Jump to content
Calypso

Stagnasjon i push ups :(

Recommended Posts

Jeg har lenge hatt god progresjon i push ups, der jeg gikk fra å egentlig bare greie en eneste vanlig push up, til å nå greie 15. Jeg presser meg max over tre serier med gode pauser mellom (2-3 min). Vanligvis greier jeg 15-9-8. Men nå har jeg stått stille på 15 litt for lenge synes jeg. Er det noen som har en god forklaring på hvorfor, evt. tips til hva jeg skal gjøre for å fortsette progresjon for å kunne ta flere?

Jeg har også et spørsmål om repetisjoner og vektøkning på stanga sånn generelt i alle øvelser. Jeg har til nå stort sett bare økt vekten jeg løfter, men kjenner jeg snart vil stagnere i flere øvelser og at det begynner å bli tuuungt. Jeg synes derfor det er enklere og mer motiverende å ligge på et komfortabelt (men tungt) vektnivå, der jeg gradivs øker repetisjonene i stedet for vekt. Hvordan fungerer egentlig dette med tanke på muskelvekst, er dette veldig individuelt og har kjønn noe å si for hva som er "best" når man ønsker større muskler? :) Mener på å ha lest en artikkel her som skrev at kvinner gjerne har bedre utbytte av flere rep., enn stadig tyngre vekter...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Hva med å legge på ekstra vekt, og f.eks. kjøre 5x5? Varier med repitisjoner og motstand, og ikke bare kjør "all-out" hver gang:)

Det siste spørsmålet ditt kan jeg ikke svare på siden jeg ikke kan så mye om det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finnes ca hundre variasjoner når det gjelder push ups. Av de jeg kommer på nå kan jeg nevne vekt på ryggen eller strikk. Prøv det. Varier med antall sett og reps også. Og så kan du prøve etter 1-2 mnd en "all out" sett igjen. Da klarer du mer enn 15 :) Å trene seg til full utmattelse hver gang er ikke en god ide

Når du sier muskelvekst så tror jeg at du mener hypertrofi. Da er det best å ligge på 8x3-4/ 10x3. Så får du velge litt hvordan du skal gjøre det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når det gjelder pushups vil jeg anbefale deg å kjøre 1-2 "maks set" annenhver dag, for så å øke med en repetisjon hver uke. Typ 15 reps på morgenen, og 15 reps på kvelden. Neste uke (eller neste gang du kjører pushups, spørs på hvor god progresjonen din er...) tar du 15 på morgenen og øker du til 16 på kvelden, så 15 og 17, så 15 og 18 osv osv osv osv... Pleier å fungere bra for de aller fleste!

Du kan også teste ut alternative versjoner av pushups, som diamond pushups, wide grip, claping pushups, archer pushups osv osv :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...