Jump to content
Cardiobunny

Langdistanseløping og muskelvekst

Recommended Posts

Hei! Jeg lurer på om det å løpe ca. 4 ganger i uken ( til sammen rundt om 80 +/- km) står i veien for muskelvekst? Lurer spesielt på om dette punkterer rumpa :p Målet er uansett ikke å se ut som Kim Kardashian (selv om hun er nydelig), men mer Jen Selter ish :p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Bare å spise nok og restituere seg GODT, det. Men selvfølgelig kan det stå i veien for muskelvekst med så mye løping og faren for å få i seg for lite mat, ikke sove nok og restituere seg mellom øktene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Løping er av natur muskelnedbrytende aktivitet, så ja, løping 4 dager i uka kan og vil ha negativ effekt på styrketrening og muskelvekst. Intervalltrening er et bedre valg sånn sett, det er ikke like katabolt og har bedre overføringsverdi til styrketrening.

Her har du en sak fra en fyr som er veldig styrkeorientert, men som har relevant info med tanke på løping og styrketrening: http://pjmedia.com/lifestyle/2014/04/22/why-you-should-not-be-running/?singlepage=true

Det kan være verdt å tenke over hvorfor du gjør så mye kardiotrening. Denne er fin: When should you do condtioning?

[url=http://www.barbellmedicine.com/training/when-should-you-do-conditioning/]

Share this post


Link to post
Share on other sites

enig med Tronaldo over her - hvorfor så mye løping? Med mindre du trener deg opp til maraton e.l ser jeg ikke helt poenget :)

Selvsagt kan en løpe fordi en liker det, men 80 km i uka er ganske mye mer enn "normalt" og "nødvendig" for å opprettholde en god kondis. Og ja - en slik mengde vil gjøre det vanskelig å bygge muskler, selv med mye mat og hvile. Ikke umulig, men vanskelig.

Hvorfor ikke trene tung styrke 3-4 ganger i uka, og løpe 3-4 ganger? Og ikke 20 km hver gang ... en rolig langtur, en hurtig langkjøring, og en intervall? Det er tre solide løpeøkter som vil være mer enn nok belastning i løpet av en uke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg ville snudd det helt på hodet: Er det noen vits i å gjøre så mye kardio? Så fremt du ikke skal konkurrere i en idrett eller annen aktivitet som krever veldig god utholdenhet og du egentlig vil bygge rompe så det styrketrening du bør prioritere.

Om det er noen vits i å trene styrke når du løper så mye? Ja, det er det, men du gjør det ikke lett for deg selv og framgangen vil bli saktere enn om du roer ned løpinga. Langløping og styrketrening er to motsatte former for trening. Når du løper så mye så motvirker du i praksis styrketreningen. Bestem deg for hva du vil (målene dine), så legger du opp trening ut i fra dette.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Hei! Jeg lurer på om det å løpe ca. 4 ganger i uken ( til sammen rundt om 80 +/- km) står i veien for muskelvekst? Lurer spesielt på om dette punkterer rumpa :p Målet er uansett ikke å se ut som Kim Kardashian (selv om hun er nydelig), men mer Jen Selter ish :p

Du sier målet er mer som Jen Selter? Da bør du høre på rådene du har fått ovenfor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En av grunnene til at jeg løper mye (annet enn at jeg liker å gjøre det) er at jeg ønsker å trene så og si hver dag, og føler det er tullete å dele inn i 6 splitt eller noe, hvor jeg dedikerer 1 dag til skuldre, mage osv.

Itilegg så liker jeg å forbrenne mye, slik at jeg kan spise mer mat! 2000 kcal når jeg ikke trener er så lusent og lite, at jeg er dødssulten. Og det er veldig veldig lett å få i seg 3000 kcal, som er ca det jeg forbrenner på løpedager, og da kan man kose seg med mat som smaker godt som f.eks. ost (med kjeks) :D Det er vel grunnene...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Å løpe for å kunne spise seg mett og fornøyd er ganske sykt spør du meg. Særlig om dette er hver dag/ukentlig slik du beskriver. Hva skjer når du blir skada? Hvordan takler du å spise uten å trene? En skal spise for å kunne trene; ikke trene for å kunne spise.

Og styrke kan du trene hver dag - uten å dele det opp i en ørtensplitt. Jeg trener fullkropp 3-4 × i uka, de andre sagene kardio eller olympiske løft/Kettlebell/Sirkeltrening o.l Du kan også kjøre tosplitt og trene flere ganger i uka

Hilsen ei som har holdt på slikt som deg i altfor mange år og som fremdeles (etter ti år!) jobber mot disse tankene. Sier ikke at du er syk men jeg mener at du utsetter deg for både fysiske skader og ikke minst psykisk er dette som å leke med fyrstikker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, nei det er såklart ikke grunnen til at jeg løper! Har deltatt på maraton tidligere ;) Tror ikke de fleste vet hvordan det er å løpe, altså roen osv. en får... De fleste ser på det som slitsomt, men jeg får bare velvære av det ;) Høyere energiforbruk er bare en liten bonus, og veldig deilig å sette seg ned og kose seg med god mat etter trening... Jeg kan vel ikke være den eneste her som synes det? :p Jeg er veldig glad i god mat, og bruker litt tid på å lage middager og kose meg med det :)

Men et spm... Langrennsløpere, trener ikke de mye med lav intensitet? Kan ikke det sammenlignes med løping? Therese Johaug og Marit Bjørgen har da mye muskler :p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Betyr det altså at man kan øke muskelmasse når man løper ? Jeg løper ca. 1 intervall i uka og 3 langkjøringer med fartslek på 12km/t i gjennomsnitt (20km ca)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tror ikke de fleste vet hvordan det er å løpe, altså roen osv. en får... De fleste ser på det som slitsomt, men jeg får bare velvære av det ;)

Hvis dette er hva du tenker om løping, da er det bare å fortsette med løpingen. Det er mang en langdistanseløper som har flott rumpe og flott kropp. Nok mat og litt styrketrening så er det gull.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...