Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jente som synes kroppsvektstrening er kjempegøy og er sykt nære å greie muscleups uten å måtte kippe.

Men jeg har lest en plass at man ikke skal gjøre det så ofte fordi man ødelegger albuene. Er det sant?

Hvor ofte kan jeg gjøre det da?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke en ekspert men:

Det er ikke sant så lenge du gjør det riktig. Dette er et kjent konsept i crossfitt hvor folk gjør det hele tiden, men har trent veldig mye på det. Så kan du gjøre det riktig, så kan du gjøre det så ofte du vil (noe som gjelder for alt egentlig)

Og det er ikke albuene folk sier blir ødelagt av kipping. Det er skulderen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
At det folk gjør det i crossfit hele tiden er ikke et holdbart argument for meg når skadefrekvensen deres er så grusomt høy.

Er det noen her inne som driver med kroppsvektstrening som ikke er crossfit og som veit en del om dette?

Hvis du hadde lest ordentlig så hadde du skjønt at det ikke var argumentet mitt. Argumentet mitt var at du må ha riktig teknikk. Det er høyt skadefrekvens på markløft,knebøy, benkpress and the list goes on. Alt de har til felles er feil teknikk. Men du kan godt vente og se hva andre mener.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Passivaggressiv much?

Haha, nei! Unnskyld hvis det virket sånt. Det virket bare som du ignorerte alt jeg sa med en gang du leste ordet crossfitt (jeg er ingen fan av crossfitt whatsoever btw), så jeg prøvde å poengtere hva jeg mente sånn at det ikke var noen misforståelser i tilfelle jeg formulerte meg feil! :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Det er som selv sier lurt å ta det rolig i starten med arbeid rundt overgangen ettersom dette kan gi mye trøkk til albuen. Ligamenter er mye tregere til å tilpasse seg belastning enn muskler, så kapasitet må bygges opp veldig gradvis. Vil anbefale at du prøver å kjenne etter hvordan albuene kjennes og stoppe før det blir for ille, og la det gå 3-4 dager/eller til du kjenner albuene er helt fine, til neste økt med teknikk-kjøret.

Utover det kan du jo jobbe med styrke i chins og dips som vil hjelpe deg med muscle-upen.

Lykke til

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 uker senere...

Enig med Ulrik her. Om du kjenner smerter i albue eller skulder er det bare å roe ned mengden til ting føles godt igjen. Kjører du muscleups på stang eller i ringer??

Tips til å klare cleanere muscleups er å fokusere mye på eksplosive pullups. Dette kan være elevator pullups eller pullups hvor du fokuserer på å dra stanga ned til området mellom bryst og navle. Du skal typisk da ha skulderbredde på grepet ditt, prøve å holde albuene dine tettere intill kroppen din, og løfte deg bort fra stangen. (Bevegelsen ligner mer på at du kaster en medisinball hardt i bakken enn en standard pullup).

Om du skal kjøre dem i ringer blir teknikken anderledes da du ikke har en stang du skal komme deg forbi :) Der blir cluet å holde ringene så tett mot kroppen som mulig med false grip :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...