Jump to content
tinii

Negative pull-ups eller med strikk?

Recommended Posts

Jeg kom til mål med 3x5 eksentriske (hoppet opp fra Bosuball), holdt på 2-3 ggr per uke. Det tok riktignok 3 mnd, men så hadde jeg akkurat begynt med styrketrening og hadde knapt spor av muskler på overkroppen i det hele tatt... I begynnelsen forsøkte jeg å holde igjen så lenge som mulig på første rep, med det resultatet at de neste ble omtrent fritt fall. Fikk tilsynelatende raskere fremgang når jeg begynte å fordele kreftene jevnt, ca 5 sek per nedsenkning.

Fortsetter under...

Begge deler!

Både strikk og negative har positiv overføringsverdi til pullups. Du kan f.eks kjøre 2 sett på 4-6 reps i strikk først, så kjøre et høyrep sett (8-10reps) med negative før du avslutter med det siste seige settet med negative. I høyrep settet med negative bruker du 2-3 sekunder på nedfarten fremfor å bremse nedfarten så lenge du klarer. (Jeg er personlig en fan av gode pauser, så ta deg gjerne 1-3 min pause mellom hvert sett ;) )

Ville også inkludert 8-10 reps med scapular pulls i tykk strikk før du kjører pullupsene dine.

Begge deler!

Både strikk og negative har positiv overføringsverdi til pullups. Du kan f.eks kjøre 2 sett på 4-6 reps i strikk først, så kjøre et høyrep sett (8-10reps) med negative før du avslutter med det siste seige settet med negative. I høyrep settet med negative bruker du 2-3 sekunder på nedfarten fremfor å bremse nedfarten så lenge du klarer. (Jeg er personlig en fan av gode pauser, så ta deg gjerne 1-3 min pause mellom hvert sett ;) )

Ville også inkludert 8-10 reps med scapular pulls i tykk strikk før du kjører pullupsene dine.

Hvor ofte anbefaler du å gjøre dette? 2 ganger i uka?

Jeg fant denne her for et par dager siden (http://bodyweighttrainingarena.com/progressive-calisthenics/). Den lister kroppsvektsøvelser fra lett til hard vanskelighetsgrad. Når det gjelder negative reps ville jeg personlig holdt det til maks tre ganger i uken da eksentrisk trening er kostbart for muskel og nervesystem. Overbruk av eksentrisk trening (negative reps) er en god vei til rabdomyolyse

Et annet tips er å utføre https://www.youtube.com/watch?v=TNT51BMAR-Y/https://www.youtube.com/watch?v=ekZmL4LVkvA for å styrke første del av selve pull-upen. De fleste velger å ta en snarvei ved å aldri gå helt ned eller kippe for å motvirke svakheter. Pluss at denne delen av løftet får man ikke trent særlig med strikk.

Mitt siste råd til den som ønsker å lære seg pull-ups eller ønsker å perfeksjonere ferdigheten er å stoppe to reps før formen svikter, og fordele sett og reps utover dagen fremfor å gjøre alt i en omgang..

Lykke til.

Hvor ofte anbefaler du å gjøre dette? 2 ganger i uka?

Det spørs hvor hardt du presser deg på øktene, men 2-3 ganger i uka skal være greit. Du kjenner fort på kroppen om det er for lite eller for mye. Kun du som vet hvor hardt du tar i og hvordan kroppen responderer :)