Gå til innhold

[Første post] Trenger litt tips ang kosthold [Ny til dette her]


Anbefalte innlegg

Så for tid og annen siden splittet jeg og kjærsten opp, dette ga meg lysten til og gå ned i vekt da jeg kan lage den maten jeg vil uten og tenke på andre part. Jeg har nå spist fisk i 1 uke, og har mye mer fisk og spise, jeg er ikke lei maten på noen måte men vet at i fremmtiden så kommer der til å komme punkter jeg bare vil stappe i meg taco, eller kebab.

Jeg veier nå 126.7 kilo, er 180cm og er av kjønn mann. Har sikkert gått ned noe i vekt siden jeg begynte, men sikkert ikke så mye. Håper på 6 kilo i løpet av 2 måneder, 8 inkludert denne. Jeg går meg en tur hver dag nå, og i dag startet jeg og sykle hjemme.

Til frokost spister jeg Cottage cheese blandet med mager kesam vanilje, eller varrianter der jeg kutter ut det ene med en hall banan. Prøver og holde meg til rundt 120cal

Mellom frokost og middag spister jeg bare frukt, går mye i appelsin da jeg føler det dekker mye av det sukker suget jeg har konstant da jeg ikke har brydd meg mye om hva jeg har spist hele livet.

Drikker også mye Te, vann. Tar gjerne slik zero saft også i ny og ne

Middag består av fisk og grønnsaker, thats It. Chilli, hvitløk, løk, paprika, salat, ja. slikt.

Kveldsmat består av knekkebrød med banan, eller det samme som jeg har hatt til frokos. Jeg spiser også frukt mellom middag og kveldsmat. Har lyst på ost og skinke, men vet ikke helt hvor bra dette er?

Jeg regner med at jeg er sulten stort sett hele tiden er normalt med tanke på størrelsen min og at dette er noe som går seg til når kroppen forstår at " Hey, vi trenger ikke spise oss stapp mette til hvert måltid"

Det jeg trenger litt hjelp med er bare at etter fisk, noe som jeg sikkert kommer til og bli lei av så vil jeg ha andre middagsretter, det samme med frokosten.

Der er sikkert mange poster på forumet her med gode oppskrifter og tips, men det blir ufattelig mye og lese gjennom for en som er helt ny. Håper noen vil hjelpe meg :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

ikke noe i veien for å spise taco og burger på slankekur.

så lenge du lager den selv å vet hva den inneholder(hvis du bruker karbonadedeig til taco,så ligger mesteparten av kaloriene i osten og lefsene/skjellene)

skinke kan du nesten proppe i deg så mye du vil.(80-100g skinke tilsvarer en banan)

ost har en del kalorier (100g ost = 300-350g skinke)

men hvis vi snakker 2 skiver til kvelds så burde det absolutt være innenfor.

vil anbefale å telle kalorier til du lærer deg sånn høvelig hva ting inneholder.

da blir det lettere å tilpasse maten, slik at du kan spise mat du faktisk syns er god, mens du går ned.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg teller ikke kalorier på gram da jeg ikke har noe og veie ting med, men vet at jeg har isåfall gått i fra 3.5-4500 kalorier per dag til rundt 1500 som jeg prøver og holde meg rundt.

Så flott at jeg kan ete skinke, det liker jeg godt. Spiser bare knekkebrød da jeg liker det like godt som skiver :)

Jeg lager heldigvis det aller, aller meste fra bunnen av alt da jeg liker og lage mat :) Jeg elsker jo fisk så det er jo veldig lucky for min del med tanke på hvor bra det er for kroppen i forhold til andre middagsretter, håper på og komme meg på fjellet og fiske noe krede som jeg kan grill i sommer! Det hadde vært godt det!

ikke noe i veien for å spise taco og burger på slankekur.

så lenge du lager den selv å vet hva den inneholder(hvis du bruker karbonadedeig til taco,så ligger mesteparten av kaloriene i osten og lefsene/skjellene)

skinke kan du nesten proppe i deg så mye du vil.(80-100g skinke tilsvarer en banan)

ost har en del kalorier (100g ost = 300-350g skinke)

men hvis vi snakker 2 skiver til kvelds så burde det absolutt være innenfor.

vil anbefale å telle kalorier til du lærer deg sånn høvelig hva ting inneholder.

da blir det lettere å tilpasse maten, slik at du kan spise mat du faktisk syns er god, mens du går ned.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes jo mange gode oppskrifter her på fitnessbloggen. Du nevner at du tror det kan komme til en punkt en gang hvor du får veldig lust på taco osv -> 1500 kalorier er jo veldig lite pr dag, dette vil jo fungere i en liten stund, men etterhvert kan det være lurt å øke litt gradvis. Dette vil også hjelpe på motivasjonen og gjøre det til en livsstil, ikke bare en midlertidig diett. Eventuelt ta kontakt med fagpersoner som kan hjelpe deg ned i fettprosent på en sunn og lett måte. Veldig flott at du har sann pågangsvilje!!

Prøv å lag taco med karbonadedeig, kylling, eventuelt fisk. Bruk speltlomper/fullkorntortillas i stedet for hvetetortillas.

Forstsett å stå på!(y)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er 1500Cal per dag lite når man veier så mye som meg og vil gå ned i vekt? Jeg trener ikke noe spessielt enda da jeg har en skulderskade som gjør ting veldig demotiverende da dette tok meg ut av arbeid bla. Derfor jeg tenkte at 1500 cal burde være nok til å gå ned i vekt men sammtidig gjør at jeg har nok energi til og sykle og gå tur hver dag, samt andre hverdagslige aktiviteter. Er fullkornstortilla så mye bedre en hvete egentlig? tenkte og droppe hele pakka ang lefser og se om jeg fant noe som var bedre.

Finnes jo mange gode oppskrifter her på fitnessbloggen. Du nevner at du tror det kan komme til en punkt en gang hvor du får veldig lust på taco osv -> 1500 kalorier er jo veldig lite pr dag, dette vil jo fungere i en liten stund, men etterhvert kan det være lurt å øke litt gradvis. Dette vil også hjelpe på motivasjonen og gjøre det til en livsstil, ikke bare en midlertidig diett. Eventuelt ta kontakt med fagpersoner som kan hjelpe deg ned i fettprosent på en sunn og lett måte. Veldig flott at du har sann pågangsvilje!!

Prøv å lag taco med karbonadedeig, kylling, eventuelt fisk. Bruk speltlomper/fullkorntortillas i stedet for hvetetortillas.

Forstsett å stå på!(y)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg anbefale deg en viss mengde kcal for jeg er verken en kosholdsrådgiver eller kjenner kroppen din. Men etterhvert det er lurt å finne noe som ikke bare passer deg i noen måneder, men noe du kan leve med for resten av livet. 1500 kcal er nok ikke for lite for en periode vil jeg tro! Om du opplever at det "stopper opp" om en stund kan det være en ide å øke litt igjen gradvis (gradvis slik at kroppen får vendt seg til det) eller legge inn en "carb-day" en sjelden gang.

Jeg er ikke sikker på hva fullkornstortillas inneholder næringsmessig, men siden det er fullkorn så regner jeg med at man blir fortere mett. I stedet for å spise 3 så spiser man 2. Viss du vil kutte alt er det også fint, men om det kommer en dag der du virkelig har lyst på og du har holdt deg bra så kan man velge sunnere alternativ :D

Husk at jo strengere du er med deg selv etter hvert, jo vanskeligere blir det. Derfor er det kanskje lurt slik som Steffen sier her at man fint kan spise taco og hamburger med god samvittighet så lenge man vet hvor mye og hva slags produkter man skal bruke.

Søk litt rundt på sunne oppskrifter så får du mye motivasjon og inspirasjon :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Det ser ut som at du har kommet godt i gang med å endre vanene dine. I starten av en slik langvarig periode hvor du forsøker å endre livsstil er det helt fint å eksperimentere litt slik du gjør for å finne mønstre, matvarer og vaner som passer deg. Det er videre helt greit å ikke telle kalorier, og så lenge du spiser variert og er mett, som er fullt mulig på diett, skal du ikke se bort i fra at du får en svært god start. Jeg ville, som de andre påpeker, dersom du har et noenlunde begrep om det, økt kaloriinntaket en del.

Begynner vetknedgangen å stagnere på 1500 kcal/dag begynner det fort å bli vanskelig å justere nedover ettersom inntaket ditt allerede er svært lavt. Nå skal det sies at du nok vil tåle et såpass stort underskudd over ganske lang tid, men du vil oppleve fin vektnedgang helt opp mot 2500-3000 kcal.

Fisk er en super matvare å ta utgangspunkt i, varier gjerne med hvitt kjøtt, litt biffkjøtt i ny og ne, og unn deg en potet eller tre til middagen. Karbohydrater er ingenting å være redd for.

Til sist; dersom hamburgere og taco har vært en del av en mathverdag som har vært preget av uvaner før er det like greit å styre unna disse først som sist når du nå skal prøve å legge om. Når det er sagt er det selvsagt greit å gå for en kjapp løsning en dag i uken :)

Lykke til!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar :) Jeg får bare søke meg rundt og bli inspirert og lage meg mat som både er sunn og god. Jeg er spent og gleder meg til neste mandag når jeg skal veie meg selv igjen, om jeg har gått ned 200 gramm eller 1 kilo, eller gått opp? Hvem vet, jeg og vekta har aldri vært gode venner, håper det forrandrer seg :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...