Gå til innhold

Bygger man muskler med løping?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hjertet er også en muskel, ikke glem det!!

Og man får muskler av å løpe. Men vi har ulike muskeltrening, og ved løping vil man jo kun stimulere til utholdende muskler, ergo lite synlige muskler.

Ved eksplosiv løping, intervall ol. Kan man muuligens få litt mer synlige muskler, men er nok mest pga at man kanskje går ned noe i vekt som følge av høy aktivitet og ikke ilsvarende mer mat.

Ellers er det jo fullt mulig å løpe og trene styrke - og bygge muskler på samme måte som all annen muskelbygging:

Mer kcal inn enn ut

Tung styrke

Restitusjon osv. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Hjertet er også en muskel, ikke glem det!!

Og man får muskler av å løpe. Men vi har ulike muskeltrening, og ved løping vil man jo kun stimulere til utholdende muskler, ergo lite synlige muskler.

Ved eksplosiv løping, intervall ol. Kan man muuligens få litt mer synlige muskler, men er nok mest pga at man kanskje går ned noe i vekt som følge av høy aktivitet og ikke ilsvarende mer mat.

Ellers er det jo fullt mulig å løpe og trene styrke - og bygge muskler på samme måte som all annen muskelbygging:

Mer kcal inn enn ut

Tung styrke

Restitusjon osv. :)

Hva er det som beveger kroppen?

Dette er absolutt ikke feil, men det er heller ikke den ene og fulle sannhet.

Kroppen er tilpasningsdyktig, og hvilket utslag hver og enkelt får er avhengig av ens utgangspunkt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du skriver "bygge muskler" er jeg frista til å si nei. Du trener for all del en del muskler, gjør de mer utholdende og som nevnt over så vil de nok styrkes litt avhengig av utgangspunkt, men bygging av muskler krever en økning av motstanden. Siden det stort sett er den samme kroppen du drar på under løping vil denne motstanden være temmelig lik hele tiden (med mindre du jobber men skikkelig kverulant som skal dra inn sekk med økende antall vekter for å få høyere belastning).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du veldig utrent kan du bygge muskler bare ved å gå fort oppover i motbakke. Intervall trening i oppoverbakke kan bygge plenty av muskler i underkroppen om man har lite fra før så ja det er avhengig av utgangspunktet for den enkelte...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men når det er snakk om løping rett frem uten mer belstning med bakker eller underlag, for det vil jo stimulere litt til økt muskelvekst, og at personen er utrenet så det ikke er snakk om å miste eller vedlikeholde muskelmasse men å bygge. En påstand var at en kunne løpe fortere for å bygge mer.

Og diskusjonen kom også inn på det å miste muskelmasse med kun løping, kommentarer til dette? Therese ? :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Men når det er snakk om løping rett frem uten mer belstning med bakker eller underlag, for det vil jo stimulere litt til økt muskelvekst, og at personen er utrenet så det ikke er snakk om å miste eller vedlikeholde muskelmasse men å bygge. En påstand var at en kunne løpe fortere for å bygge mer.

Og diskusjonen kom også inn på det å miste muskelmasse med kun løping, kommentarer til dette? Therese ? :)

Dersom en ikke stimulerer til å bygge eller vedlikeholde muskelmassen sin, dvs en ikke har progresjon (eller ikke vet fordi en trener og presterer tilfeldig) så vil en ikke holde stort på muskelmassen uansett om en løper eller ikke

Om en bytter treningsprogram eller øvelser og får progresjon i disse er det ikke nødvendigvis fordi en bygger muskelmasse, men nerveystemet venner seg til en ny bevegelse

Dersom en bytter øvelse eller program fordi en stagnerer, blir det som å ta opp et lån for å nedbetale det forrige

Løping er altså ikke en direkte årsak til det ene eller det andre, en må se ting i sammenheng - som alt annet

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker at mye løping generelt ikke fører til økt muskelmasse! Man kan bli i god form og god utholdenhet av å øke, men man bygger ikke noe særlig med muskler.

Grunenn til det kan se ut som en del atletere som løper dag ut og dag inn har muskler, er på grunn av at de har så lav fett prosent, og er generelt ganske tynne og lett på tå! Dermed ser man musklene mer tydelig!

Jeg synes uansett en skal drive på med det en liker! :) Så hvis man satser på løping og er fornøyd med det, er det flott! Og hvis en vil trene stykre for å bli stor å sterk, er et også flott! MEn jeg synes i begge tilfeller at man bør ha HOVED fokus på en av delene, men også kombinere det så langt det lar seg gjøre!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det later til å være akseptert i den litteraturen jeg har lest om dette at en muskel må stimuleres med over 60% av 1RM for å forårsake hypertrofi. Med mindre du snører av blodforsyningen til beina for å oppnå okklusjon eller har en tung sekk på ryggen virker det lite rimelig at løping alene er en god muskelbygger.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 4 uker senere...

Annonse

Jeg tenker at mye løping generelt ikke fører til økt muskelmasse! Man kan bli i god form og god utholdenhet av å øke, men man bygger ikke noe særlig med muskler.

Grunenn til det kan se ut som en del atletere som løper dag ut og dag inn har muskler, er på grunn av at de har så lav fett prosent, og er generelt ganske tynne og lett på tå! Dermed ser man musklene mer tydelig!

Jeg synes uansett en skal drive på med det en liker! :) Så hvis man satser på løping og er fornøyd med det, er det flott! Og hvis en vil trene stykre for å bli stor å sterk, er et også flott! MEn jeg synes i begge tilfeller at man bør ha HOVED fokus på en av delene, men også kombinere det så langt det lar seg gjøre!

Dette var snakk om ren faktadiskusjon bare om hvordan det fungerte ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jester

"jeg har spilt fotball i mange år og trenger derfor ikke trene beina"

Et utsagn du kun hører av folk som er særdeles svak i beina...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...