Jump to content
nette86

Nybegynner og trenger råd :)

Recommended Posts

Jeg er 29 år,gikk for 1 år siden ned 8 kilo,og veier nå 56 kilo på mine 173 meter. Har ligget på denne vekten nesten et år. Vil ned 2-3 kilo til,men vil først å fremst få strammet opp her å der. Blir kroppen fastere og slankere spiller ikke vekta noen rolle. Kort fortalt har jeg ikke trent mye i mitt liv,liker ikke å trene kondis ved å løpe ute,men trives best med styrketrening med øvelser som kan gjøres hjemme i stua. Har trent styrke de siste 2 mnd,med økter på ca 45 min 3-5 ganger i uka. Har håndmanualer,treningshjul og strikk. Har blitt ivrig på å trene armer,begynner å få litt deffinisjon og litt markerte muskler,men vil trappe enda litt opp slik at jeg før en tydelig biceps spesielt. Lurer derfor på på enkle og effektive øvelser til dette? Samt hvordan få definerte magemuskler? Bør jeg ta kreatin?

Som sakt veldig grønn på dette enda men vil gjerne lære :) takk for svar :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Hei og velkommen til forumet! :)

La meg først gjøre deg klar over at dine 56 kg ikke er veldig mye på 173 cm. Du tjener ingenting på å gå lenger ned i vekt hvis du ønsker å bli strammere, og som du selv skriver,ås har ikke vekta noe å si. Bruk heller målebåndet!

Supert at du liker styrketrening, da er mye gjort, hehe :)

Jeg vil anbefale deg å lese denne:

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Der ligger det også et nybegynnerprogram det er enkelt å starte med :)

Kreatin er det eneste tilskuddet som er vist at har dokumentert effekt, men i første omgang er det mer enn nok for deg å komme i gang med styrketreningen og få kostholdet på plass.

Definerte magemuskler kommer av stor nok muskelmasse og lav nok fett%. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg er 29 år,gikk for 1 år siden ned 8 kilo,og veier nå 56 kilo på mine 173 meter. Har ligget på denne vekten nesten et år. Vil ned 2-3 kilo til,men vil først å fremst få strammet opp her å der. Blir kroppen fastere og slankere spiller ikke vekta noen rolle. Kort fortalt har jeg ikke trent mye i mitt liv,liker ikke å trene kondis ved å løpe ute,men trives best med styrketrening med øvelser som kan gjøres hjemme i stua. Har trent styrke de siste 2 mnd,med økter på ca 45 min 3-5 ganger i uka. Har håndmanualer,treningshjul og strikk. Har blitt ivrig på å trene armer,begynner å få litt deffinisjon og litt markerte muskler,men vil trappe enda litt opp slik at jeg før en tydelig biceps spesielt. Lurer derfor på på enkle og effektive øvelser til dette? Samt hvordan få definerte magemuskler? Bør jeg ta kreatin?

Som sakt veldig grønn på dette enda men vil gjerne lære :) takk for svar :)

Ser at du allerede trener litt med strikk, så test gjerne ut denne rutinen: https://www.facebook.com/StreetworkoutBergen/videos/vb.644977715625519/707473839375906/?type=1&theater

Hvis du vil trene biceps kan du lett gjøre bicepscurls med strikk også. Still deg oppå strikken, løft begge armene samtidig til du har rett under 90 grader i albueleddet og hold der i 1-2 sekunder. Ettersom du kjører i strikk vil antall repetisjoner variere med tykkelse på strikken, så hold på fram til du ikke klarer flere repetisjoner :)

Og som LeanMachine sier, ikke bry deg så mye om tallet på vekta. Fasongene og fastheten kommer fort når musklene får lov til å vokse :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei og velkommen til forumet! :)

La meg først gjøre deg klar over at dine 56 kg ikke er veldig mye på 173 cm. Du tjener ingenting på å gå lenger ned i vekt hvis du ønsker å bli strammere, og som du selv skriver,ås har ikke vekta noe å si. Bruk heller målebåndet!

Supert at du liker styrketrening, da er mye gjort, hehe :)

Jeg vil anbefale deg å lese denne:

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Der ligger det også et nybegynnerprogram det er enkelt å starte med :)

Kreatin er det eneste tilskuddet som er vist at har dokumentert effekt, men i første omgang er det mer enn nok for deg å komme i gang med styrketreningen og få kostholdet på plass.

Definerte magemuskler kommer av stor nok muskelmasse og lav nok fett%. :)

Takk for svar :) har nå økt treningen noe,løfter tyngre med bare 8-10 rep, og begynt på kreatin pyruvate for jenter og pyrulean. Brukt det bare er par dager,men merker allerede at jeg klarer mer i styrke enn uten kreatin. Spent på à se fremgang :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ser at du allerede trener litt med strikk, så test gjerne ut denne rutinen: https://www.facebook.com/StreetworkoutBergen/videos/vb.644977715625519/707473839375906/?type=1&theater

Hvis du vil trene biceps kan du lett gjøre bicepscurls med strikk også. Still deg oppå strikken, løft begge armene samtidig til du har rett under 90 grader i albueleddet og hold der i 1-2 sekunder. Ettersom du kjører i strikk vil antall repetisjoner variere med tykkelse på strikken, så hold på fram til du ikke klarer flere repetisjoner :)

Og som LeanMachine sier, ikke bry deg så mye om tallet på vekta. Fasongene og fastheten kommer fort når musklene får lov til å vokse :)

Jeg har en annen type strikk,denne http://treningspartner.no/abilica/snodden-treningsstrikk sliter litt med å bruke den da jeg føler det ikke er så god trening..mulig jeg gjør det feil.. jeg har den blå som er hardest :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Takk for svar :) har nå økt treningen noe,løfter tyngre med bare 8-10 rep, og begynt på kreatin pyruvate for jenter og pyrulean. Brukt det bare er par dager,men merker allerede at jeg klarer mer i styrke enn uten kreatin. Spent på à se fremgang :)

Så bra! Opprett gjerne en loggbok, så blir det lettere å følge deg. Lykke til :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Jeg har en annen type strikk,denne http://treningspartner.no/abilica/snodden-treningsstrikk sliter litt med å bruke den da jeg føler det ikke er så god trening..mulig jeg gjør det feil.. jeg har den blå som er hardest :)

Ikke noe problem å bruke den strikken der. Du må bare feste den på en litt annen måte :) typ knytte den rundt ett rekkverk og feste håndtakene på enten føtter eller ha den i hendene. Hvis du føler det blir for lett flytter du deg bare lengre bort fra rekkverket, eller bretter strikken slik at den blir dobbel. Så lenge du får økt spennet/motstanden blir det tyngre. Hvis du syns det er tungtvindt med den strikken du har kan du jo alltids kjøpe deg en ny strikk som funker bedre (y)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...