeøkning kan oppnås uten å ligge i betydelig overskkudd = cirkus vedlikehold. MEN; kan en øke i styrke om en ligger i underskudd? I såfall; i hvor stort underskudd og over hvor lang tid?

Er vel vanskelig å gi et godt svar på hvor lang tid det går, men de fleste som befinner seg et sted på nybegynnerstadiet kan ligge i underskudd og øke i styrke i relativt lang tid. Er man overvektig kan man forlenge denne perioden betraktelig, selv inn i "intermediate"-stadiet av treningskarrieren. Grunnen til dette er jo at i starten på karrieren kommer mesteparten av styrkeøkningen din som følge av at nervesystemet blir mer effektivt og greier å utnytte musklene du har bedre. Etterhvert som det nærmer seg høy effektivitet vil det behøve mer muskler for å kunne flytte mer vekt. Men det er overraskende hvor langt man faktisk kommer uten å måtte bygge nevneverdig mye muskler.

Men dette kommer jo helt an på hvor lenge man har løftet, om man har fulgt fornuftig programmering, og hvor høy fettprosent man har. Er du 1.70 høy og veier 60kg tar det slutt jævla fort. Er du 1.90 og veier 120kg kan du holde på i mange måneder før du blir nødt til å gå i overskudd for å fortsette fremgangen. Matkvalitet spiller også en rolle, naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kontraktible kraften en muskel can produsere er direkte proposjonal med tverrsnittet i muskelen, så denne kontraktible kraften kan ikke økes uten at det også kommer mer kontraktibelt protein I muskelen(e). Men du kan trene deg opp til å løfte mer men dette vil være basert på nevrologisk effektivitet relatert spesifikt til de løftene du trener…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
Få reps, og unngå utmattelse. Hvorfor vil du bli sterkere i knebøy?

Finnes det noen som IKKE vil bli sterkere i bøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QueenWinther
Jepp. Hvorfor må man alltid bli sterkere i knebøy? Kan man ikke være "sterk nok" og heller fokusere på andre ting?

Jeg sier ikke at man skal slutte å fokusere på alt annet, jeg bare skjønner ikke hvordan man skal trene som "jaja, ikke vits å bli sterkere i knebøy nå lol".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser lite gjør jeg allerede og jeg trener alt lavt på repetisjonene. Får gå ned til 3 repetisjoner på det jevne da. :)

Få reps, og unngå utmattelse. Hvorfor vil du bli sterkere i knebøy?

Fordi knebøyen min er patetisk? Og jeg har lyst å øke styrken i beina mine? :) Trenger jeg noen annen grunn?

Markløften min er respektabel (5RM rundt 160 (ligger litt under nå etter å ha deffet)) og benkpressen er også OK. Men knebøyen er patetisk. Tør ikke engang si hva jeg trener med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser lite gjør jeg allerede og jeg trener alt lavt på repetisjonene. Får gå ned til 3 repetisjoner på det jevne da. :)

Fordi knebøyen min er patetisk? Og jeg har lyst å øke styrken i beina mine? :) Trenger jeg noen annen grunn?

Markløften min er respektabel (5RM rundt 160 (ligger litt under nå etter å ha deffet)) og benkpressen er også OK. Men knebøyen er patetisk. Tør ikke engang si hva jeg trener med. :)

Lavt på reps, unngå utmattelse og tren løftet ofte. Hvis du ikke vil ha større muskler handler det bare om å utnytte den muskelmassen du har bedre, og det skjer når du blir mer teknisk dyktig. Det krever øving som alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavt på reps, unngå utmattelse og tren løftet ofte. Hvis du ikke vil ha større muskler handler det bare om å utnytte den muskelmassen du har bedre, og det skjer når du blir mer teknisk dyktig. Det krever øving som alt annet.

Det er ikke nødvendigvis et mål i seg selv å bli 'teknisk' sterk og å løfte X antall kilo. Jeg ønsker styrke som er overførbar til andre områder også. For eksempel merker jeg godt effekten av styrken jeg har utviklet i markløft ellers i livet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil kardio også kunne hjelpe, kanskje?

Det pussige er at jeg fortsatt er mer eller mindre på en liten semi-deff, minus en uke med fråtsing i Spania. Dvs, jeg spiser rundt vedlikeholds eller over på treningsdager. Så spiser jeg bortimot noe som ligner PSMF på kanskje 3 av 4 fridager. Spiser kanskje litt mer fett, men er nok fortsatt i underskudd på 3 dager per uke.

Dette til tross, har jeg økt i muskelmasse/styrke den siste tiden. Så det virker som at bare en marginal økning i kaloriene i forhold til når jeg var på hardcore deff, gjør at musklene suger til seg alt av næring. :)

Det finnes områder hvor jeg kunne tenke meg mer masse. For eksempel rygg. Men nå var det primært bein jeg ønsket å bremse størrelsen litt på. :)

100 chins på trening i går. Mulig jeg må redusere volumet litt der. :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...