Jump to content
Sara Victoria

Da var jeg i gang med psmf! Noen spørsmål :)

Recommended Posts

Bmi'en viser nå 33 :facepalm: Har en del muskelmasse men jammen en del fett også.

Har tidligere nevnt bunaden min som jeg skal inn i til 17 mai. Realistisk sett, hvor mye kan man forvente å gå inn på 7 dager over magen? Og generelt, hvor mye har dere gått ned i vekt etter en periode på denne kuren? Er det slik at man går mer ned jo mer man har å gå på?

Tenkte å holde ut på denne kuren en stund for å få fremgang fort, deretter gå over til en sunt og vanlig kosthold som jeg har gjort før da jeg klarte å gå ned i vekt.

Er det sunt og holde på denne kuren? Og fra mitt ståsted med bmi 33, kan jeg holde på lenge da?

Har forstått at dette er en nazikur, men vil det skade med 2 ss rømme til karbonadedeig eller en ts smør til steking? Kylling og kjøttet brenner seg på plata om jeg ikke har noe å steke det i.

Tenkte å kjøre på med 1 t x 3 økter i uka med styrketrening. Skal denne treningen være lett?

Har kjøpt diet proteinpulver fra proteinfabrikken som jeg skal ta til frokost, 2 scoop blir 150 kcal og 30 g protein. Klarer ikke å få i meg noe kjøtt om morgenen så dette er en grei løsning for meg.

Har dere tips for å få i meg nok proteiner? Må ærlig si at jeg ikke er så veldig glad i kjøtt i utgangspunktet, så å spise den "tørr" gjør det ikke noe bedre :cautious:

Spiser en boks mager kesam om dagen, er det optimalt?

Og til slutt, jeg går fra å spise godteri hver dag til å ta meg selv skikkelig i nakken og si at nok er nok. Så fra det ene til det andre må jeg nesten forvente meg bra resultater eller hur? :D

Setter stor pris på tilbakemelding (y)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Velkommen til PSMF klubben :)

På ca. 7 dager med et underskudd på 1000 kcal dagen (som er kanskje litt mye å starte på) burde du gå ned en kilo.

Fettet forsvinner fra hele kroppen jevnt så der det er mest tar det også lengst tid å fjerne alt. For meg så blir jeg aldri kvitt magen ser det ut som. :(

Det er dessverre umulig å si hvor mye du kan miste en plass. Anbefaler målebånd og måle samme tid hver dag hvis du er interessert i å se effekten. Ellers merker du kanskje at belter trenger flere hull og slikt.

Jo mer fett en har, jo raskere forsvinner dette. Men så går kroppen gradvis over til å ta av musklene i tillegg til fettet for å "dekke" kcal underskuddet. Derfor er det viktig med styrketrening. Dette er en gradvis prosess, kroppen vil alltid bryte ned muskler nå den er i underskudd, men når en har mye fett vil kroppen prioritere dette.

Jeg gikk fra ca. 96 kilo til 78 kilo over noen måneder, med ca. 1 kilo i uken. Logget ikke vekten min, så er litt usikker hvor fort det gikk.

Alle dietter er vel strengt tatt ikke sunne, men det er ikke overvekt heller så jeg ville si det er et sunnere valg å gå på PSMF. :) Hvor lenge du bør holde avgjør du selv. Funker det og du føler deg frisk, så lø på. Bare husk å ta refeed dager oftere når du går ned i vekt.

Angående trening så ikke tenk tid, men øvelser. Du bør ha et program som fokuserer på hele kroppen. Du starter lett og jobber deg oppover for å lære øvelsene over flere uker. Bruk gjerne maskiner for å komme i gang, men så over til fri vekter etter et par måneder.

Alle dietter som virker er nazi. Men litt smør eller olje burde gå an, bare husk at det er alle de små tingene som du ikke teller som ødelegger eller reduserer kcal underskuddet. 1gr smør = 7,5 kcal eller noe slikt.

Til frokost ville jeg anbefalt Cottage Cheese med litt konsentrert saft (uten sukker). Protein pulver er mer en nødløsning hvis du ikke får i deg nok proteiner, eller litt feel good etter trening.

Resultater vil du se, jeg bare håper du ikke dropper av dietten dersom bunaden ikke passer til 17. mai. Husk det er en 17. mai neste år også. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar :)

Lagde meg biff og stekte grønnsaker i dag, brukte 2 ss smør til steking og ei ts hvitløkssmør etterpå for å ha på biffen.

Kanskje ikke optimalt, men det må jeg ha for å få det i meg.

For hvert måltid føler jeg at dette ikke er helt for meg, jeg savner havregryn med melk før trening for nok energi, cottage cheese med cantaloupe melon oppå som mellommåltid, omelett til lunch og lavkarboknekkebrød til kvelds.

Fulgte en slik diett før, med rent kjøtt, grønnsaker, fett fra sunne kilder og ingen raske karbohydrater. I så fall ikke kombinert noe særlig karbo og fett i samme måltid.

Jeg ble da målt over 2 måneder på 8 forskjellige steder og gikk inn totalt 44 cm. Vekt husker jeg ikke, mulig 5-6 kg.

Akkurat den tiden drev jeg med hardtrening og hadde pers i både bøy, benk og mark på 130-70-150 kg. Å dette enda jeg gikk ned i vekt og fett % :D

Trening kan jeg (y)

Så jeg lurer på, et underskudd på en slik diett jeg hadde tidligere og en diett på PSMF, what's the difference? Kan man forvente seg like bra resultater? Er bare litt fortvila nå da vekta er det høyeste den noensinne har vært :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle dietter virker, så lenge du får deg i kcal underskudd. Største forskjellen mellom dietter er hvor lette de er å følge.

Jeg mener PSFM er en mer ekstrem diett, da den er lagt opp til å ta vekk alt som kroppen strengt tatt ikke trenger og derfor burde den være mer effektiv. Satt litt på spissen, kroppen er kun avhengig av proteiner fra mat så lenge den har fett å ta av. Siden vi kutter ut fett og karbo fra maten vår vil kcal underskuddet bli større og vektnedgangen bli mer effektiv.

2 ss smør er litt vel mye syns jeg, hvor mye blir det i gram? Hva med å heller steke kjøtt i stekeovnen i form? Eller prøve en grill panne?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spennende, skal følge med! Vurderer å hive meg på samme greia når masteroppgaven er levert.

Et lite spørsmål, hvordan finner man ut hvor mange kcal man skal ligge på?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Hvor ofte trenger man oppkarbingsdager? :)

Ingen fast fasit på dette, men tenker du kan ta to sammenhengende karborike måltider 1 dag hver uke eller annen hver uke. Med karborike måltider menes f.eks. grovt brød til lunsj og poteter til middag. Men ikke gå i overskudd på kcal inntaket. ;)

Spennende, skal følge med! Vurderer å hive meg på samme greia når masteroppgaven er levert.

Et lite spørsmål, hvordan finner man ut hvor mange kcal man skal ligge på?

Dette finner du her:

http://fitnessbloggen.no/guide-til-diettoppsett/

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joda, det er jeg med på, men legger man seg på BMR da? Eller under? Eller?

Right, misforstod spørsmålet litt. :(

Tror egentlig ikke PSMF har et kcal mål. Eneste målet er å få i seg rett antall proteiner og masse grønnsaker.

En middels overvektig person på 100 kilo bør få i seg 300 gram proteiner, som tilsvarer 1200 kcal. Med kanskje 500 gram (lavkarbo) grønnsaker i løpet av dagen blir dette kanskje 1400 kcal... Det er en grunn for dette kalles en ekstrem diett. :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Right, misforstod spørsmålet litt. :(

Tror egentlig ikke PSMF har et kcal mål. Eneste målet er å få i seg rett antall proteiner og masse grønnsaker.

En middels overvektig person på 100 kilo bør få i seg 300 gram proteiner, som tilsvarer 1200 kcal. Med kanskje 500 gram (lavkarbo) grønnsaker i løpet av dagen blir dette kanskje 1400 kcal... Det er en grunn for dette kalles en ekstrem diett. :whistle:

Aaah, skjønner... (y)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Right, misforstod spørsmålet litt. :(

Tror egentlig ikke PSMF har et kcal mål. Eneste målet er å få i seg rett antall proteiner og masse grønnsaker.

En middels overvektig person på 100 kilo bør få i seg 300 gram proteiner, som tilsvarer 1200 kcal. Med kanskje 500 gram (lavkarbo) grønnsaker i løpet av dagen blir dette kanskje 1400 kcal... Det er en grunn for dette kalles en ekstrem diett. :whistle:

Er ikke regelen 2,5g proteiner * ønsket kroppsvekt? Eller har jeg misforstått kanskje :barefoot:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er ikke regelen 2,5g proteiner * ønsket kroppsvekt? Eller har jeg misforstått kanskje :barefoot:

Ikke 100% sikker, men mener det spørs på fett %'en og kroppsvekt en har, men en plass mellom 2,2g og 3g per kilo.

Tror ikke ønsket kroppsvekt skal brukes, med mindre en veier 200+.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Er det NOEN som leser denne setningen som har opplevd å gå på PSMF i en lengre periode, for så å holde seg på vekta i flere måneder/år i etterkant? Jeg lurer oppriktig, for jeg har kun hørt negative erfaringer etter PSMF-kurer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er det NOEN som leser denne setningen som har opplevd å gå på PSMF i en lengre periode, for så å holde seg på vekta i flere måneder/år i etterkant? Jeg lurer oppriktig, for jeg har kun hørt negative erfaringer etter PSMF-kurer.

Så lenge man faktisk følger opp PSMF med en livssendring så skulle det da gå fint? Jeg har selv dag 1 på PSMF idag, jeg har trent i 5 måneder men vil ha et lite push for å ikke bli demotivert (Har stagnert veldig på vektnedgangen). Planen min er å fortsette som jeg gjør nå etter PSMF, et sunt underskudd kcal og regelmessig trening samt sunt kosthold. Jeg vet at dette ikke er en diet for de fleste, etter å ha lest en del og snakket med folk som har erfaring fra den. En venn av meg gikk på den i 2 måneder og hadde et vekttap på 25 kilo, dessverre gikk han tilbake til junkfood og ingen trening etter dietten. Selv har jeg ingen planer om å falle tilbake til kcal overskudd. (Sta som en geit)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Så lenge man faktisk følger opp PSMF med en livssendring så skulle det da gå fint? Jeg har selv dag 1 på PSMF idag, jeg har trent i 5 måneder men vil ha et lite push for å ikke bli demotivert (Har stagnert veldig på vektnedgangen). Planen min er å fortsette som jeg gjør nå etter PSMF, et sunt underskudd kcal og regelmessig trening samt sunt kosthold. Jeg vet at dette ikke er en diet for de fleste, etter å ha lest en del og snakket med folk som har erfaring fra den. En venn av meg gikk på den i 2 måneder og hadde et vekttap på 25 kilo, dessverre gikk han tilbake til junkfood og ingen trening etter dietten. Selv har jeg ingen planer om å falle tilbake til kcal overskudd. (Sta som en geit)

Ja, i teorien skal det være så enkelt. Men i praksis?

Jeg har kun hørt historier som den du selv nevner: Stort vekttap (jeeeey, motiverende og gøy, det funker jo faktisk!) etterfulgt av at vekta går opp igjen: (har jo vært på diett i en månede og har gått ned 8kg, så nå må jeg kunne unne meg bla bla BANG, rykk tilbake til start).

Det er derfor jeg ønsker å vite om noen her har hatt positive erfaringer i etterkant av en psmf-kur. Om ingen har hatt det, hvorfor velger noen å gjøre det likevell?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, i teorien skal det være så enkelt. Men i praksis?

Jeg har kun hørt historier som den du selv nevner: Stort vekttap (jeeeey, motiverende og gøy, det funker jo faktisk!) etterfulgt av at vekta går opp igjen: (har jo vært på diett i en månede og har gått ned 8kg, så nå må jeg kunne unne meg bla bla BANG, rykk tilbake til start).

Det er derfor jeg ønsker å vite om noen her har hatt positive erfaringer i etterkant av en psmf-kur. Om ingen har hatt det, hvorfor velger noen å gjøre det likevell?

Det er mange som har hatt positiv effekt av PSMF (Søk på PSMF loggbøker) men det er flere som har hatt en dårlig opplevelse med det. Jeg har ikke kost meg med noe annet enn lett-is / questbar i helgene dersom jeg skal slå meg litt løs. Rett og slett fordi jeg kjenner meg selv, jeg er en av de personene som ryker rett opp igjen selv om jeg spiser 1 bit melkesjokolade så må jeg ha 30 til, dette da fordi jeg har vært overvektig mer eller mindre hele mitt liv pga overspising/godteri/fravær fra fysisk aktivitet. Jeg kom i god form i 2013, jeg gikk jeg på fjelltur hver dag og lå totalt om kostholdet mitt. Jeg gikk da ned til 78 kilo og var for første gang på årevis i god form, fikk kyssesyken og "unnet meg" litt godteri som da førte meg rett oppigjen til 110kg på relativt kort tid. Jeg sier ikke at dette er en diet som "fikser meg" men jeg sier det er en god måte å fort få resultater for personer som faktisk har endret livsstilen sin og planlegger å fortsette med livsstilendringene etter PSMF

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er mange som har hatt positiv effekt av PSMF (Søk på PSMF loggbøker) men det er flere som har hatt en dårlig opplevelse med det. Jeg har ikke kost meg med noe annet enn lett-is / questbar i helgene dersom jeg skal slå meg litt løs. Rett og slett fordi jeg kjenner meg selv, jeg er en av de personene som ryker rett opp igjen selv om jeg spiser 1 bit melkesjokolade så må jeg ha 30 til, dette da fordi jeg har vært overvektig mer eller mindre hele mitt liv pga overspising/godteri/fravær fra fysisk aktivitet. Jeg kom i god form i 2013, jeg gikk jeg på fjelltur hver dag og lå totalt om kostholdet mitt. Jeg gikk da ned til 78 kilo og var for første gang på årevis i god form, fikk kyssesyken og "unnet meg" litt godteri som da førte meg rett oppigjen til 110kg på relativt kort tid. Jeg sier ikke at dette er en diet som "fikser meg" men jeg sier det er en god måte å fort få resultater for personer som faktisk har endret livsstilen sin og planlegger å fortsette med livsstilendringene etter PSMF

Vil anbefale å kutte ut PSMF og hoppe rett til livsstilsendring og holde deg der. Lik å trene. Lik å spise bra og i fornuftige mengder. Så kommer resultatene gradvis og sikkert. Fordelen med denne framgangen er at du også skal kalre å ha et liv vedsiden av, og at det ikke finnes enn slutt-dato. Du kommer også til å kjenne at du har energi, glede og mindre/ingen cravings.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vil anbefale å kutte ut PSMF og hoppe rett til livsstilsendring og holde deg der. Lik å trene. Lik å spise bra og i fornuftige mengder. Så kommer resultatene gradvis og sikkert. Fordelen med denne framgangen er at du også skal kalre å ha et liv vedsiden av, og at det ikke finnes enn slutt-dato. Du kommer også til å kjenne at du har energi, glede og mindre/ingen cravings.

Som sagt har jeg vært på livssilendring siden februar ;-). Problemet er at jeg har stagnert selv om jeg holder 500kcal under og trener 5 ganger i uken. Så jeg trenger et lite push igang igjen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...