Gå til innhold

Hva skader 1 måltid?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på hva 1 "cheatmeal" skader? I frysen har jeg 1 boks lettis og 1 boks ben&jerry. Sistnevnte har over 100 gram sukker, mens den andre er uten tilsatt. Noen svarer kanskje at jeg spiser kanskje litt mindre enn det jeg forbrenner en annen dag, men om man IKKE gjør det, er det slik at kroppen legger på seg av kun dette måltidet?Spiser jeg den Ben &jerry isen er jeg ca. 1000 kcal i overskudd. Legger kroppen automatisk på seg av dette, selv om jeg spiser 0 gram tilsatt sukker ellers og nesten aldri spiser prossessert mat?Har trent styrke idag så noe av overskuddet går jo til musklene, men :p

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis is og kos deg på en lørdagskveld. Det sies at det går 7000 kalorier på ett (1) kg fett. Dvs hvis du ligger 1000 kalorier over hver dag i en uke vil du maks gå opp 1 kg i fett. Hvis du har trent i dag er worst casen at du har et overskudd på 500-700 kalorier, dette har ingenting å si for kroppskomposisjonen din i den store sammenheng. Hvis du spiser lite karbohydrater ellers kan det hende at kroppen tar til seg litt vann, men det er heller ikke farlig.

spis is du, gjerne to is...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har stilt et liknende spørsmål tidligere og har generelt mange innlegg som handler om "kaloristress" - noen spesiell grunn til det?

Svar på spørsmålet ditt: nei, du legger ikke på deg av kun dette måltidet. Du legger på deg av å være i energioverskudd over tid - det er mao totalen for flere dager som teller.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, men hvis jeg spiser ved vedlikehold absolutt alle andre dager vil de 700-1000 kcal bli lagret ? Eller er det kun om man spiser usunt jevnt og trutt?

Stresser kanskje litt når det kommer til det å være i overskudd, da jeg såklart ikke vil legge på meg fett :p

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Takk for svar, men hvis jeg spiser ved vedlikehold absolutt alle andre dager vil de 700-1000 kcal bli lagret ? Eller er det kun om man spiser usunt jevnt og trutt?

Stresser kanskje litt når det kommer til det å være i overskudd, da jeg såklart ikke vil legge på meg fett :p

Det er forståelig, men ingen grunn til å stresse med de opplysningene du har oppgitt i denne tråden. Spis is og vær glad :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angsten din for å legge på deg blir bare bittelitt mindre ved å hele tiden spørre på et forum for #fitness. Du er nødt å ta et oppgjør med denne frykten selv, for den vokser seg bare sterkere om man hele tiden søker bekreftelse på at å skeie ut er ok fra folk på et forum eller rundt deg selv. Ønsker deg lykke til mot et friere liv for kalorimas, kan skrive under på at det er verdt det! ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, men hvis jeg spiser ved vedlikehold absolutt alle andre dager vil de 700-1000 kcal bli lagret ? Eller er det kun om man spiser usunt jevnt og trutt?

Stresser kanskje litt når det kommer til det å være i overskudd, da jeg såklart ikke vil legge på meg fett :p

En overraskelse til deg: du vil legge på deg fett uansett kun pga selve overskuddet. Det er sånn det fungerer. Du kan selvfølgelig regulere hvor mye fett du legger på deg samtidig, men noe fett blir det alltid, fordi #science.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
En overraskelse til deg: du vil legge på deg fett uansett kun pga selve overskuddet. Det er sånn det fungerer. Du kan selvfølgelig regulere hvor mye fett du legger på deg samtidig, men noe fett blir det alltid, fordi #science.

Vil fort nevne at det er vist i litteraturen at i en begrenset periode lar det seg gjøre for utrente individer å ha et overskudd opp mot 1000 kalorier hver dag, i en måned uten DNL (de novo lipogenesis). Det ligger i kortene at disse ble fulgt opp av et team rundt både trening og kost. De fleste har ikke et slik "regime" tilgjengelig og vil som du helt riktig påpeker trolig legge på seg litt fett.

Til TS: Kroppen veksler alltid mellom anabole og katabole faser; av og til lagrer du fett - av og til brukes fett for at cellene skal få energi. Det er totalen over en lengre tidsperiode som har noe å si, ikke dag til dag og i all fall ikke måltid til måltid. Prøv å ha et så avslappet forhold til dette som mulig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...