Jump to content
Pesta

Trenger seriøst tips til å hanskes med min egen overspising

Recommended Posts

Jeg forstår ikke hvordan det går an å spise så mye som jeg gjør. Jeg lager og spiser masse god og sunn mat, med haugevis av både gode (og MYE) proteinkilder, grove karbohydratkilder og sunt fett. Og jeg VET at jeg spiser nok mat. Jeg trener styrke 4-6 ganger i uka og målet mitt er å øke muskelmassen min litt, samt at jeg ønsker å bli kvitt den hersens fettansamlingen jeg har på baksiden av låra (og ja jeg vet at det er normalt for kvinner å ha mer fett her bak, men jeg vet også at jeg har unormalt mye fett her ift den gjengse trente kvinne).

Uansett: problemet mitt, og helt sikkert det som hindrer meg i å nå målet, er at jeg kan spise hele dagen dersom jeg ikke har nok å finne på. (Jeg går delvis sykemeldt pga en skade og har da for mye fritid pdd.) Jeg spiser gode og gjennomtenkte måltider, men selv om jeg er mett kan jeg finne på å pakke innpå både 1 og 2 questbarer, store mengder sjokolade, potetgull eller evt noe annet. Jeg tør ikke lenger regne på hvor mange kalorier jeg får i meg på en typisk dag, men jeg gjetter at jeg ihvertfall ligger på 800-1000 over det jeg trenger.

Vekta har vært stabil det siste halve året (64-65kg på 173cm), takket være mye hard trening. Men jeg ønsker jo ikke å ha det sånn!

Tips til hvordan jeg kan "snu hjernen" min til å slutte å ødelegge for meg selv mottas med stor takk.

Nå er jeg ganske frustrert over meg selv...!

Jeg har fått utarbeidet en kostplan, men det hjelper jo ikke når jeg ikke har selvdisiplin nok til å følge den

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Hvor mange kcal er det på kostplanen din? Overspising kan komme av at du spiser for lite, slik at kroppen skriker etter mat, og du ender med å overspise.

Takk for svar, men jeg vet at jeg ikke spiser for lite. :)

Kostplanen er på 1850kcal

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg forstår ikke hvordan det går an å spise så mye som jeg gjør. Jeg lager og spiser masse god og sunn mat, med haugevis av både gode (og MYE) proteinkilder, grove karbohydratkilder og sunt fett. Og jeg VET at jeg spiser nok mat. Jeg trener styrke 4-6 ganger i uka og målet mitt er å øke muskelmassen min litt, samt at jeg ønsker å bli kvitt den hersens fettansamlingen jeg har på baksiden av låra (og ja jeg vet at det er normalt for kvinner å ha mer fett her bak, men jeg vet også at jeg har unormalt mye fett her ift den gjengse trente kvinne).

Uansett: problemet mitt, og helt sikkert det som hindrer meg i å nå målet, er at jeg kan spise hele dagen dersom jeg ikke har nok å finne på. (Jeg går delvis sykemeldt pga en skade og har da for mye fritid pdd.) Jeg spiser gode og gjennomtenkte måltider, men selv om jeg er mett kan jeg finne på å pakke innpå både 1 og 2 questbarer, store mengder sjokolade, potetgull eller evt noe annet. Jeg tør ikke lenger regne på hvor mange kalorier jeg får i meg på en typisk dag, men jeg gjetter at jeg ihvertfall ligger på 800-1000 over det jeg trenger.

Vekta har vært stabil det siste halve året (64-65kg på 173cm), takket være mye hard trening. Men jeg ønsker jo ikke å ha det sånn!

Tips til hvordan jeg kan "snu hjernen" min til å slutte å ødelegge for meg selv mottas med stor takk.

Nå er jeg ganske frustrert over meg selv...!

Jeg har fått utarbeidet en kostplan, men det hjelper jo ikke når jeg ikke har selvdisiplin nok til å følge den

Hvis du har fått utarbeidet en kostplan, er ikke dette noe du bør ta opp med vedkommende du har fått kostplanen av?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvis du har fått utarbeidet en kostplan, er ikke dette noe du bør ta opp med vedkommende du har fått kostplanen av?

Føler ikke denne personen har nok kunnskap innen akkurat dette feltet og det tar opptil flere dager å få et svar på en epost.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Men det er vel det som spises utover kostholdsplanen som er problemet her, ikke sant? Der finnes det jo ingen andre løsninger enn å simpelthen tvinge seg til å ikke gjøre det. Det er et mentalt problem som må løses, og her finnes det ingen hokus pokus. Ikke ha noe søtt osv. i hus, og når du får lyst på det så går du enten og pusser tenner eller spiser en liten frukt isteden. Etter noen dager og uker forsvinner som regel suget så lenge du ikke tillater deg litt her og der.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Føler ikke denne personen har nok kunnskap innen akkurat dette feltet og det tar opptil flere dager å få et svar på en epost.

Er dette en tjeneste du har betalt for?

Hvis dette er et såpass problem vil jeg absolutt anbefale deg å ta det opp med vedkommende og avslutte samarbeidet - for det er tydelig at du ikke får det du betaler(?) for

Share this post


Link to post
Share on other sites

Høres ikke ut som om du får det du evt betaler for med kostplan - og tenker at denne personen også burde ha noen tips til deg angående overspisingen din?

Mine tips:

- ta deg en liten periode fri fra kostplanen og se om noe blir annerledes

- ta en dag av gangen

- lage din egen plan / oversikt / små mål underveis

- planlegg noe du kan unne deg og se frem til: det ER lov å kose seg så lenge det ikke er chips hver dag

- allier deg med noen, kanskje noen du kjenner vil være med på "godtestopp" .. ?

Uansett er det et viktig skritt du har gjort nå: å innse at noe er "galt" og å komme hit for råd. Da har du rett innstilling og kan gjøre noe med det! Og husk at det er få ting som endrer seg over natten, små justeringer over tid og en ting av gangen kan man komme langt med :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du har en kostplan på 1850kcal og trener mye, så er det ikke rart at du ikke klarer å følge den planen men må "spe på" med utskeielser. De 800-1000kcal du får i deg over planen er mest sannsynlig nødvendig med ditt aktivitetsnivå og derfor har du også stabil vekt. At de ekstra kaloriene er "godis" og ikke mat bør det heller endres på. Ville bedt om en ny kostplan med flere kalorier for å dekke behovet ditt så slipper du mest sannsynlig behovet for å overspise dårlige matvarer :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvorfor spiser du etter en kostholdsplan fra noen du ikke tror har god nok kunnskap?

Jeg er ikke i tvil om at kostplanen er mer enn god nok, det er bare på oppfølgingsdelen det skranter litt. Jeg har uansett ikke råd til å få en ny kostplan satt opp akkurat nå, og det var heller ikke det som var problemstillingen her.

Uansett: takk for at du tok deg tid til å svare meg :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Høres ikke ut som om du får det du evt betaler for med kostplan - og tenker at denne personen også burde ha noen tips til deg angående overspisingen din?

Mine tips:

- ta deg en liten periode fri fra kostplanen og se om noe blir annerledes

- ta en dag av gangen

- lage din egen plan / oversikt / små mål underveis

- planlegg noe du kan unne deg og se frem til: det ER lov å kose seg så lenge det ikke er chips hver dag

- allier deg med noen, kanskje noen du kjenner vil være med på "godtestopp" .. ?

Uansett er det et viktig skritt du har gjort nå: å innse at noe er "galt" og å komme hit for råd. Da har du rett innstilling og kan gjøre noe med det! Og husk at det er få ting som endrer seg over natten, små justeringer over tid og en ting av gangen kan man komme langt med :)

Takk for tips og gode ord!

Jeg har prøvd å få med meg flere på en såkalt godtestopp, men får mest kommentarer av sorten:"ja, akkurat som at DU behøver å slanke deg", "ja du spiser sikkert veeeldig mye snop....." e.l kke veldig mye hjelp å hente ned andre ord, hehe..

Jeg skal prøve å sette meg små mål fof neste uke da, starting as of now. Og det er så enkelt som: mellomåltid/kveldsmat skal være vanlig mat ELLER questbar. Ikke begge deler.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Takk for tips og gode ord!

Jeg har prøvd å få med meg flere på en såkalt godtestopp, men får mest kommentarer av sorten:"ja, akkurat som at DU behøver å slanke deg", "ja du spiser sikkert veeeldig mye snop....." e.l kke veldig mye hjelp å hente ned andre ord, hehe..

Jeg skal prøve å sette meg små mål fof neste uke da, starting as of now. Og det er så enkelt som: mellomåltid/kveldsmat skal være vanlig mat ELLER questbar. Ikke begge deler.

Å innføre godtestopp vil ikke akkurat hjelpe situasjonen.

Som andre her påpeker er 1850 kalorier lite når man trener mye. Istedenfor å innføre godtestopp så ville jeg heller spist mer mat. Når du spiser mer mat med bedre næringsinnhold så vil du ikke har cravings på godterier.

Godteri kan forøvrig spises av og til. Å legge seg på full restriksjon på noen ting er ikke løsningen. Selvdisiplin er når du fint kan si ja takk eller velge å si nei takk til godteri. La heller kroppen få nok næringsrik mat så vil ikke cravings være et problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Å innføre godtestopp vil ikke akkurat hjelpe situasjonen.

Som andre her påpeker er 1850 kalorier lite når man trener mye. Istedenfor å innføre godtestopp så ville jeg heller spist mer mat. Når du spiser mer mat med bedre næringsinnhold så vil du ikke har cravings på godterier.

Godteri kan forøvrig spises av og til. Å legge seg på full restriksjon på noen ting er ikke løsningen. Selvdisiplin er når du fint kan si ja takk eller velge å si nei takk til godteri. La heller kroppen få nok næringsrik mat så vil ikke cravings være et problem.

Nei, nei og nei. Jeg spiser IKKE for lite mat! Jeg sier i hovedinnlegget at jeg IKKE følger denne kostplanen og ergo spiser jeg NOK næringsrik mat, mer enn nok og jeg har disse cravingsa TIL TROSS FOR at jeg er mett!

Jeg slanket meg i fjor vår og var helt nede i 800-1000 kcal om dagen, og regnet ut hver minste kalori i et halv år, så jeg vet hva maten inneholder og jeg VET hva det vil si å ha cravings som følge av at man ikke har fått i seg nok næring..

Derfor er problemet mitt noe ganske annet, og jeg forventer ingen quick-fix :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er dette en tjeneste du har betalt for?

Hvis dette er et såpass problem vil jeg absolutt anbefale deg å ta det opp med vedkommende og avslutte samarbeidet - for det er tydelig at du ikke får det du betaler(?) for

Helt enig, og jeg kommer ikke til å fortsette å bruke vedkommende. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men det er vel det som spises utover kostholdsplanen som er problemet her, ikke sant? Der finnes det jo ingen andre løsninger enn å simpelthen tvinge seg til å ikke gjøre det. Det er et mentalt problem som må løses, og her finnes det ingen hokus pokus. Ikke ha noe søtt osv. i hus, og når du får lyst på det så går du enten og pusser tenner eller spiser en liten frukt isteden. Etter noen dager og uker forsvinner som regel suget så lenge du ikke tillater deg litt her og der.

Fullt klar over at det er et mentalt problem. Tenkte bare at det kunne være noen som har stått i det samme selv og kanskje hadde noen erfaringer å dele. :)

Takk for tipsene :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I de periodene jeg er litt som du skriver nå så prøver jeg å lage mest mulig mat som er skikkelig digg, samtidig som den er sunn. I tillegg er jeg veldig nøye på å variere sånn at jeg føler jeg kan spise masse forskjellig :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nei, nei og nei. Jeg spiser IKKE for lite mat! Jeg sier i hovedinnlegget at jeg IKKE følger denne kostplanen og ergo spiser jeg NOK næringsrik mat, mer enn nok og jeg har disse cravingsa TIL TROSS FOR at jeg er mett!

Jeg slanket meg i fjor vår og var helt nede i 800-1000 kcal om dagen, og regnet ut hver minste kalori i et halv år, så jeg vet hva maten inneholder og jeg VET hva det vil si å ha cravings som følge av at man ikke har fått i seg nok næring..

Derfor er problemet mitt noe ganske annet, og jeg forventer ingen quick-fix :)

Slik du har informert hele veien så har du en kostholdsplan på 1850 kalorier og du utskeier hver dag med godterier på 800-1000 kalorier. Hvis du spiser mer næringsrik mat enn de 1850 bør du ha informert om det.

1850 er lite mat for ei jente på 173 cm og 64 kg. Legger du inn informasjonen din her: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html --> Så skal du daglig ligge på 2400-2600 kalorier - la de komme fra næringsrik mat. F.eks vil å øke fettmengden, spise mer nøtter, frø, feite meieri produkter, avokado, osv. --> dette gjør at man blir mer mett.

Igjen, jeg sier det, å gå inn for godtestopp osv er sjeldent en løsning, du legger bare en restriksjon på deg selv, og bryter du den så er det plutselig ikke gøy. Å ha en sunn livsstil handler om å kunne si ja og nei til alle typer mat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt mental trening .. å lære seg å assosiere snop generelt med kreft, dårlig hud, redusert levetid, fedme, død og fordervelse så kan dette være med på å gjøre det lettere å velge bort snop eller andre produkter du ikke ønsker i butikken. Og helst i butikken... har du først fått sjiten i hus så er det vanskelig å la være å spise ikke sant.

Second... bruk heller pengene på frukt og grønnsaker. Mekk deg en smoothie når du er "kvessen". Kjør innpå med bananer.

Third... spis karbsa dine i form av kvalitets ris eller potit. Spiser du bare proteiner og litt grønsaker så får du cravings.

For det fjerde... jeg ville sterkt vurdert målsettningen min. Hva med å sette seg denne målsettningen:

Øke kraftig i styrke og bygge mer volum. Da kan du nemlig spise mer kvalitets mat (uten å legge på deg masse fett) du vil sannsynligvis føle deg jevnere mettere og mindre søt/salt sjuk. I tillegg så vil du kjapt se mye bedre ut.

Sterke kvinner med definerte muskler ser generelt mye bedre ut en "sunne" slappe skinn som bedriver spinning hele uka i den tro at skinny is fit & dig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis vekta har vært stabil i et halvt år, så overspiser du jo ikke. Da spiser du på vedlikehold.

Hvis du føler at du overspiser selv om du objektivt sett ikke gjør det så er det et problem jeg ikke er overbevist om at noen her har kompetanse til å hjelpe deg med da det ikke har noe med kosthold å gjøre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...