Gå til innhold

Hvor mye kan jeg forvente å gå opp i uken?


Anbefalte innlegg

Først og fremst er jeg usikker på om dette er det riktige stedet å spørre, men jeg prøver likevel!

Jeg har tidligere vært et relativt aktivt medlem her inne, men på grunn av spiseforstyrrelse fant jeg ut at det var sunnere for meg å ikke telle kalorier og proteiner, og fokusere på å få et sunt forhold til mat. Nå har jeg endelig klart det, og vil gjerne få litt større muskler. Men tingen er at jeg er redd for at jeg skal falle tilbake til gamle vaner, så jeg kan ikke telle hvor mye proteiner jeg får i meg hver dag. I stedet prøver jeg å ta proteinrike valg, samtidig som jeg tar det jeg har lyst på og føler for å spise der og da. Det er en litt spiseforstyrret ting jeg ikke har klart å legge bort, og det er at jeg veier meg selv 1 gang i uken. Jeg vet at man aller heslt bør bruke målebånd og speil, og jeg jobber med det, men likevel. Jeg startet et styrkeprogram for en uke siden, og jeg vet at resultater kommer ikke over natten. Jeg lurer på hvor mye jeg kan forvente å gå opp i uken? 50gram, 100gram?

Jeg følger et teit, "jentete"* program som er intensivt og baserer seg på kroppsvekt. Det er 3 ganger i uken og varer rundt en halvtime med pauser. Når det gjelder mat _tror_ jeg at jeg ligger litt over hva jeg trenger hverdag, og jeg tipper (uten å tenke for hardt på det) at jeg klarer å få i meg 50 gram proteiner. Kanskje mindre.

Jeg er 170cm høy og veier ca 60 kg. Hvis dere trenger flere opplysninger kan jeg svare på melding i tillegg redigere dette innlegget så alle får med seg ny informasjon.

Eventuelt, har dere noen tips/råd til hva jeg kan gjøre for å gå opp i muskler, men minst mulig fett uten å telle noe særlig?

* med jentete mener jeg at det er det målgruppen er, programmet har lyse "jentete" farger osv

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville droppet jenteprogrammet og satset på nybegynnerprogrammet her inne. Ellers er 50g proteiner for lite for muskelbygging, doble den summen og det vil være bedre. Men hvis du tar proteinrike matvalg vil jeg tro du havner på mye mer enn 50g proteiner..

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ville droppet jenteprogrammet og satset på nybegynnerprogrammet her inne. Ellers er 50g proteiner for lite for muskelbygging, doble den summen og det vil være bedre. Men hvis du tar proteinrike matvalg vil jeg tro du havner på mye mer enn 50g proteiner..

Glemte å nevne at jeg er fleksi-vegeterianer. Liker ikke kjøtt, så spiser bare når jeg virkelig må (middag med familien osv.) Derfor det ikke blir så mye. Jeg har proteinpulver(som gikk ut på dato for to år siden) og prøver å lure det inn når jeg kan, men det skal ikke så mye til før at jeg føler at maten blir feil og rar.

Er det virkelig umulig å bygge muskler med for lite proteiner?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Glemte å nevne at jeg er fleksi-vegeterianer. Liker ikke kjøtt, så spiser bare når jeg virkelig må (middag med familien osv.) Derfor det ikke blir så mye. Jeg har proteinpulver(som gikk ut på dato for to år siden) og prøver å lure det inn når jeg kan, men det skal ikke så mye til før at jeg føler at maten blir feil og rar.

Er det virkelig umulig å bygge muskler med for lite proteiner?

Nei, det er ikke umulig, men man vil jo tilrettelegge for best mulige resultater når man først skal trene. Du trenger ikke store mengdene på din vekt, men ville prøvd å kommet meg på minst 80g hver dag. Kjøp pulver og lag en shake om dagen, så blire innafor.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nei, det er ikke umulig, men man vil jo tilrettelegge for best mulige resultater når man først skal trene. Du trenger ikke store mengdene på din vekt, men ville prøvd å kommet meg på minst 80g hver dag. Kjøp pulver og lag en shake om dagen, så blire innafor.

Takk for svar og for å fortelle meg at det ikke er umulig..! Mistet håpet litt der. Skal prøve å presse i megså mye jeg klarer uten at hodet mitt klikker :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Takk for svar og for å fortelle meg at det ikke er umulig..! Mistet håpet litt der. Skal prøve å presse i megså mye jeg klarer uten at hodet mitt klikker :)

Pass på å ta steg for steg, når du har slitt med en spiseforstyrrelse. Aldri press i deg noe og få dårlige vibber til mat, bare fordi du ikke har nådd målet en dag. Pass på psyken, og jobb deg frem mot målet på skikkelig vis.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Ønsker deg lykke til. Det kan være skummelt å ha et sånn mål etter en spiseforstyrrelse, og du må huske at det kan hende at du har feiloppfatinger av hvordan kroppen din ser ut enda. Men synes det er kjempebra at du fokuserer på å bygge muskler.

Ut ifra det du skriver må du spise mer proteiner, gjerne cottagecheese, kesam, egg, osv. En annen viktig ting for å øke muskelmasse er nok energi. Spiser du for lite vil du ikke bygge mye muskler. Prøv å øke på karbohydrater også, selv om det ofte er vanskeligere for en som har hatt spiseforstyrrelser. Ved å spise mer karbohydrater "sparer" du proteinet, så kroppen bruker det til musklene og ikke til energi :)

Igjen lykke til! (y)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ønsker deg lykke til. Det kan være skummelt å ha et sånn mål etter en spiseforstyrrelse, og du må huske at det kan hende at du har feiloppfatinger av hvordan kroppen din ser ut enda. Men synes det er kjempebra at du fokuserer på å bygge muskler.

Ut ifra det du skriver må du spise mer proteiner, gjerne cottagecheese, kesam, egg, osv. En annen viktig ting for å øke muskelmasse er nok energi. Spiser du for lite vil du ikke bygge mye muskler. Prøv å øke på karbohydrater også, selv om det ofte er vanskeligere for en som har hatt spiseforstyrrelser. Ved å spise mer karbohydrater "sparer" du proteinet, så kroppen bruker det til musklene og ikke til energi :)

Igjen lykke til! (y)

Masse lykke til! Bare huskå ha hovedfokus på det som skjer inni hodet, for om trening og mat på noe tidspunkt blir en overveldende stressfaktor så MÅ du roe ned litt, for det er absolutt ikke verdt å ta sjansen på tilbakefall:)

Tusen takk, begge to! Jeg setter kjempestor pris på det. Det hjelper veldig å få slike tilbakemeldinger, spesielt det med at det er lov å spise karbohydrater også.

Hvor mye vektoppgang pr uke/måned bør være "innafor"?

Jeg tenker å i hvert fall å jobbe med å sammenligne vekten forrige uke vs denne uken, og i stedenfor ta gjennomsnittet også sammenligne med neste måned. Hvis det ga mening.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lov å spise fett og ;) Jeg ville ikke fokusert så mye på selve tallet på vekten, det er ingen fasit på vektøkning. Sørg for å ha godt med overskudd på trening slik at du klarer å øke enten antall repetisjoner eller vekt. Gjør du det så vil musklene gradvis vokse :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Mia, vil bare føye til at vektøkning kan være veldig variabelt og ufortsigbart da kroppen ikke er en kalkulator. Den første tiden med trening kan kroppen fort respondere med å øke en del grunnet mer vann (blodmengde), glykogenlagre, muskler som holder på vann oscAltså kan vektøkningen skyldes helt andre ting enn reell vektøking i form av fett og muskel. Jeg bygde lnapt to kilo muskler på ti mnd, samtidig gikk både fettmasse og prosent bittelitt ned. Likevel er det mer enn to kilo forskjell på vekta - sannsynligvis grunnet glykogenlagre som nå får fylles opp daglig fremfor å konstant tømmes slik jeg drev på før, økt blodmange (vann), osv (tok invody-analyse, pluss fettklypemåling så jeg fådrar ikke tall. av løse lufta...:))

Poenget er at du aldri vil kunne vite hva vektøkningen kommer av og derfor bør du ikke bry deg for mye om tallet. Trenger du egentlig å veie deg? Hva med å spise nok til at treninga er gøy og gir fremgang (prestasjonsmessig), og så kan du se på kroppslige endringer som en bonus. Å trene med utelukkende fokus på kropp er for veldig mange svært negativt i lengden, særlig om en ha sf i baggasjen

EDIt; IPad-tasting ... så hold ut skriveLeifene

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...