Gå til innhold

VG: Derfor blir franskmennene slanke og sunne av ost


Anbefalte innlegg

VG har i dag en artikkel om ost og franskmenn og fedme. Innholdet er sikkert fordummet ned i og med at det står i en tabloidavis, men det er likevel interessant. Det virker som det kommer stadig mer informasjon og forskning om tarmfloraens rolle for menneskers helse.

Dessuten: Ost er så jævlig digg :D Har du ikke laget eggerøre med litt parmesan oppi/oppå så har du ikke spiste eggerøre. Du trenger ikke mye.

Lurer du på hvorfor franskmenn kan hive innpå med ost og vin, og likevel holde seg slanke og sunne?

Nå kan danske forskere ha løst gåten om hvorfor franskmenn kan drikke rødvin og spise masser av ost og bagetter, og likevel ha et forholdsvis lavt nivå av hjerte- og karsykdommer.

Ost kan vise seg å være en del av hemmeligheten.

Forskerne har funnet ut at ost påvirker tarmens bakterieflora, men bidrar også til å øke energiforbruket.

Det kan samtidig ha betydning for dem som prøver å slanke seg, skriver DCA- Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug på sine nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal på et forsknings-seminar neste uke som tar for seg meieriproduktenes rolle fra et helsemessig samt bærekraftig perspektiv. Det er mye spennende tematikk med fine aktører, kan eventuelt oppdatere tråden her om noe spennende dukker opp.

http://www.keff.no/no/Kommende_aktiviteter/Melk og meieriprodukters rolle i et helsefremmende og bærekraftig kosthold. Symposium 29. april.b7C_wlbU58.ips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tronaldos dødsenkle blåmuggostsaus

  • Matfløte
  • En blåmuggost du liker (Svart Castello funker veldig bra)
  • (Evt. sjalottløk + (Røros)smør + hvitvin)

  1. Skjær opp osten i tykke skiver. Jada, den ser helt for jævlig ut
  2. Varm opp ca. 2 dl fløte i en kasserolle/stekepanne til den såvidt begynner å koke, ta av komfyren
  3. Tilsett ost, rør til den har smeltet. Jo mer ost du bruker jo kraftigere smak får sausen og dess tykkere blir den. Bruk mer fløte om du vil ha tynnere saus.
  4. Smak evt. til med salt/pepper, det er ikke sikkert det trengs
  5. Vil du ha en enda bedre saus så steker du litt finhakket sjalottløk i smør til den er blank og myk før du koker inn et glass hvitvin og tilsetter fløten

Denne sausen er sykt god til kjøttretter :D Skal du drikke vin til så trenger du noe friskt og gjerne litt fruktige greier pga. alt fettet fra fløten og osten. Både rødvin og hvitvin funker, litt avhengig av hva du spiser og hvilket tilbehør. Til biff er en voksen rødvin å foretrekke, gjerne noe fra Rhone eller noe "billig" fra Bordeaux som f.eks. Chateau Coufran. Det er sikkert masse annet som funker også, men dette vet jeg funker.

Til ytre-/indrefilét av svin så er spesielt tørr riesling digg, f.eks. Domäne Wachau Achleiten-Weissenkirchen Riesling Smaragd (LOL @ lange navn på rieslingviner). Den flaska kan du godt åpne noen timer før den skal drikkes. Sausen funker fint til kylling også. Brokkoli med litt saus oppå er dødsdigg, og med ovnsbakte poteter så tar det helt av. Jeg har ikke prøvd sausen til fisk enda, men jeg kan se for meg at den funker bra til f.eks. ovnstekt laks.

Denne sausen er ikke akkurat slankemat, men IIFYM og alt det der ;)

tumblr_lmlitnDMPP1qgrg2oo1_500.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, den der er slankemat. Om man spiser ketogent.

En liten kommentar, jeg ville vært uhyre forsiktig med salt, da osten i seg selv er ganske salt. Vil også anbefale å koke inn hvitvin, eller bruke en annen form for syre (litt sitron f eks) for å bryte litt med alt fettet.

Jau, det gjør seg med litt syre (y) Se punkt 5. Det blir overraskende godt med bare fløte og ost hvis man bare skal smelle sammen noe kjapt, men litt syre gjør seg definitivt. Hvitvinseddik kan også brukes hvis man ikke har hvitvin eller sitron (eller er allergisk mot sitron som jeg er).

-edit-

Saltinnholdet vil variere fra ost til ost, så du har helt rett i at man bør være forsiktig med å salte. Mange ganger er det ikke nødvendig å salte i det hele tatt. Litt pepper kan være godt. Satan, nå ble jeg sulten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sausen er ikke akkurat slankemat, men IIFYM og alt det der ;)

Ikke si det! Jeg og kona skulle kose oss med ost og vin på søndag. Selv gikk jeg ned hele 3 kg i løpet av natta som følge av matforgiftning av blåmuggosten! Så.. tror jeg drøyer den blåmuggsausen din litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, det gjør seg med litt syre (y) Se punkt 5. Det blir overraskende godt med bare fløte og ost hvis man bare skal smelle sammen noe kjapt, men litt syre gjør seg definitivt. Hvitvinseddik kan også brukes hvis man ikke har hvitvin eller sitron (eller er allergisk mot sitron som jeg er).

-edit-

Saltinnholdet vil variere fra ost til ost, så du har helt rett i at man bør være forsiktig med å salte. Mange ganger er det ikke nødvendig å salte i det hele tatt. Litt pepper kan være godt. Satan, nå ble jeg sulten!

Pepper er sjeldent feil.

Og ja, fløte og blåmuggost er en kjapp og lettvint saus dersom en har litt dårlig tid.

Minner meg om en saus jeg fikk i Cape Town, blåmuggost med champagne, laget slik at det fortsatt var bobler i den. Fy faen den var god.

Hmmm, hadde tenkt fisk til middag i dag, kanskje det blir noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si det! Jeg og kona skulle kose oss med ost og vin på søndag. Selv gikk jeg ned hele 3 kg i løpet av natta som følge av matforgiftning av blåmuggosten! Så.. tror jeg drøyer den blåmuggsausen din litt ;)

LOL :D Jeg kjenner godt til fenomenet med å ikke ville spise en matvare man nylig har spydd opp. Du får gjøre et forsøk når du er tilbake på ostekjøret igjen ;)

En utfordring med blåmuggost er å se om den har gått ut på dato. Den ser jo helt krise ut når den egentlig er perfekt, men hvis det lukter ammoniakk av osten så kan det være lurt å revurdere. Hvis det vokser fluffy mugg på den så er det over og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vore i Paris i påska. Såg seriøst berre -2- stk menneske der som kvalifiserte som feite. Vurderer å skifte til heilfransk kosthold som etter det eg kunne observere er:

Frukost: Croissant/baguette, kopp kaffe, eit glas juice

Lunsj: Ein lekker treretter, gjerne med ostetallerken som dessert. Nokre glas vin.

Middag: Repeat lunsj.

Nokon som er med på #franskekroppen2015 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vore i Paris i påska. Såg seriøst berre -2- stk menneske der som kvalifiserte som feite. Vurderer å skifte til heilfransk kosthold som etter det eg kunne observere er:

Frukost: Croissant/baguette, kopp kaffe, eit glas juice

Lunsj: Ein lekker treretter, gjerne med ostetallerken som dessert. Nokre glas vin.

Middag: Repeat lunsj.

Nokon som er med på #franskekroppen2015 ?

Kan ikke tro at den blir noe annet enn suksess! I'm so in! Bonjour!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ukjent! Kult at dette blir mer og mer opplyst :)

(Franskmenn spiser ikke akkurat norveiga - her er det godt lagret ost med masse gode bakterier (y))

Det kommer mer og mer forskning på hvilken rolle tarmflora påvirker både det ene og det andre. Jeg rakk et meget interessant seminar i Stavanger før jeg flytta, og der var det et par forskere fra universitetssykehuset som hold et par svært interessante (men dessverre korte) foredrag om tarmflora og bl.a. allergi og overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hemmeligheten" ligger vel snarere i at de fleste slanke franskmenn ikke spiser "masser av ost", som det står i sitatet fra vg i første post. Måtehold og bevissthet er noe de lærer fra barnsben av. Det er til og med skrevet en bok om det, http://www.amazon.com/French-Women-Dont-Get-Fat/dp/0375710515. Lettbeint og nærmest i kategorien "selvhjelpsbøker", men jeg tror den gir et ganske riktig bilde på franske kvinners tanker rundt kosthold og livsstil.

Det er helt sikkert mye teori og forskning som kan bekrefte gunstig påvirkning av bakterier i tarm osv., og det er flott med ny kunnskap. Men jeg er også rimelig sikker på at den gjengse franskmann ikke koser seg med ostebiten sin etter hovedmåltidet fordi h*n har lest at det er sunt. Det er ren nytelse og tradisjon (sistnevnte sannsynligvis bygget på generasjoner som mener det er godt både for kropp og sjel).

Forøvrig kan det lett dementeres at Frankrike ikke sliter med overvekt. Kjappe søk viser at 14,5 % av franskmenn falt i kategorien "fedme" i 2009.

http://www.obesite-sante.com/comprendre_l_obesite/obesite_et_surpoids/chiffres_de_l_obesite1.shtml

I 2014 var 46 % overvektige. http://www.huffingtonpost.fr/2014/03/05/46-des-francais-sont-en-surpoids-obesite_n_4905010.html

Det følgende har jeg ikke link til, men jeg mener å ha lest tidligere at overvekt kom påfallende samtidig som fast food fikk fotfeste i landet. Som så mange steder er overvekt knyttet til lave inntekter, og følgelig ikke noe man ser stort av i Paris og andre storbyer/turiststeder, der de rike og vellykkede holder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følgende har jeg ikke link til, men jeg mener å ha lest tidligere at overvekt kom påfallende samtidig som fast food fikk fotfeste i landet. Som så mange steder er overvekt knyttet til lave inntekter, og følgelig ikke noe man ser stort av i Paris og andre storbyer/turiststeder, der de rike og vellykkede holder til.

Tror knapt man trenger ytterligere dokumentasjon på at introduksjonen av McDonald's (eller liknende kjeder) til et økosystem fører til økt gjennomsnittsvekt hos lower middle class :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...