Jump to content
Emiliebrend

Muscleups

Recommended Posts

Hei

Jente som synes kroppsvektstrening er kjempegøy og er sykt nære å greie muscleups uten å måtte kippe.

Men jeg har lest en plass at man ikke skal gjøre det så ofte fordi man ødelegger albuene. Er det sant?

Hvor ofte kan jeg gjøre det da?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Ikke en ekspert men:

Det er ikke sant så lenge du gjør det riktig. Dette er et kjent konsept i crossfitt hvor folk gjør det hele tiden, men har trent veldig mye på det. Så kan du gjøre det riktig, så kan du gjøre det så ofte du vil (noe som gjelder for alt egentlig)

Og det er ikke albuene folk sier blir ødelagt av kipping. Det er skulderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

At det folk gjør det i crossfit hele tiden er ikke et holdbart argument for meg når skadefrekvensen deres er så grusomt høy.

Er det noen her inne som driver med kroppsvektstrening som ikke er crossfit og som veit en del om dette?

Share this post


Link to post
Share on other sites
At det folk gjør det i crossfit hele tiden er ikke et holdbart argument for meg når skadefrekvensen deres er så grusomt høy.

Er det noen her inne som driver med kroppsvektstrening som ikke er crossfit og som veit en del om dette?

Hvis du hadde lest ordentlig så hadde du skjønt at det ikke var argumentet mitt. Argumentet mitt var at du må ha riktig teknikk. Det er høyt skadefrekvens på markløft,knebøy, benkpress and the list goes on. Alt de har til felles er feil teknikk. Men du kan godt vente og se hva andre mener.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Passivaggressiv much?

Haha, nei! Unnskyld hvis det virket sånt. Det virket bare som du ignorerte alt jeg sa med en gang du leste ordet crossfitt (jeg er ingen fan av crossfitt whatsoever btw), så jeg prøvde å poengtere hva jeg mente sånn at det ikke var noen misforståelser i tilfelle jeg formulerte meg feil! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Joda, Tor kan en del der. Nå har jeg lokket han inn hit så da svarer han nok når han har tid :)

Så det sneik seg inn en liten glipp i lokkinga di. Tor regner jeg med at du siktet til :)

(Leif var på besøk her også).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var en tid jeg kunne mye om det, men siden jeg endte opp noe skadet så lar jeg pinnen gå videre til Ulrik m.flere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er som selv sier lurt å ta det rolig i starten med arbeid rundt overgangen ettersom dette kan gi mye trøkk til albuen. Ligamenter er mye tregere til å tilpasse seg belastning enn muskler, så kapasitet må bygges opp veldig gradvis. Vil anbefale at du prøver å kjenne etter hvordan albuene kjennes og stoppe før det blir for ille, og la det gå 3-4 dager/eller til du kjenner albuene er helt fine, til neste økt med teknikk-kjøret.

Utover det kan du jo jobbe med styrke i chins og dips som vil hjelpe deg med muscle-upen.

Lykke til

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enig med Ulrik her. Om du kjenner smerter i albue eller skulder er det bare å roe ned mengden til ting føles godt igjen. Kjører du muscleups på stang eller i ringer??

Tips til å klare cleanere muscleups er å fokusere mye på eksplosive pullups. Dette kan være elevator pullups eller pullups hvor du fokuserer på å dra stanga ned til området mellom bryst og navle. Du skal typisk da ha skulderbredde på grepet ditt, prøve å holde albuene dine tettere intill kroppen din, og løfte deg bort fra stangen. (Bevegelsen ligner mer på at du kaster en medisinball hardt i bakken enn en standard pullup).

Om du skal kjøre dem i ringer blir teknikken anderledes da du ikke har en stang du skal komme deg forbi :) Der blir cluet å holde ringene så tett mot kroppen som mulig med false grip :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...