Jump to content
SisterSyringe

Spiser jeg for lite (nå igjen?!)?

Recommended Posts

Kjapt startet;

Jeg er chubby, med 83kg på vekta her til morgenen.

Trener 5-6 dager i uka, med annenhver dag hard styrkeøkt og kardio (varierer itt mellom 4x4-intervall og 5km rolig jogging).

Nå tenkte jeg at jeg igjen skulle forsøke loggføre matinntaket, da jeg ved en tidligere anledning gikk meg på at jeg spiste ca halve dagsbehovet (ja, jeg vet...).

Når jeg nå loggførte gårdagens matinntak på MyFitnessPal kommer jeg opp på 1062kcal, hvor den jo regner på en minus for kardio - selv om jeg stoler noe mindre på dét tallet.

Nå sto jeg for alle måltid selv går, hvor sambo vanligvis lager middag, da det fort kan bli alt fra hjemmelaget grønnsakssuppe til en BigOne når han mekker mat - noe som gjør at jeg ofte forsøker kompensere resten av dagens måltid (altså kvelds og evt. snacks) rundt hva han lager. Mekker han jo en lasagne med tidenes ostetopping føler jeg automatisk at jeg enten må kutte ned inntaket på middagen eller kutte på kveldsmat.

Jeg skjønner jo selv at vektreduksjonen ikke vil komme om jeg holder på sånn, men at jeg heller kjører kroppen i grøfta, og det er jo ikke målet det heller.

Så, er det noen som har et godt råd eller to hvordan jeg best forholder meg til dette?

For sambos vedkommende gidder han visst ikke holde på med slik 'fitnessfôr', så alternativet er å lage to middager, som igjen blir litt upraktisk.

Hva gjør dere andre? :p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Guest =xXx=

Mitt forslag er at du lager middagen, så får han ta oppvasken. Da får du bedre kontroll på inntaket. Matalternativene han brillierer med er ike akkurat imponerende ift ditt behov…

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva med at du lager middag slik at du har kontrollen? :)

Hos oss lager heldigvis begge "fitnessfôr" og måler kaloriene sånn passe nøyaktig slik at vi har kontroll uten å være hysterisk.

Jeg regner med han har en fast rutine på ting han pleier å lage og da kan du evt stå ved siden å måle opp og notere ned hva han putte i gryta for så å legge den inn som et måltid i myfitnesspal :)

Da har du lagret det sånn passe nøyaktig til neste gang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva med å ha en salat stående i kjøleskapet som du tar i tillegg til middagen som han lager? Om du har ferdig salatblanding stående, litt egg, bønner, linser, cottage cheese, skinke ol skal det lite til for å oppgradere et eventuelt big one stykke eller litt lasagne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når det er sagt syns jeg 1000 kcal er lite, selv med minus på cardioen. Jeg loggfører uten å ta bort treningskcal, men ligger på minst 1800 på treningsdager på mine 86 kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fem-seks økter i uken på tusen kcal netto høres i mine ører veldig lite ut ; husk at kroppen både skal holde deg i live, og legge til rette for vekttap samtidig, kutter du for hardt ned på kaloriene, så vil kroppen prioritere å holde deg i live fremfor å gi deg 6pack (:

Er det noen mulig for å snakke med(ikke til, men med) sambo og få til et kompromiss? Man trenger jo ikke å gå full #bikinifitness for å få et resultat man kan bli fornøyd med, men man trenger ikke bruke en kilo med ost på brødskiva heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Det er jo alt for lite, og jeg merker det jo på kroppen (typ fettsparingsmodus). Skal sies typen er normalvektig og klarer seg veldig godt på denne type kosthold.

Men tipsene over settes veldig stor pris på! Det blir neppe godtatt at jeg lager middag for oss begge, men å egentilpasse en del på siden er veldig mulig :-)

Kanskje jeg kan få masa meg til en ukeplan for middager, så blir det lettere å vurdere hvordan dagsplanen ellers settes opp. Litt over halve dagsbehovet blir jo faktisk bare dumt... Skal da bli sterk også :-D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har også samme problemet med at sambo ikke vil ha "fitnessfôr", jeg løser det med at jeg lager omtrent all middag men velger å heller sette på et par kjeler ekstra, feks kokte grønnsaker til meg, og en kjele med saus og en pasta til ham (i tillegg til at begge spiser feks kylling eller biff som proteinkilde). Jeg koker også alltid en pose hver med brun og hvit ris fordi vi vil ha forskjellig der også. Det krever litt ekstra energi, og blir litt ekstra oppvask, men jeg slipper i alle fall unna all "drittmat" som det ellers hadde blitt om jeg skulle holdt typen happy. Jeg passer også på å meal-preppe lunch og snacks for dagen så middagen blir egentlig relativt liten, dette kan jo være lurt for deg også? Så får du spist mye sunn mat ellers, og kan heller spise en liten men samboervennlig middag. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...