Gå til innhold

Når ble Fitnessbloggen Ground Zero for oversharing på internett?


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du treffer spikeren på hodet. Nå må alle forholde seg til den rosa elefanten i rommet.

Kan, men må ikke ;)

Det er veldig lett å tenke at forum er et trygt lite sted for en intern vennegjeng, men sannheten er jo at alt leses av et stort antall fremmede, og om ikke annet er en motivasjon, så er jo kanskje risikoen for at den hyggelige personen du dater, der du også deler forholdet med halve Internett ikke nødvendigvis er vilt begeistret for det. Eller hva med et detaljert karakterdrap av en eks?. Venner leser jo selvsagt, men også kolleger, tinderdates og slektninger. Er man komfortabel med utbretting av privatliv i så stor grad er det jo bare å kjøre på, man er jo voksne mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan, men må ikke ;)

Det er veldig lett å tenke at forum er et trygt lite sted for en intern vennegjeng, men sannheten er jo at alt leses av et stort antall fremmede, og om ikke annet er en motivasjon, så er jo kanskje risikoen for at den hyggelige personen du dater, der du også deler forholdet med halve Internett ikke nødvendigvis er vilt begeistret for det. Eller hva med et detaljert karakterdrap av en eks?. Venner leser jo selvsagt, men også kolleger, tinderdates og slektninger. Er man komfortabel med utbretting av privatliv i så stor grad er det jo bare å kjøre på, man er jo voksne mennesker.

Ønsker tvang i dette tilfellet.

Et spørsmål som dukker opp, er hvorvidt medlemmer av forumet ønsker at moderatoens rolle i dette. Gripe inn? Se på? På den ene siden er det opp til en selv hva man ønsker å dele, på den andre siden...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er liten, det er sant.

...men heldigvis så spinner kloden rundt i en nær sagt sinnsykt fart (over 800 km i timen ved Oslo) og begrepet verden går videre har større betydning i dag enn noensinne. Gårsdagens tabber og feil er fort glemt. Heldigvis.

Og grunnen til det er naturligvis at tabber og feil står i kø og stampe for å bli avlevert på Facebook, youtube og - selvsagt - fitnessbloggen. Keep 'em coming - people feed on it!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på tema - VGT har nylig begynt å ringe opp enkelte som har kommentert inne på artiklene. Dette er også mennesker som muligens får seg en støkk. De har glemt helt at de publiserer sine holdninger med fullt navn, på Norges mest leste nettavis.

Jeg kan jo føye til - at jeg har vært en ganske anonym bruker i noen år, som leser alt mulig her. Jeg bryr meg ikke stort om privatlivet til forumfolk, men kommer jo over innlegg her og der - selv om jeg er her for å få inspirasjon til trening osv. :-)

En veldig fin tråd, som burde gi en liten vekker. Problemet med eksponeringen, er nettopp det at det finnes alltid noen som ikke bryr seg om ditt og de rundt deg sitt beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik forumet har utviklet seg de siste årene er det ikke rart medlemmene deler mer og mer private detaljer. Da jeg begynte å lese på Fitnessbloggen var siden ny, og da var det naturligvis mye aktivitet fra forskjellige brukere. Etter steroidesaken har mange anerkjente og dyktige bidragsytere tatt farvel. Inntrykket jeg sitter med per dags dato, er at FB er et koseforum der - som trådstarter skriver - en liten kjerne med kjentfolk deler grinehistorier og gladsaker som kun forstås internt. Forsiden har gått fra å være en ålreit kilde til artikler, til å bli et mekka for fitness-brownies og annet pjatt.

Det er selvsagt helt kosher at man treffes og danner vennskap, som igjen skaper en egen forumklikk, men veien derfra til en privat syklubb der man skriver om andre og seg selv uten å tenke seg særlig om, er kort. Jeg er medlem på et annet forum der vi kun er rundt 20 kjernemedlemmer, etter å ha gått ned fra ca. 1000. Det skjedde fordi denne gruppen møttes ofte og frøs ut de resterende medlemmene. På dette forumet har vi et lukket underforum der vi arrangerer treff og diskuterer mer personlige saker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt helt kosher at man treffes og danner vennskap, som igjen skaper en egen forumklikk, men veien derfra til en privat syklubb der man skriver om andre og seg selv uten å tenke seg særlig om, er kort. Jeg er medlem på et annet forum der vi kun er rundt 20 kjernemedlemmer, etter å ha gått ned fra ca. 1000. Det skjedde fordi denne gruppen møttes ofte og frøs ut de resterende medlemmene. På dette forumet har vi et lukket underforum der vi arrangerer treff og diskuterer mer personlige saker

Dette i seg selv kan jo for så vidt føre til at forumet blir mer og mer uinteressant for folk utenfor (jeg har også vært ute for samme greie på et annet forum, der den harde kjernen til slutt var den eneste igjen), men det er nok fortsatt greit å ha i bakhodet at det ikke nødvendigvis bare dem som leser. Særlig på åpne forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verden er liten, det er sant.

...men heldigvis så spinner kloden rundt i en nær sagt sinnsykt fart (over 800 km i timen ved Oslo) og begrepet verden går videre har større betydning i dag enn noensinne. Gårsdagens tabber og feil er fort glemt. Heldigvis.

Og grunnen til det er naturligvis at tabber og feil står i kø og stampe for å bli avlevert på Facebook, youtube og - selvsagt - fitnessbloggen. Keep 'em coming - people feed on it!

:)

Med mindre du er Kjetil Rolness er det en viss sjanse for at du har en eller annen begrensning på facebookkontoen din som gjør at det er en del ting som ingen andre enn vennene dine ser (han har sikkert det han også, men har også en facebookvegg som er et av de største åpne debattforaene i landet :p). Og det ER en forskjell på noe dustete du skrev på facebook i 2008 eller et bilde du delte på insta som kanskje ikke var helt heldig og noe du har skrevet på et forum med tusenvis av brukere og besøkende, som i tillegg kommer høyt opp på google-lister. Google driter i at tråden er gammel og de fleste hadde glemt det.

Det er nok av bloggere og internettpersonligheter som angrer bittert etter hvert på at man deler alt fra konflikter og sykehistorier etter hvert, informasjon man først har gitt fra seg får man jo ikke tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker tvang i dette tilfellet.

Et spørsmål som dukker opp, er hvorvidt medlemmer av forumet ønsker at moderatoens rolle i dette. Gripe inn? Se på? På den ene siden er det opp til en selv hva man ønsker å dele, på den andre siden...?

Jeg har sett andre forum, bla Kvinneguiden som har mye dagbøker som typisk lider under den samme "jaja er bare venninnene mine som leser™" som har hatt eksplisitte regler på at man ikke får lov å identifisere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok av bloggere og internettpersonligheter som angrer bittert etter hvert på at man deler alt fra konflikter og sykehistorier etter hvert, informasjon man først har gitt fra seg får man jo ikke tilbake igjen.

Jeg husker jeg stjal en melkesjokolade på nærbutikken når jeg var 10 år gammel. Jeg ble tatt og min far fikk telefon... Det vanket ris på blanke messingen og enda verre, "alle" fikk vite om at jeg hadde blitt "tatt". Det gikk mange, mange år før jeg gikk inn igjen i butikken. En voldsomt traumatisk opplevelse som jeg fortsatt kjenner virkningen av. Selv etter så mange år.,,

Poenget?

Jo, ingen, absolutt ingen andre enn meg husker elendigheten. Det var ute av folks hoder kort tid etter. Nye skandaler, nye forbrytere, ny sladder... Selv markerte jeg meg - og blir husket - for helt andre ting. Skole, fotball, musikk, annen idrett, flørting, mer skole, lag, foreninger.. Alle de arenaer en kan gjøre inntrykk gjorde jeg, som alle andre, hva jeg kunne for å være tilstede på. Og det virket! Ingen husker det butikktyveriet, selv om det var det store samtaleemnet et par dager. Men folk rundt meg husker meg for alt mulig annet. Og utrolig nok - nesten utelukkende for gode ting!

Men - tyveriet, straffen og skammen - er det JEG husker best. For en ulidelig bedriten ting! Jeg skulle så gjerne vært det for uten. Men, det var min feil, min skam, mitt problem. Resten av verden kunne ikke brydd seg mindre... Som om jeg hadde lagt ut noe fullstendig forkastelig dumt, feil, frekt, uintelligent eller fornedrede på nett, på fitnessbloggen; skandale i tre timer. Og så hadde folk funnet noe annet å bry seg med. Jeg må leve med egne bommerter, men verden forøvrig bryr seg fint lite om dem.

Heldigvis.

Folk må finne ut av slikt selv. Gode medmennesker og våkne moderatorer kan si i fra og gjøre noen grep, men i den store sammenhengen så må en godta at en er den en er - på godt og vondt. Stort sett er folk... Eh... som folk flest. Greie og velmenende, men noen ganger ubetenksomme og i stand til å gjøre de dummeste ting.

Vi takler det fint.

Stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon i form av minner er lettere å glemme enn informasjon som lever sitt eget liv.

Selv om jeg i utgangspunktet er enig, så er jeg mer på Linjemannen sin side. I det store og det hele, folk er folk, like fucked up som en er (eller generelt i varierende grad), og folk glemmer som regel ting fort. Det er samtidig veldig opp til hver enkelt å bestemme hvordan man ser på det og dealer med det i etterkant.

Det er ikke en "free pass" for å overdele, men det er heller ikke en "free pass" til å krisemaksimere. "Den store rosa elefanten i rommet"? Please. Det er noe rosa her, men defintivt ikke like stort som en elefant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg i utgangspunktet er enig, så er jeg mer på Linjemannen sin side. I det store og det hele, folk er folk, like fucked up som en er (eller generelt i varierende grad), og folk glemmer som regel ting fort. Det er samtidig veldig opp til hver enkelt å bestemme hvordan man ser på det og dealer med det i etterkant.

Det er ikke en "free pass" for å overdele, men det er heller ikke en "free pass" til å krisemaksimere. "Den store rosa elefanten i rommet"? Please. Det er noe rosa her, men defintivt ikke like stort som en elefant.

Jeg tror det undervurderes. Deler du informasjon om sykdomshistorikk, selvdiagnostisering i et åpent fora, er det uheldig mener jeg. Det skal ikke mer enn ett jobbintervju til før man skjønner alvorligheten i å dele slikt.

Informasjon om ekser, uvennskap osv faller mer eller mindre under Linjemannens beskrivelse mener jeg.

Det folk deler i tråder her, er det informasjon som de ville ha delt på facebook, i avisen eller på tv?

Om nei, hvorfor dele det her da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nokså ny på forumet her, men det gikk ikke lang tid før jeg tenkte de samme tanker som trådstarter på eksellent vis frembærer. Enkelte ganger konstaterer man, lett måpende, at enkelte fremviser en total mangel på gangsyn i forhold til nettvett.

Jeg må vel også innrømme at forumet nok ikke helt passer for en middelaldrende fyr som meg, men det hadde selvsagt vært fint å kunne delta på forum uten å føle seg beklemt over hvordan andre utleverer seg selv og/eller sin omgangskrets.

Jeg lurte en stund på om jeg bare var for gammel, men i nærmeste familie har jeg en konkurrerende i Bodybuilding, og ei som konkurrerer i Bodyfitness, og når jeg i en diskusjon refererte til forumet her, så skjønte jeg raskt at de to ihvertfall ikke så på forumet her som et seriøst sted for info og deltagelse. (Det kan være mange grunner til det, men jeg dro det trolig bare frem for å trøste meg selv med at det ikke bare er vi "gamlingene" som ikke føler oss helt hjemme her :p )

Jeg har selv vært moderator i flere år på to store forum, og på de forumene ville mye av det som postes her inne blitt moderert, mest for å beskytte brukere mot seg selv. Likevel beskyldes jeg for å tillate altfor stor takhøyde ;)

Kanskje er det slik, at når mange brukere har hengt lenge på et forum, så er "alt" gjennomdiskutert, og alle tema er gamle og utdebatterte? At det som da står igjen er "chat" om løst og fast, om personlige utfordringer og problemer, om silicon, størrelse på snoppen og eksens psykyske problemer?

Og når nye deltagere stiller et spørsmål, så har man gjerne svart på omtrent det samme tidligere, og at det derfor blir lettest å referere til søkefunksjonen?

Men hvis jeg ser bort fra en del visvas, så er det også veldig mye kompetanse samlet her. Nettopp derfor tror jeg det er viktig at Pinglo bringer temaet på banen, slik at det seriøse fortsatt får dominere, og slik at forumet blir (forblir) et attraktivt sted både for folk som liker å dele sin kunnskap og for folk som trenger hjelp av dere kompetente (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...