Gå til innhold

VG: Derfor blir franskmennene slanke og sunne av ost


Anbefalte innlegg

Ikke ukjent! Kult at dette blir mer og mer opplyst :)

(Franskmenn spiser ikke akkurat norveiga - her er det godt lagret ost med masse gode bakterier (y))

Norvegia kan knapt kalles ost ;)

Er det noen enkle grep en vanlige dødelig kan foreta seg for å bedre tarmflora uten å gå full retard? Surdeigsbrød utgår for min del pga. cøliaki. Sånn uten å undersøke nærmere så tenker jeg at i det minste er syrnede melkeprodukter + enkelte typer fiber (prebiotika) bra for tarmflora. Tips mottas hjertelig :)

Det kommer mer og mer forskning på hvilken rolle tarmflora påvirker både det ene og det andre. Jeg rakk et meget interessant seminar i Stavanger før jeg flytta, og der var det et par forskere fra universitetssykehuset som hold et par svært interessante (men dessverre korte) foredrag om tarmflora og bl.a. allergi og overvekt.

Interessant. Jeg er allergisk mot alt mulig drit. Finnes det noe lesestoff på nett? Kanskje dette kan være relevant for en framtidig artikkel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant. Jeg er allergisk mot alt mulig drit. Finnes det noe lesestoff på nett? Kanskje dette kan være relevant for en framtidig artikkel? :)

De viste til forskning osv som de selv dreiv med.

Men det finnes en hel del publisert forskning som støtter opp under tarmbakterier og diverse allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norvegia kan knapt kalles ost ;)

Er det noen enkle grep en vanlige dødelig kan foreta seg for å bedre tarmflora uten å gå full retard? Surdeigsbrød utgår for min del pga. cøliaki. Sånn uten å undersøke nærmere så tenker jeg at i det minste er syrnede melkeprodukter + enkelte typer fiber (prebiotika) bra for tarmflora. Tips mottas hjertelig :)

Interessant. Jeg er allergisk mot alt mulig drit. Finnes det noe lesestoff på nett? Kanskje dette kan være relevant for en framtidig artikkel? :)

Syrnede meieriprodukter ja, også upasteuriserte

Anbefaler isåfall "sjarmen med tarmen" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos ost; Her har dere fremgangsmåten på verdens beste ostesaus(og samtidig en helt forjævlig god mac and cheese):

http://modernistcuisine.com/recipes/silky-smooth-macaroni-and-cheese/

Nøkkelen er å bruke natriumsitrat(fåes kjøpt på nettet hos Modernist Pantry)

Edit; Jeg skal på den konferansen jeg og:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vore i Paris i påska. Såg seriøst berre -2- stk menneske der som kvalifiserte som feite. Vurderer å skifte til heilfransk kosthold som etter det eg kunne observere er:

Frukost: Croissant/baguette, kopp kaffe, eit glas juice

Lunsj: Ein lekker treretter, gjerne med ostetallerken som dessert. Nokre glas vin.

Middag: Repeat lunsj.

Nokon som er med på #franskekroppen2015 ?

Jeg bodde i Paris i et halvt år, og har vært flere ganger i Frankrike. Har akkurat det samme inntrykket.

Og det er ekstra imponererende med tanke på at alle franskmenn starter dagen med kake!

Franske matvaner er fascinerende. De begynner dagen med det jeg vil kalle et kakestykke og en sterk kopp kaffe. Også har de en times lunsj sånn midt på dagen, ikke store måltidet, men tid skal de ta seg! Så spiser de knapt noe som helst før det jeg vil kalle laaaaaangt ut på kvelden. Og da spiser de mye og lenge. Og drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i Paris i et halvt år, og har vært flere ganger i Frankrike. Har akkurat det samme inntrykket.

Og det er ekstra imponererende med tanke på at alle franskmenn starter dagen med kake!

Franske matvaner er fascinerende. De begynner dagen med det jeg vil kalle et kakestykke og en sterk kopp kaffe. Også har de en times lunsj sånn midt på dagen, ikke store måltidet, men tid skal de ta seg! Så spiser de knapt noe som helst før det jeg vil kalle laaaaaangt ut på kvelden. Og da spiser de mye og lenge. Og drikker.

Le midtpådagenfaste? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i Paris i et halvt år, og har vært flere ganger i Frankrike. Har akkurat det samme inntrykket.

Og det er ekstra imponererende med tanke på at alle franskmenn starter dagen med kake!

Franske matvaner er fascinerende. De begynner dagen med det jeg vil kalle et kakestykke og en sterk kopp kaffe. Også har de en times lunsj sånn midt på dagen, ikke store måltidet, men tid skal de ta seg! Så spiser de knapt noe som helst før det jeg vil kalle laaaaaangt ut på kvelden. Og da spiser de mye og lenge. Og drikker.

Bekreftes. Dessuten, en viktig kulturforskjell: man spiser ikke mellom måltidene (bortsett fra barn, som får en "gouter" mellom lunsj og middag, størrelsesorden en kjeks eller to, en frukt el. liten youghurt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...