Gå til innhold

Osloby - Anabole Steroider finnes overalt (..)


Tor

Anbefalte innlegg

Hvis en tenker på ungdommer, og fortrinnsvis gutta:

Skremsel hjelper ikke. Når du er i aldersgruppen, så overskygger fordelene ulempene i stor stil. Ulemper som kan oppstå om mange år er dessuten nokså lite skremmende uansett når du er ung.

Fordel: "Jeg kan bli stor, sterk og atletisk ganske kjapt" (kred blant kompiser og bedre drag på damene, kanskje det viktigste i livet i en periode)

Ulempe: "Det de sier er for det meste skremsel, og bare en bruker det riktig, så er det nesten ikke bivirkninger (har jeg lest)"

"Staten" sier at det er superfarlig, at testiklene kommer til å krympe, at snoppen slutter å virke, at man blir narkoman, voldelig og trolig kriminell på flere plan.

De som bruker det, sier at det "staten" sier er bare tull (Og de som HAR brukt det, og som står frem med sine negative erfaringer, de er de ekstreme unntakene som uansett ikke har relevans for "meg")

Jeg kjenner mange som har brukt steroider og ulike "stacks", og ja der finnes flere eksempler på at det går dårlig, men for de fleste har det gått nokså greit, og felles for alle er at de har blitt muskuløse.

Folk flest, og kanskje ungdom spesielt, har lett for å søke info hos de som har info som samsvarer med egne ønsker og preferanser. Man blir derfor ganske selektiv, og jeg tror ikke "staten" når frem i det hele tatt med skremselen sin.

Den eneste løsningen, tror jeg, er tiltak som inngår i en langsiktig tanke/plan for hvordan dop og dopere skal gjøres ukult. Det blir som med røyking, de kan skremme og justere priser alt de klarer, men det er først nå når røyking har blitt ukult at den virkelige reduksjonen i antall ungdomsrøykere kommer!

Det finnes ingen enkel quick-fix, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forundrer meg over den ontologiske virkeligheten til mange av subgruppene som trener i Oslo. Terskelen for "bole-stemplet" er rystende lavt. Her kan jeg bare snakke for meg og mine fem år med trening på Actic storgata.

Randoms på senteret har konkludert at jeg og andre måtte ta steroider i bakgrunn av svaret mitt: "Nei, jeg bruker ikke noe kosttilskudd - et variert kost for meg dekker alt sammen". Spørsmålet som ble stilt var : "Hvilken kosttilskudd tar du og hvordan spiser du?"

Halve kroppen min er dekket av blekk, kanskje det er lettere å stigmatisere slike personer. Samtidig på Actic er det vedtatt at "Kosthold er 70%, trening er resterende 30%". Et sirkus spør du meg, ernæring er like avhengig av trening som trening er avhengig av ernæring. De samme personene gir rare blikk i min retning fordi jeg aktivt bruker SP (seriepauser) på mellom 60-90 sekunder (stoppeklokke-mobil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundrer meg over den ontologiske virkeligheten til mange av subgruppene som trener i Oslo. Terskelen for "bole-stemplet" er rystende lavt. Her kan jeg bare snakke for meg og mine fem år med trening på Actic storgata.

Jeg sitter egentlig ikke med samme inntrykk. Når jeg trente der var det stort sett de samme folka i frivektsavdelingen hver dag. Følte ikke at bolestempelet satt så løst, men jeg kan ta feil. Det var noen digre hormonelle jævler der da riktignok :D. Noen av dem koselige. En av dem skjelte meg forøvrig ut, tydelig følelsesmessig opprørt, da jeg sa han ikke kunne pumpe seg opp og posere i speilet i bar overkropp. Brydde meg ikke noe personlig, men er jo ikke alle som synes det er ålreit at det står en diger jævel der og titter på seg selv.

Tror nok også det lureste er faktabasert informasjon. Så hvis noen ønsker bruke steroider går det i alle fall å gjøre det relativt trygt, samtidig som man blir klargjort over på hvilke måter det kan fucke deg over. Forøvrig føler/tror jeg at man går glipp av mye av treningens påvirkning på karakter. Skal man trene naturlig med relevante resultater trenger man ENORMT mye mer dedikasjon og kløkt. Så klarer man det, er man også en person som innehar mye sterkere personlige egenskaper, pga. ofrene du har måtte gjøre på reisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok også det lureste er faktabasert informasjon. Så hvis noen ønsker bruke steroider går det i alle fall å gjøre det relativt trygt, samtidig som man blir klargjort over på hvilke måter det kan fucke deg over. Forøvrig føler/tror jeg at man går glipp av mye av treningens påvirkning på karakter. Skal man trene naturlig med relevante resultater trenger man ENORMT mye mer dedikasjon og kløkt. Så klarer man det, er man også en person som innehar mye sterkere personlige egenskaper, pga. ofrene du har måtte gjøre på reisen.

Er ikke lærdommen fra alt annet i samme kategori at det ikke fungerer? Hvorfor gi dem et alternativ? Hva er så vanskelig med å ta et standpunkt.

Det er mange råd som gjør det bedre til å kjøre grisefort, men det er absolutt ingen god grunn for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sitter egentlig ikke med samme inntrykk. Når jeg trente der var det stort sett de samme folka i frivektsavdelingen hver dag. Følte ikke at bolestempelet satt så løst, men jeg kan ta feil. Det var noen digre hormonelle jævler der da riktignok :D. Noen av dem koselige. En av dem skjelte meg forøvrig ut, tydelig følelsesmessig opprørt, da jeg sa han ikke kunne pumpe seg opp og posere i speilet i bar overkropp. Brydde meg ikke noe personlig, men er jo ikke alle som synes det er ålreit at det står en diger jævel der og titter på seg selv.

Haha, det er ikke han uten hår fra hodet - fra Pakistan-området? En gang tok han selve photo-seansen der også. Han gikk ned mye i vekt, startet resturant-sjappe utenfor Anker og gjorde nå nylig comeback på treningen. Forstår hva du mener, er ikke før ifjor sommer at slike kommentarer startet. Fram til da var det bare høflighet-hilsener i ny og ne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lærdommen fra alt annet i samme kategori at det ikke fungerer? Hvorfor gi dem et alternativ? Hva er så vanskelig med å ta et standpunkt.

Det er mange råd som gjør det bedre til å kjøre grisefort, men det er absolutt ingen god grunn for det.

Føler heller at lærdommen fra samme kategori er at det hjelper ikke å feilinformere om og tabubelegge diverse substanser. Føler ikke at det alltid er selve steroidene som er problemet, men grunnene til at vedkommende benytter seg av de. Jeg må ærlig si at hvis man har trent halve livet clean og føler man har nådd så langt man kan, så vil ikke jeg se ned på noen som velger å benytte seg av prestasjonsfremmende for å se hva som er mulig.

Haha, det er ikke han uten hår fra hodet - fra Pakistan-området? En gang tok han selve photo-seansen der også. Han gikk ned mye i vekt, startet resturant-sjappe utenfor Anker og gjorde nå nylig comeback på treningen. Forstår hva du mener, er ikke før ifjor sommer at slike kommentarer startet. Fram til da var det bare høflighet-hilsener i ny og ne. :)

Det er han ja, trivelig fyr! Trener han der fortsatt? Sånn jeg forstod det skulle han bli svarte-lista, men er ikke sikker på om de fulgte det opp. Han tok helt av. Hørte han rope "jævla hviting, idiot.." fra andre siden av rommet. Typ fra nedtrekken ned til slyngene, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler heller at lærdommen fra samme kategori er at det hjelper ikke å feilinformere om og tabubelegge diverse substanser. Føler ikke at det alltid er selve steroidene som er problemet, men grunnene til at vedkommende benytter seg av de. Jeg må ærlig si at hvis man har trent halve livet clean og føler man har nådd så langt man kan, så vil ikke jeg se ned på noen som velger å benytte seg av prestasjonsfremmende for å se hva som er mulig.

Der får vi være uenige, jeg mener det motsatte.

Uansett er det ulovlig for øyeblikket så den diskusjonen slipper man å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev en gang ett ordtak.

If a man take injections in his tights to get big muscles... he is an idol.

If a man take injections in his arms to forget bad things...he is a drug addict.

Jeg mener de fleste har ett totalt urealistisk bilde av hva man kan oppnå uten bruk av doping midler i dag.

Skylden i dette ligger nok mye som det også nevnes her innen kroppsbygging kulturen, og ikke minst media.

Jeg har selv vært veldig dedikert innen styrke og muskeloppbyggende trening i over 15 år,

men har måtte innsett att treningsbransjen er gjennomsyret av juks og bedrag.

Hadde noen spurt meg for 10 år siden om en dedikert mann med gjennomsnittlig gener fint kan oppnå 50cm biceps på under 10% kroppsfett, tar 350 markløft og har en godt markert 6pack året rundt, hadde jeg sikkert sagt ja.

Men det er dessverre ikke realiteten.

Jeg har de senere årene savnet en plass der de som trener rent kan dele erfaring og få ett helt ærlig bilde av hva man kan oppnå med ren trening, resultatet ble ett lite forum på facebook, men det er en annen sak.

Det er som i så mye annet en høy grad av naivitet også innen trenings kulturen,

når unge er oppvokst med troen att man kan bli som Arnold bare man trener hardt så synes jeg det er mangel på opplysninger ett sted,samfunnet har ett stort ansvar her.

Når man prater om doping også, så blir steroider trukket frem med en gang,

det er jo ikke bare det som potensielt kan være skadelig.

Jeg mener att å skape gode holdninger i treningsmiljøene å opplyse folk er veien å gå.

Det er ikke positivt for samfunnet att en 15 år gammel gutt kjøper dopingmidler fra en undergrunns lab i polen,

og ikke har peiling på hva han sprøyter i kroppen, og har oppfatningen att alt skal bli så perfekt bare jeg setter disse sprøytene......det er bare trist.

Mange i bransjen har kanskje ikke samme oppfattelsen på ting som meg, men klarer jeg å få enn ung gutt til og velge å trene rent, så har jeg oppnådd det jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Her er jeg veldig enig med deg.

Det er mange variabler ute å går, som mange er med på å forsterke, uten tvil.

Holdningsskapende arbeid og endring av en kultur som enten forteller a) steroider er bra bare om du vet hvord å bruke den eler b)jeg liker bruker ikke steroider de får gjøre som de vil eller c) jeg er prinsippielt i men vil tie det ihjel.

Jeg tror debatten er moden får å gå fremover til hvordan man skal takle at stadig yngre tyr til ulovlige midler, og at det blir stadig mer utbrett.

Det har åpenbart ikke fungert å bare gjøre det ulovlig, eller å tie det ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring vedrørende testing i styrkeløft: "Store" klubber får testbesøk i klubben, mindre klubber som ligger mindre sentralt til får lite testbesøk (unntaket er de som har landslagsutøvere, men da testes stort sett kun landslagsutøverne). I tillegg testes det på stevner fra RM og oppover(aldri hørt om testing på klubbstevner), men det har vært NM som så sent som i 2013 hvor de ikke en gang var til stede...

Vel, sannhet med modifikasjoner.

Er selv i en mindre klubb som ligger i overkant av to timer fra hovedstaden. Selvom jeg er en under middels løfter har adn møtt opp på et par treninger til nå i år i lokaler utenfor styrkeløftklubben, kun for å teste meg.

De har og møtt opp på små klubbstevner med 1-2 deltagere for å teste løftere samt andre utøvere som er på plass.

Det er uten tvil rom for å teste mye mer, spesielt unge utøvere i klubber for å vise de at 'jada, vi er på vakt' men det krever mer initiativ fra klubbene selv. Styrkeløft er fortsatt en liten idrett her i landet samtidig som en test er ganske pricy, tips/etterlysning er verdt MYE :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at en skikkelig saklig debatt med ungdom kunne gjort mye mer nytte. Ikke bare "begynner du med bol, så kommer du til å dø av hjerteinfarkt eller bli heroinjunki"

Ja, i artikklen står det: "De fleste vennene mine fra doping-miljøet er døde. Heldigvis kom jeg ut av misbruket."'

Tror ingen av dem døde av en overdose av testosteron akkurat. Men slike detaljer er det som vanlig ikke så nøye med, så lenge en taler fra rett side av saken og innehar alle de rette holdningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan vel også nevne at den trangen man ser i kommentarfeltet på Fb og diverse nettsider når det er et bilde av en person med litt mer muskler enn Ola sofaslasker ikke akkurat hjelper noe særlig på å få ungdom til å unngå doping. Man skal selvfølgelig ikke påstå at det ikke er noen av folka som er avbildet som doper, men når folk griner om hvor dopa ei trent bodyfitness jente er, så er det nok mange unge jenter som faktisk ønsker seg en sånn kropp som da tror at bol er eneste løsning, selv om det faktisk går ann å skaffe seg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...