Gå til innhold

"Nær halvparten av Tinder-brukerne har allerede kjæreste"


Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/digital/Nar-halvparten-av-Tinder-brukerne-har-allerede-kjareste-535129_1.snd

- 40-45 prosent av medlemmene på de største datingsidene for single i Norge og Skandinavia er i realiteten i et forhold, enten de er gift, samboende eller har kjæreste. Vår tjeneste er laget for at brukerne kan ha en anonym og konfidensiell affære eller sidesprang.

Er "virkeligheten" like fucked up som media skal ha det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det tror jeg. Men jeg tror ikke så mange benytter seg av det, og jeg tror ikke det var DET som opprinnelig var hovedfunksjonen til appen.

Jeg kan også forstå trangen til bekreftelse, og at mange i forhold oppsøker Tinder nettopp av den grunn. Hvor gøy er det ikke å få match etter match med kjekke/fine/vakre/alle folk? Også mer diskret enn på byen, når dama/typen står ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. "Virkeligheten" er kanskje at forestilligen av mennesket som et monogamt vesen er feil.

Vi er bigamister. Noen av oss samtidig, men de fleste av oss er seriebigamister, dvs at vi har partnere etter hverandre.

Slik sett er det jo ikke overraskende.

Noen på tinder er kanskje ikke ute etter en fysisk affære, men en sideflørt eller en form for bekreftelse de ikke får i sitt nåværende forhold, men som de ikke nødvendigvis vil gjøre noe ytterligere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. "Virkeligheten" er kanskje at forestilligen av mennesket som et monogamt vesen er feil.

Vi er bigamister. Noen av oss samtidig, men de fleste av oss er seriebigamister, dvs at vi har partnere etter hverandre.

Slik sett er det jo ikke overraskende.

Noen på tinder er kanskje ikke ute etter en fysisk affære, men en sideflørt eller en form for bekreftelse de ikke får i sitt nåværende forhold, men som de ikke nødvendigvis vil gjøre noe ytterligere med.

"Partnere etter hverandre" var det jeg antok som normen, men nå er jeg ikke så sikker lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At folk har åpne forhold og driver med swinging er èn ting - men jeg synes å stå for datingsider som er laget for at folk skal kunne være utro er moralsk forkastelig.

"Hva jobber du med?"

"Jeg er sjef Utro.no"

Gosj.

Ble ganske så kvalm av konseptet selv. Det er jo det man har åpne forhold for. Da har man klare "regler" for hvordan begge vil ha det og det er enighet rundt det.

Det skal nevnes at jeg har en sterk bias på den "trofaste siden", og min naive boble om at "folk er fornuftige nok til å avslutte forhold før de går videre dersom de er misfornøyde" er for lengst sprukket og havarert brutalt. Så jeg er ikke så habil til å diskutere. Samtidig prøver jeg å holde døra åpen som kan belyse "konseptet" litt.

Jeg har en interesse for hvordan mennesker funker, sånn generelt beskrevet, og dette er en av de tingene jeg ikke helt klarer å plukke fra hverandre. Å opprette en side hvor man tilrettelegger utroskap er i mitt hode "???? does not compute".

Har lest Mark Manson's artikkel med hans teori om hvorfor folk er utro i forhold. Det gir forsåvidt mening, men er det virkelig så enkelt som "enten så er du moralsk sterk eller så er du ikke"? Shit's complicated, yo.

Samtidig klarer jeg ikke helt å forsone meg med tanken på at utroskap er SÅ vanlig som media/Internettet© skal ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest Mark Manson's artikkel med hans teori om hvorfor folk er utro i forhold. Det gir forsåvidt mening, men er det virkelig så enkelt som "enten så er du moralsk sterk eller så er du ikke"? Shit's complicated, yo.

Samtidig klarer jeg ikke helt å forsone meg med tanken på at utroskap er SÅ vanlig som media/Internettet© skal ha det til.

Veldig enig i det du sier. Det er ikke logisk å være utro, da det er ingen som tvinger deg til å være i et monogamt forhold hvis du ikke vil. Men noen mennesker virker å synes det er spennende med det "ulovlige" i å være utro - men virkelig så mange? Og kan man ikke finne spenning på andre måter? Kan ikke folk snakke sammen og være voksne mennesker? Man får ikke lyst til å gå inn i noe forhold selv når sjansen for utroskap er så stor - og uansett hvor store eller små sjansene er så har man jo heller ingen garantier for om nettopp din kjæreste er en dritt.

Men det er ikke sikkert det er SÅ vanlig som netter og media skal ha det til, det nekter jeg å tro. Men det er mulig det er en stor andel av de som er på Tinder som har kjæreste fra før, men Tinder-brukere representerer jo ikke hele befolkningen. Så selv om halvparten høres litt mye ut, så kan det jo rent matematisk være det selv om utroraten i populasjonen nok er en del lavere (10% tror jeg det var?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig enig i det du sier. Det er ikke logisk å være utro, da det er ingen som tvinger deg til å være i et monogamt forhold hvis du ikke vil. Men noen mennesker virker å synes det er spennende med det "ulovlige" i å være utro - men virkelig så mange? Og kan man ikke finne spenning på andre måter? Kan ikke folk snakke sammen og være voksne mennesker? Man får ikke lyst til å gå inn i noe forhold selv når sjansen for utroskap er så stor - og uansett hvor store eller små sjansene er så har man jo heller ingen garantier for om nettopp din kjæreste er en dritt.

At spenningen i det å være utro kan være en tenning for mange kan nok hende, men jeg tror en større grunn til utroskap er at mange folk er monogame kun fordi det er det de har lært at de skal være og dermed så biter de tennene sammen og "holder ut for forholdet" helt til det ikke går lenger - og siden det å identifisere følelser, sette ord på dem og kommunisere dem ikke er noe man i stor grad blir lært opp til blir det ofte total skjæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At spenningen i det å være utro kan være en tenning for mange kan nok hende, men jeg tror en større grunn til utroskap er at mange folk er monogame kun fordi det er det de har lært at de skal være og dermed så biter de tennene sammen og "holder ut for forholdet" helt til det ikke går lenger - og siden det å identifisere følelser, sette ord på dem og kommunisere dem ikke er noe man i stor grad blir lært opp til blir det ofte total skjæring.

Jo, det der tror jeg også. Men synes likevel at det er utrolig feigt. I dagens samfunn er det rom for å leve hvordan du vil, så hvorfor folk har behov for å føre andre bak lyset på den måten er meg en gåte. (Altså, jeg skjønner grunnene, men jeg FORSTÅR det ikke på det moralske, menneskelige plan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det der tror jeg også. Men synes likevel at det er utrolig feigt. I dagens samfunn er det rom for å leve hvordan du vil, så hvorfor folk har behov for å føre andre bak lyset på den måten er meg en gåte. (Altså, jeg skjønner grunnene, men jeg FORSTÅR det ikke på det moralske, menneskelige plan).

Menneskedyret er grunnleggende desktruktivt (og paradoksalt nok også grunnleggende kreativt, men løsningen av det paradokset blir en drøy tangent til trådens emne), både i relasjon til seg selv og til andre. Folk gjør med viten og vilje masse rart som skader både dem selv og mennesker de er glad i. Jeg tror det til syvende og sist koker ned til manglende kontakt med seg selv og sine følelser, og manglende evne til å sette ord på og kommunisere dem og sine behov og ønsker til omverdenen. All den tid man ikke klarer å lese og ta hensyn til seg selv klarer man i hvert fall ikke det i relasjon til andre, og dermed blir det til at man nærer usikkerheter, bærer nag, dekker over ting og rasjonaliserer de mest hårreisende respektløse handlinger.

Feigt? Mest sannsynlig, ja. Men i den store sammenhengen handler det nok mest om folk som har gått seg vill og surrer rundt i skogen av sitt eget indre kaos, mens veien ligger kun et steinkast unna hvis de bare visste hvordan de skulle finne den.

Misforstå meg rett; utroskap er en vederstyggelighet (jeg nærer en helt spesiell forakt for folk som er utro), men jeg tror ikke det er så enkelt som at utro folk er utro for å være kjipe. I noen tilfeller er det nok det, men jeg tror som sagt det ligger en mer komplisert årsakssammenheng bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett; utroskap er en vederstyggelighet (jeg nærer en helt spesiell forakt for folk som er utro), men jeg tror ikke det er så enkelt som at utro folk er utro for å være kjipe. I noen tilfeller er det nok det, men jeg tror som sagt det ligger en mer komplisert årsakssammenheng bak.

Jeg er absolutt med på tankegangen din og ikke uenig i det du sier. Jeg tror den er overførbar til ganske mye som er kjipt i samfunnet (er jo f.eks få som velger aktivt å bli rusavhengige akkurat som at jeg tror få velger aktivt å være utro). Men likevel mener jeg at det er stor forskjell på det å gjøre dumme ting for sin egen del, men noe annet å involvere andre i dritten din.

Og det er også forskjell på forklaringer og unnskyldninger. Bare fordi det er kompliserte årsakssammenhenger bak, betyr ikke det at det er lettere å si unnskyld. Det gir jo bare en forklaring. Men fjerner likevel ikke udyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...