Jump to content
BENINA

Maxpuls, treningssoner, PTE, recovery.. Suunto klokke

Recommended Posts

Haloo..

Jeg lurer på om noen her er gode på disse flotte greiene man får opp på feks suunto klokker.

Trener slavisk med klokken min på, og har alltid som mål å få høyest mulig PTE.. Uten at jeg helt vet hva dette er, men jeg ser jo at recoverytid øker i takt med høyden på denne.

Jeg har satt inn klokken med at jeg har ett treningsnivå på PTE 6,0 ca - som tilsvarer at jeg trener 4-5 timer i uken, og er godt trent. det vil jeg påstå at jeg er.

Men, når jeg trener annet enn løping så får jeg sjeldent PTE over 3,5... på løpeturer er jeg aldri under 4.0 uansett om jeg løper 5 km eller 10 km.

Jeg antar at dette henger sammen med pulsen?

At jeg ved saltrening og styrketrening ikke har puls på over 80% av max i gjennomsnitt hele økten.

Det har jeg jo på løping.

Er det noen som har tips til hvordan jeg evt kan få pulsen høyere ved andre typer trening, slik at jeg får mer ut av det?

Det er når det virkelig er tungt, og litt kombinasjon med feks push up og knebøy med vekter at jeg får opp puls på vekttrening.. eller burpees og utfall.. eller, ja dere skjønner.

Jeg har som mål å få ned fettprosenten min enda litt til, den var på 24,5 sist jeg målte den men har det meste sentrert over magen, rumpe og lår så jeg må jobbe litt mer med dette.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

PTE er vel et mål på maks aerob ytelse, og vil være mest nøyaktige på høyintensive økter, ifølge Suunto selv. Jeg ville ikke brydd meg nevneverdig om dette, i hvert fall ikke på økter hvor du ikke er ute etter å trene aerob kapasitet.

For å ta et eksempel: Mine viktigste økter er lange turer i lavt tempo, og da vil jeg aldri score bra på PTE. Er ikke dermed sagt at treningsøktene er mindre bra.

Hvis du vil ha høyere puls på annen type trening vil jeg anta at du må øke motstanden. Tyngre vekter i styrketrening, osv. Men jeg vet ikke om det er så lurt å kun trene på høy intensitet. Da ville jeg ikke trent for mange ganger i uken, i hvert fall. Jeg vil tro crossfit-lignende trening også vil få opp pulsen, uten at jeg egentlig har peiling på hva crossfit er for noe.

Alt i alt ville jeg ikke brydd meg mye om PTE.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...