Gå til innhold

Osloby - Anabole Steroider finnes overalt (..)


Tor

Anbefalte innlegg

afp000867411.jpg?updated=240420152000

På Manglerud har politiet alliert seg med tidligere «boler» fra nærmiljøet. Målet er å forhindre oppblomstring av nye dopingmiljøer.

Anabole steroider finnes overalt, også på stuerene treningssentre

- Jeg brukte min egen kropp som laboratorium og forsøkskanin, noe som gikk helt galt. De fleste vennene mine fra doping-miljøet er døde. Heldigvis kom jeg ut av misbruket. Men mens jeg dopet meg så jeg ikke på meg selv som en misbruker, mer som en topptrent atlet.

Morten Heierdal (32)

- Før var det kroppsbyggere, dørvakter og kriminelle som drev med dette. Nå, i løpet av de siste årene, har dette forandret seg helt. Jeg er i kontakt med «vanlige» gutter og jenter i starten av tenårene som forteller at de bruker eller vil starte med steroider. Ungdommene ønsker ikke å se ut som «bolere», men vil være veltrente og tynne, helst i løpet av noen måneder. Dette er skremmende, sier han og legger til at det er en av hovedgrunnene til at det er viktig å jobbe oppsøkende.

- Morten Heierdal (32)

http://www.osloby.no/nyheter/krim/--Anabole-steroider-finnes-overalt_-ogsa-pa-stuerene-treningssentre-7995161.html

TL; DR

  • Kursing av ansatte
  • Forebygging
  • Antidoping Norge, Politiet, Elixia-Sats
  • Endret brukergruppe

Kjør debatt:

________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det å debattere?

At bol er prestasjonsfremmende? At bol er en uting? At bol gjør kvinner til menn? At bol skal brukes i behandlingsøyemed?

Nå har jeg ikke sett så mange aksjoner mot bol, men jeg vil anta at hvermansen ser problem/utfordring/konsekvens ved bruk. Det kan kanskje sammenliknes med det å kjøre for fort.

Det er nok ikke mye man kan gjøre, rent bortsett fra å ha skyhøye bøter og hyppige kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ha kommet klart frem i førstepostens vinkling, debatten er det som blir påpekt: det er et endret brukergruppe. Barn, ungdom og hvermansen er ute etter anaboler. Politikere var på banen med ny lovgivning og nå følger politiet opp med å sette av ressurser til forebyggende arbeid.

Om problemet ligger slik at de yngre nå i stadig større grad føler på presset så er det også en del av vårt ansvar som trener i disse miljøene til å ta et tydeligere standpunkt. Man kan nesten tolke holdningen rundt teamet nå slik: "sålenge det er din kropp" og "ditt valg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en positiv utvikling at unge mennesker vil gå på doping pga. #SK15. Det sier meg at snarveier er viktigere enn å jobbe for resultatene, og at kroppsfokus inntar nye høyder. Det betyr ikke at folk som bruker doping ikke jobber hardt, det bare hjelper veldig om du doper samtidig. Shit, studier viser at man kan bygge mer muskler av å sitter på rævva og dope enn å trene hardt og spise sunt. Der er litt av problemet - doping fungerer.

Jeg snakket med eieren av gymmen jeg trener på for noen år tilbake og fikk vite at dopingprøver ikke ble tatt selv om gymmet er et såkalt rent gym. Det skyldes rett og slett at testene er dyre å utføre. Så lenge det er senterne selv som må betale slike for slike tester så har jeg vanskelig for å se for meg at de kommer til å bli vanlige. Hvis dét skjer så kan doperne bytte gym til et dopevennlig, kremt, "nøytralt" gym og fortsette som før. Til og med jeg som bor i Trondheim vet at Haralds Gym i Oslo er "nøytralt".

Som mye annet så er jeg for korrekt informasjon om doping og hva bruken av det medfører. Holdningsskapende arbeid er positivt, men det må ikke ta form av skremselspropaganda. En 17-åring som før kjøpt doping på svartemarkedet vet ikke hva han egentlig får, sannsynligvis er stoffene forurenset. I tillegg vet han for lite om doseringer og blir neppe fulgt opp av lege, så det blir fort mere = bedre.

Jeg lurer på hvordan antidopingarbeidet til Antidoping Norge foregår i praksis. Blir noen utøvere annet enn eliteutøvere dopingtestet? Johaug og Bjørgen og CYC blir så vidt jeg har fått med meg testet jevnlig. Hvordan er det lengre ned i rekkene blant helt vanlige dødelige utøvere? Jeg har vært ute av organisert idrett lenge så jeg vet ærlig talt ikke noe som helst.

Ifm. utstyrsfritt stevne for et år siden (eller hva det var) så leste jeg fra Styrkeløftforbundet at et negativt aspekt med utstyrsfrie stevner var at terskelen ble lavere for ikke-styrkeløftere til å prøve seg, og at det da ble flere utøvere som dopet. Hvordan de vet det vet jeg ikke, men det er for så vidt logisk. Så lenge ikke alle utøvere testes så kommer det til å være noen som faller for fristelsen til ekstra gainz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tronaldo, Antidoping Norge er faktisk ute blant oss vanlige dødelige også. Det er ikke alltid, men de møter jevnlig opp på NC/NM både i Taekwondo og Judo for å kjøre stikkprøver. Som regel tar de da medaljekandidatene innen de klassene junior/senior (15-34) der konkurransen er hardest.

Jeg lurer på hvordan antidopingarbeidet til Antidoping Norge foregår i praksis. Blir noen utøvere annet enn eliteutøvere dopingtestet? Johaug og Bjørgen og CYC blir så vidt jeg har fått med meg testet jevnlig. Hvordan er det lengre ned i rekkene blant helt vanlige dødelige utøvere? Jeg har vært ute av organisert idrett lenge så jeg vet ærlig talt ikke noe som helst.

Jeg har blitt testet flere ganger, både utenfor konkurranse og på NM.

Mvh

Listefyll (som havner et sted mellom 4.-10.-plass på NM hvert år :p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da godt å høre (testingen altså, ikke at du aldri kommer på pallen Pinglo :whistle:). Om jeg har skjønt riktig så koster det en del å gjennomføre dopingtester. Hvem skal betale for moroa? Har treningssentrene og/eller organisert idrett et ansvar? Hvis trenigssenter må ta (en del) av kostnaden så ser jeg for meg at antidopingarbeid blir nedprioritert i og med at det kan gå utover bunnlinja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da godt å høre (testingen altså, ikke at du aldri kommer på pallen Pinglo :whistle:). Om jeg har skjønt riktig så koster det en del å gjennomføre dopingtester. Hvem skal betale for moroa? Har treningssentrene og/eller organisert idrett et ansvar? Hvis trenigssenter må ta (en del) av kostnaden så ser jeg for meg at antidopingarbeid blir nedprioritert i og med at det kan gå utover bunnlinja.

Det går helt greit. Jeg er fornøyd så lenge jeg perser iblant jeg, noe annet kan ikke en fullt arbeidende quinde med halvgode genetiske forutsetninger forvente seg. :D

Jeg vet ikke akkurat konkret hvordan det finansieres innad i idretten, men vi i klubbene betaler i hvert fall ingenting. Det er jo en del av "idrettspakken" når man er under NIF. At det er dyrt og kronglete for senterne å teste er jo selvsagt uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da godt å høre (testingen altså, ikke at du aldri kommer på pallen Pinglo:whistle:). Om jeg har skjønt riktig så koster det en del å gjennomføre dopingtester. Hvem skal betale for moroa? Har treningssentrene og/eller organisert idrett et ansvar? Hvis trenigssenter må ta (en del) av kostnaden så ser jeg for meg at antidopingarbeid blir nedprioritert i og med at det kan gå utover bunnlinja.

Jeg har sett noen budsjett for stevner under Norges Kampsportforbund, men aldri sett noen kostnadslinje markert Antidoping Norge. Antar at dette går på en egen konto fra NIF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finansiering

Antidoping Norge finansieres hovedsakelig gjennom tilskudd fra Kultur- og kirkedepartementet (tippemidler). Tjenester vi kan tilby til organisasjoner utenfor norsk idrett finansieres på annen måte. Enkelte større kampanjer har blitt finansiert helt eller delvis gjennom sponsorsamarbeid.

Som idrett generelt, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordrende at det er dyrt å teste, jeg tror det er derfor antidoping Norge og politi stresser dette med forebygging, blant unge.

Burde gå en del alarmer om bol er på tur å bli like allemannseie som proteinpulver.

Mange her inne på forumet bruker almass av tid på trening, klart må noen av oss være forbilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være spesielt godt informert, så mener jeg å vite nok til å kunne synse litt, og påstå at doping er temmelig utbredt innen både fitness og bodybuilding.

Det begynner å bli lenge siden daværende (nå avdøde) president i IFBB, Ben Weider, forsøkte å få sporten inn i et nytt spor med mål om å få BB som en anerkjent olympisk idrett. All ære til han for forsøket...

Så vidt jeg husker, så var vel VM i Tokyo i 1986 første BB-stevne det ble utført dopingkontroller (husker det fordi en kjenning av meg ble tatt og mistet sølvmedaljen), men har det egentlig blitt utført noe særlig av dopingkontroller i lignende stevner etter det? De siste årene er det vel kun testet for vanndrivende? Det er jo egentlig tilstrekkelig å se på enkelte utøvere, så skjønner man med bare bittelitt innsikt, at det er langt mer enn steroider som er puttet i de kroppene.

Det synes dessuten å herske en oppfatning om at den eneste betydelige ulempen ved å dope seg for kvinner, er at man blir mindre feminin, og at enkelte som tøyer strikken litt vel langt, også får "gorilla-mage".

For menn er det åpenbart "opplest og vedtatt" at det er umulig å hevde seg i bodybuilding om du er ren. Følgelig er det ikke bare de som befinner seg i toppen som doper seg, men også en mengde dedikerte unge menn som håper å komme langt, og parolen er "alle andre gjør det, da MÅ jeg også for å ha en sjanse".

Når venner av disse håpefulle bodybuildere, samt både nær og perifer omgangskrets av disse, ser resultatene som oppnås (resultater som for enkelte kan tolkes å være nokså enkelt oppnådd) så er det klart dette rekrutterer brukere i mosjonistklassen. Folk som bare vil se bra ut, folk som vil oppnå sommerkroppen i rekordtempo, og folk som generelt ser etter en quick-fix for det meste. Man skal være temmelig nedsnødd for ikke å se at doping er ganske utbredt også blant disse ...dessverre.

I tillegg til det man plukker opp i nærmiljøet av info, så er det tilstrekkelig å lese litt på et par andre forum, se hvilke spørsmål "hvermannsen" stiller om type og dosering, og hvilken bakgrunn disse brukerne har, så skjønner man at doping ikke er bare for "de store gutta".

Det var det heller ikke på 80-tallet når jeg for første gang trenet på senter, men forskjellen er internett. Før måtte du kjenne noen, nå er det langt mindre nødvendig, ergo øker tilgjengeligheten.

Om jeg skal konkludere mine tanker, og komme tilbake til trådstarters tema, samt forklare hvorfor jeg følte for å skrive altfor mye, så må det være at en må starte med fitness og bodybuilding! Før disse utøverne kontrolleres, så ser jeg vanskelig for meg hvordan en skal innføre kontroller av "hvermannsen".

Jeg har også mine tanker om bedømmelse i konkurranser, hvor det ekstreme i dag belønnes langt mer enn det estetiske. Det er "big fail" i forhold til antidoping ihvertfall, og også i forhold til sportens apell til andre enn utøvere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utdrag

Godt bidrag.

Jeg er enig i at fitness og BB må ta en del av skylden, men det blir alt for enkelt slikt. Vektløfting er ikke akkurat ukjent for doping, ei heller styrkeløft. I kondisjon er sykling f.eks ofte tatt frem.

Poenget mitt er at nå når det ungdommen. Kanskje er det fordi de vokser opp med mer input og press fra forskjellige kanter som facebook the perfect life og instagram the perfect lifestyle? Kanskje er det reklamer, media og kultur? Kanskje er det mer legitimt å kult å være medlem av et treningssenter. Fitness har fått seg et løft og nå vil flere komme i lvis form til SK"XX".

Legg til at dopingkontroll er tidkrevende og dyrt, så har man en farlig miks for en kjip bølge uinformerte ungdommer står ovenfor. Ikke alle ungdommer driver med idrett, og såvidt jeg har skjønt ser det ut til at det miljøer utenfor idrettsverden som det begynner å ta seg opp i.

Nå finnes det overalt. Hva gjør vi? Generasjonen som ikke møtte på olebole fitnesslars med badeshorts og tan.

Jeg er selv sterkt i mot doping, men jeg fronter skjeldent saken. Hvorfor ties debatten ned?

Utopi hadde vært at kulturen blant de fleste på senterene var å diskutere dette åpenlyst der beskjeden var klar. Bruk av anabole steroider er utelukkende negativt. Hvorfor er det så vanskelig å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at BB ikke dopingtestes er vel at det ikke inngår i Norges idrettsforbund? Det er med andre ord ikke en norsk offisiell idrett pr def, og da vil heller ikke NIF teste det. Og så kan man diskutere om selve bodybuildingkonkurransen er en idrettskonkurranse eller ikke, men det trenger vi ikke ta her.

Ellers så har antidoping Norge vært på tre av de fire siste RM-ene i Hordaland, og her er det store store sprik i nivå, så det virker som styrkeløft er en av de sportene der de faktisk tester mange i forskjellig nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring vedrørende testing i styrkeløft: "Store" klubber får testbesøk i klubben, mindre klubber som ligger mindre sentralt til får lite testbesøk (unntaket er de som har landslagsutøvere, men da testes stort sett kun landslagsutøverne). I tillegg testes det på stevner fra RM og oppover(aldri hørt om testing på klubbstevner), men det har vært NM som så sent som i 2013 hvor de ikke en gang var til stede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor drive "bare" brannslukking?

Testing er en ting, og underlagt idrett, men artikkelen spesifirerer jo at dette er en uting på kommersielle sentre, blant ungdommen i miljløene som IKKE er idretter.

Når det kommer til ungdomsmiljøer og ungdom generelt faller hele diskusjonen om testing på egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at en skikkelig saklig debatt med ungdom kunne gjort mye mer nytte. Ikke bare "begynner du med bol, så kommer du til å dø av hjerteinfarkt eller bli heroinjunki", det trengs et mer saklig syn og mer fakta på bordet. Av og til lurer jeg på om de tar opp bol på samme måte som de tok opp røyk da jeg gikk på skolen, noe som besto i at en fyr kom og fortalte oss at han begynte å røyke i 5 klasse, og veien videre til hasj og heroin var veldig kort. Barn og ungdom er en del smartere enn så, og trenger å høre mer om hva som faktisk skjer med kroppen, bivirkninger og slikt. Og så må man slutte å reklamere med at bol er en kvikkfiks til store muskler og digg kropp, dor det er det ikke bare de som boler som roper ut, men også alle antidopere. For det er langt ifra noen kvikkfiks for alle og enhver .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må man slutte å reklamere med at bol er en kvikkfiks til store muskler og digg kropp, dor det er det ikke bare de som boler som roper ut, men også alle antidopere. For det er langt ifra noen kvikkfiks for alle og enhver .

Litt av problemet er jo at det er en kvikkfiks for langt over 90%, noe det store flertall av studier viser.

(eksempelvis studien Tronaldo refererer til, der det kommer frem at roidz har større positiv effekt på muskelvekst aleine enn å jobbe rævva av seg clean)

Men, joda.

Det er sjelden en god ide å rope ut om at "jasså, dere tror bol er kult?! Det er ikke det. Du kommer til å bli stor og sterk, og se dritbra ut på god tid, men det er ikke kult!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...