Jump to content
AHB01

Korsrygg smerter etter markløft.

Recommended Posts

For drøyt en månede siden skulle jeg løfte 150x3x8 i sumo markløft, de 5 første settene gikk veldig bra, hadde godt spenn og vekta kjentes forsåvidt "lett" ut. Men på den første reppen på 6 settet skjedde det noe i korsryggen, litt vanskelig å forklare det egentlig men jeg kjente at noe var galt. Så jeg gav meg da umiddelbart og dro hjem, men utover kvelden merket jeg at det ble værre.

I etterkant har jeg trent intill smertegrensen på alle øvelser bortsett fra knebøy og markløft som jeg har droppet helt. Har også forsøkt å tøye, foam rulle og strekke litt, men uten noe hell.

Smertene sitter på venstre side, rett over venstre rumpeball. Kjenner også at enkelte bevegelser som å ta på sokker gjør vondt. For å beskrive smertene føles det som om noe rives fra hverandre.

Så hvis det er noen som har noen tips til hvordan jeg kan få bukt med dette eller har noen anbefalninger til flinke terapeuter i Oslo området som er flinke på sånt så hadde jeg vært evig takknemelig. :) Er bare å spørre om jeg kan utdype mer også hvis det er noe jeg har glemt (y)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Nå skal man jo ikke leke internettdoktor, så ta dette for hva det er: en tilfeldig fyr på internett som svarer deg.

Dette har skjedd meg minst 5 ganger. Det går over. Jeg pleier å ta det rolig ca. 14 dager med markløftet - jeg gjør lettere varianter som f.eks. styrkevendinger eller strakmark med lav vekt. Knebøyen lar jeg som regel gå som den pleier, kanskje litt lavere vekter enn vanlig hvis det er veldig plagsomt i ryggen. Etter 14 dager sjekker jeg hvordan ting ligger an ved å markløfte normalt med stigende vekter. Som regel er alt helt ålreit selv om jeg kanskje kjenner et hint av "smerten" i hverdagen enda.

Dette tar ikke livet av deg, og det er tvilsomt at du trenger noen terapeut hvis det bare gjør litt vondt å ta på sokker osv. Sånt skjer når man driver på med vekter, vær forsiktig så løser det seg etterhvert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå har jeg gått over 4 uker uten å løfte markløft og knebøy da, og det har ikke blitt noe bedre enda. Det tar ikke livet av meg nei, men det er ubehagelig nok til at jeg har lyst til å bli kvitt det.

Så tenkte kanskje at en muskelterapeut eller noe i den duren kunne bidra til at det ble bedre/borte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Må se video. Forøvrig har jeg hjulpet mange med å bli smertefrie ifbm trening.

Den vanligste årsaken er at bekkenet ikke holdes stabilt ift korsryggen. Årsaker kan være muskulær inaktivitet og feilaktig motorikk.

Du kan sjekke ut nettsiden min www.treningogrehab.no, samt disse artiklene En To

Share this post


Link to post
Share on other sites

Høres veldig likt slik jeg har det nå :p Føles veldig stivt og vondt, alle bevegelser i korsryggen gjør vondt og eneste måten jeg sovner på er å ligge på siden. For min del så er dette 4. gangen! Skal ikke mye til, men skjer typisk slik som Kjetil1234 beskriver. Var hos Mt forrige gang det skjedde og da fikk jeg bekreftet det jeg trodde det var: QL står i spenn pga. instabilitet under løft (er vondest å ta på ved festet til ribbeina, men smerten kjenner jeg nærmere bekkenet). Fikk massasje og nåler og så var det borte i løpet av et par dager.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Høres veldig likt slik jeg har det nå :p Føles veldig stivt og vondt, alle bevegelser i korsryggen gjør vondt og eneste måten jeg sovner på er å ligge på siden. For min del så er dette 4. gangen! Skal ikke mye til, men skjer typisk slik som Kjetil1234 beskriver. Var hos Mt forrige gang det skjedde og da fikk jeg bekreftet det jeg trodde det var: QL står i spenn pga. instabilitet under løft (er vondest å ta på ved festet til ribbeina, men smerten kjenner jeg nærmere bekkenet). Fikk massasje og nåler og så var det borte i løpet av et par dager.

Iliosakral-problem. QL er en IS stabilisator, og vil potensielt dra det ut av korrekt posisjon. Viktig å balansere QL mot TVA, piriformis, iliacus og psoas. Om QL står konstant i spenn kan det være pga dårlig holdning, eller at den kompenserer for andre strukturer. Finner ofte QL kompensere for psoas, glutes og lignende. Viktig å vite hva den jobber for, for å unngå at problemet kommer tilbake.

Kroppen tåler mye juling når den har god funksjon, men over tid kan små ubalanser føre til mye irritasjon og 'vedvarende' vondter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Beklager sent svar, har vært uten netttilgang noen dager nå.

Kjetil1234: Har ikke noen video av det aktuelle løftet der det skjedde, men skal nok klare å rote frem en video av meg som tar sumo mark. Sånn at du eventuelt kan se om det er instabilitet eller no i løftet. Skal se om jeg får gjort det iløpet av ettermiddagen, hvis det går bra?

Julie_G: Ja, det er QL som er problemet hos meg også fant jeg ut. Var hos en muskelterapeut som sa akkurat det du skrev egentlig. Har gått 2 dager siden jeg var hos mt og det har enda ikke sluppet. Det har vell egentlig ikke blitt noe bedre heller hvis jeg skal være helt ærlig :p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanligvis spennes QL fordi korsrygg og bekken er i feilstilling. INGEN nåler eller strekking vil i så tilfelle fikse dette, kun holdningskorrigering. Se for deg at du strekker en strikk... Når den er strukket, er løsningen å slippe den sammen eller å strekke den enda mer, for å redusere spennet? Svaret er åpenbart.

Ser antakeligvis problemet når du poster videoen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her er en video av et løft på 130kg eller noe sånt. Er riktig nok 30kg mindre enn da det skjedde, men vil ikke tro at jeg forandrer løftet mitt så veldig egentlig.

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teknikken er bra, kan ikke se for meg at dette har ført til skade. Er du sår i ryggen når du våkner om morgenen?Vanligvis overdrevent sår i ryggen etter mark/knebøy?

Jeg mistenker derfor at det er en muskulær dysfunksjon på fære, ala IS dysfunksjon som nevnt tidligere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei ikke noe sår i ryggen om morgenen, eller etter mark/bøy. Har også merka at mobiliteten min har blitt veldig mye dårligere den siste tiden. Før kunne jeg stå med strake ben og legge håndflata i bakken, nå klarer jeg knapt nok å komme under kneet. :(

Er det noe spesielt jeg kan gjøre hvis det er muskulær dysfunksjon, eller må jeg til noe behandling?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Ja, det ser ut til å stemme veldig bra!

Jepp. En kiropraktor kan manipulere leddet slik at smertene forsvinner midlertidig, men det vil ikke vare med mindre årsaken til sublukseringen er rettet opp i.

Foreslår at du i første omgang besøker en kiropraktor. Deretter kan du gjøre følgende:

Sørg for at iliacus ikke er for svak, eller for stram

Sørg for at psoas ikke er for svak

Sørg for at gluteus maximus jobber sammen med iliacus, ettersom disse drar iliosakralleddet i hver sin retning.

Sørg for at piriformis ikke er for svak eller for stram.

Sørg for at transversus abdominus fyrer skikkelig

Sørg for at QL på begge sider stabiliserer bekkenet sammen med psoas. Muskulær hoftehøydeforskjell kan påvirke IS leddet.

Jeg finner ofte at piriformis, psoas og gluteus maximus er svake hos kunder med IS smerter.

Finner ofte er en QL og 1-2 iliacus er hypertoniske hos kunder med IS smerter.

Du kan vise dette innlegget til kiropraktoren din for å få videre veiledning. Hvis du bor i oslo kan du kontakte meg via nettsiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suverent! Tusen takk for god hjelp Kjetil! Har bestilt time hos kiropraktor nå. Har vært inne på nettsiden din å sett litt, så du skal ikke se bort i fra at jeg tar kontakt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...