Gå til innhold

Vil og MÅ ned, men har ikke tid :/


hope11

Anbefalte innlegg

Jeg må ned 30 kg, det er i samsvar med min lege, for at jeg skal oppnå bedre helse. Jeg har ikke kommet meg ned etter mine 4 svangerskap. Jeg er nå på fedme, på BMI kalkulatoren, så det er viktig for meg å komme ned i normal vekt, så jeg får helsen min tilbake å kan bli med ungene mine på ting jeg ikke har orket de siste tiårene....

Jeg er nå høyskoleelev, og jobber i tillegg 30 % i en dagligvare butikk, pluss ekstra, jeg er i tillegg mor til 4, hvorpå eldste er autist, og har spesielle behov. Jeg har ikke tid til å gå på noe treningsenter, og har helle rikke muligheten, pga jeg da må ha med 1-2 barn for at det skal fungere hjemme, da eldstemannen som har autisme, ikke fungerer så godt sammen med de andre sosialt, uten voksne tilstede.

Jeg har massevis av lekser på skolen så jeg sitter om kveldene etter barna er i seng,s amt helger og evt ferier, jeg jobber også som nevnt ovenfor, å kjører da rett fra høyskolen til job, å kommer ikke hjem før midnatt, å da må jeg rett i seng, da er jeg utslitt...

Jeg står opp 5 hver morgen, lager klart alt, kjører ungene på skole og bhg, før jeg reiser 1,5 time til høyskolen, hjem igjen senere, henter inn barna, så middag, lekser for ungene, besøk/fritidsaktiviteter til ungene, hvor vi også må kjøre siden vi bor på landet, å det er mil etter mil til de ulike tingene. så leggetid for ungene, så må jeg se på leksene, vaske klær, hus, lage klars ekkene til neste dag osv, å så rett i seng :p Jeg har ikke timer igjen i døgnet, å knapt nok timer nok til det jeg har, jeg går så fort jeg har en mulighet, og svømmer når jeg tar med meg ungene på bading, da svømmer jeg nonstop, mens jeg ser på triksene de viser meg.

Jeg må gjøre trening hjemme om jeg skal få til noe, å jeg kjenner jeg er lite treningsstudio motivert, jeg er mer, gjøre noe mens jeg trener, hagearbeid, husarbeid, jobbe med noe fysisk, som vedhogging, plukke stein osv...evt gå, eller svømme

Jeg har i tillegg til fedme fått astma som også gjør det vanskelig for meg å få til noe, da astmaen min stopper meg, før jeg egentlig vil...

Jeg liker foresten også slalom veldig godt, men jeg har i tillegg til lite tid, student økonomi.... så jeg får ikke kjøpt de dyreste produktene i matveien, og heller ikke gått på slalom så ofte som jeg vil, da jeg kunne tatt med barna på det...

Jeg har kjøpt meg aktivitetsarmbånd, og spiser så sunt jeg kan, jeg fører kcal, og veier meg hver uke, jeg har gått fra 102 kg, til 91,2 kg nå, men skal ned til 65 (-70) kg.......

jeg har gått ned til ifjor, men etter det går jeg bare opp og ned de samme 5 kg....

Jeg er 174 cm og ligger på 1613 kcal daglig.

Hvordan kan jeg få til bra trening for meg, og hvordan bør jeg spise, jeg er ofte på farten, i bil, mellom reisene fra høyskolen osv, å da sliter jeg med hva jeg skal spise, det går mye i havregrøt uten sukker o.l, knaske gulerøtter og spise valnøtter, og drikke vann og pepsi max.....

jeg er flink å holde meg til matplaner og treningsplaner, da jeg VIL i mål, men jeg faller lett av treningsstudio trening :p jeg trenger trening ute, på ett eller annet vis, evt inne i krisetilfeller...

er det noen som kan hjelpe meg setter jeg kjempestor pris på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt vanskelig å forstå hva du spør etter. Men hvis du virkelig ligger på 1614 kcal per dagen, så vil du gå ned i vekt over tid.

Ang hva du skal spise så anbefales rent kjøtt, egg, sunne karbohydrater, frukt og grønt.

Unngå sauser, loff, godteri, snacks og fettrikt kjøtt (Kjøttdeig, kjøttboller, farser, pølser osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har ingen problemer med å være disiplinert nok, men jeg er redd jeg ikke er flink nok der, jeg spiser gjerne for lite, før enn å unne meg noe som kan få meg til å tippe over kcal mine, er det ok å gå på kcal underskudd, på lengre sikt, om man føler seg mett, ved at jeg spiser mye "vomfyll" med få kcal?

Har du evt noen gode tips til matplan som kan passe meg, er jeg takknemlig for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør etter hvordan jeg skal få tid til trening, og evt hvordan jeg da skal trene, og hva jeg bør spise, så jeg kan nå målet mitt, jeg har gått opp og ned rundt de samme kiloene i det siste, men da fortsetetr jeg med godt mot å håper det løsner :)

Jeg spiser rent kjøtt, egg, frukt (ikke så mye, mest bær) og grønnsaker, jeg spiser ikke hvetemel, sukker eller gjær, å bruker ikke søtningsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ikke komme med mat og treningstips (selv om tabata er superbra forslag(y)), men jeg ser at tittelen din sier du MÅ ned i vekt. Du skriver også at du allerede har gått ned litt over 10kg - FANTASTISK jobbet! Jeg håper du er stolt av hvor langt du har kommet, og ikke kun fokuserer på det du har igjen. Jeg er selv 173cm, så drømmen om 65-70kg er veldig kjent og veldig fin. Men husk at dette tar tid kjære deg:) Dette er en livsstilsendring, ikke en quick fix. Kanskje du MÅ ned i vekt for helsa sin skyld, men jeg kan love deg at om du spiser sunt og har den travle hverdagen du tilsynelatende har - så vil både helsa og vekta bedres over tid. Det er lett å bli utålmodig, men du kommer til å treffe platåer - ting kommer til å stagnere. Bare fortsett å spis sunt(y) Er det mulig at småspising i en hektisk hverdag kan være den store synderen? En smakebit her og der, på barnas matpakker eller ting du tar i farta? Du er flink, dette ordner seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=

Ta deg en tur til legen og få tatt noen blodprøver. Stoffskiftet kan jo være greit å sjekke. Logger du alt du spiser? Kanskje du stresser mye?

Mor til 4, student og jobber i tillegg? Steike, du er tøff;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fører kcal så det skal stemme ja. Jeg har nettopp startet med 1613 kcal, jeg endret program for noen uker siden, tidligere var det litt høyere. Stoffskifte og alt er ok, jeg er sjekket for alt som er mulig og umulig å sjekke for hos flere leger og spesialister, og har nå legens velsignelse til å gå ned, for å få en bedre helse.

Men jo akuratt nå har jeg gått opp og ned rundt de samme kiloene, ikke denne uken, men de ukene frem mot denne... jeg er veldig nøye med kcal, å skeier ikke ut, spiser heller mindre enn for mye, å går målet mitt hver dag, på aktivitetsarmbåndet, nå hard et bare vært på nivå 1, men jeg har nå flyttet det til nivå 2 for å forsøke å få til enda mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress kaller legen det også, men jeg føler ikke det, men opp kl 5 hver morgen og i seng 23-24, med skole, lekser, jobb og 4 barn, hvorpå en med spesielle behov, tar på, men jeg føler ikke selv at jeg stresser, så jeg tenkte kanskje ikke at kroppen min heller oppfatter det sånn da? men mulig jeg tar feil der. men er det da ikke mulig å få til vektnedgang i de årene mens jeg går på skole, for jeg har for mye frem til jeg er ferdig? jeg må jobbe for å få til at ungene skal få alt de vil ha mens jeg går på skole, så de skal slippe å lide over at jeg har valgt å ta skole i voksen alder, pga jeg var hjemmeværende med de når de var små... så derfor må jeg ha det i tillegg til skolen, så det er ikke noe jeg får endret på der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fullt mulig:happy: Krever bare litt kreative løsninger! Du skriver at barna er på fritidsaktiviteter og besøk, hva med å ta dem med på gåturer eller ta deg en rusletur mens de er på fotball/turn/hvanåenndegjør? De fleste fritidsaktiviteter varer minst 1time uansett, og bor du på landet er det ofte lite vits i å kjøre hjem igjen mens barna er på aktiviteter.. så du kan rusle mens de holder på med fritidsaktiviterer uten at du "stjeler" tid fra dem? Ellers er tabata forslaget over kjempebra! Tar bare 4min og er kjempetungt, men gjør du det et par ganger i uken hjelper det masse! Ta squats mens du pusser tenner, ta pushups mot kjøkkenbenken mens middagen steker, ta 10 utfall når du skal plukke opp leker, hopp med barna, gående utfall på vei til bilen, bicep curl de skolesekkene (med aaaaalle bøkene i) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste om HCG nå, å ser ikke ut som om det er mulig å få tak i i Norge. Men mulig man går ned på bare de 500 kcal alene :p Er det noen som har synspunkter på kcal pr dag? jeg er 174 høy, nå er jeg kommet ned i 91,2 kg, og er på 1613 kcal.

Kreative løsninger er jeg veldig dårlig på, men får til gåturer , og innimellom en time konstant svømming, men ikke så flink i hverdagen med alle de tingene du nevner, må bli flinkere ser jeg, tusen takk for tips, får se om jeg ikke får til enda mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke trening for å gå med i vekt, det er i bunn og grunn kaloriunderskudd som gir vektnedgang.

Dersom du lever et så hektisk liv kombinert med det kaloriinntaket du her nevner vil du gå ned i vekt.

Husk at også kognitiv kapasitet krever energi, og din studiehverdag genererer jo det. I tillegg vil naturlig aktivitet og bevegelse sammen med barna stimulere fysisk energi i bevegelse av kroppen.

Gi det tid - du vil automatisk gå ned i vekt med det kaloriinntaket :)

(Bare pass på at du ikke lurer deg selv og inntar mer kalorier enn du tror, rapporter og endeløs forskning/observasjoner viser at NESTEN ALLE underrapporterer sitt eget matinntak, ubevisst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare også tipse om aktiviteter sammen med barna (noe du sikkert gjør og :))

Jeg har en venninne som er alenemor til tre, og de er veldig flinke til å være aktive i helgene! Et av barna har ADHD, og de to andre er ikke akkurat rolige de heller, så hver helg er de ute på tur! Alt fra å gå i marka, gå på ski, oppsøke vinter/sommerpark, leke i parker, ballbinger, invitere andre venninner/venner med barn, spille fotballturnering osv. Gratise, morsomme og fysiske aktiviteter som både gir henne mosjon, aktiviteter barna og er med på å gjøre de mer rolige til kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=

Du tøffa kommer til å klare dette. Husk bare at barna er lykkelige nå du er det. Så ikke dra det for langt. 5 til 23-24 hver dag er for hardt i lengden, påss på så du ikke møter veggen. Du må ta vare på deg selv for å kunne ta vare på barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare nevne at når TS selv mener hun ikke er stresset, så er nok det sant. Vi har alle forskjellige opplevelser av hva som er stressende og ikke, og selv om det fleste med en slik livsstil som TS har ville hatt det hett i topplokket, så er ikke dette noe som er likt for alle.

Kan jo være du spiser for lite mat? Hva lå du på før du begynte med ca 1600 kcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger-Lise: Ok, det er mest maten jeg har gått ned de ca 12 kg til nå, siden jeg ikke har hatt tid til trening :p Så da kan det gå videre også muligens, men jeg skal forsøke å snike inn mer trening på et vis, så suger til meg alle gode råd her inne, å setter kjempestor pris på det :D

Det er MYE lekser ja, å jeg studerer ihvertfall 40 timer hver uke har vi regnet oss frem til, å med bare A`er til nå, så får nok hjernen nok av arbeid den også ja ;) aldri tenkt på det tidligere :lol:

Jeg har satt et mål, å har mange delmål på veien, men ble litt frustrert når det bare gikk opp og ned på de samme kiloene over lengre tid, men nå har jeg visst plutselig falt ned fra igår til idag, hele 0,6 kg plutselig, så kanskje det var nok å nevne det her, så tok kroppen til vett å begynte å gå ned igjen :lol: vi får se, men jeg tenker om jeg forsøker å legge meg enda mer i selen, så kanskje det ihvertfall løsner...

Jeg er helt overbevist på at jeg ikke lurer meg selv på kcal, jeg legger før på enn å ta i for lite, så regner med at jeg går mer i underskudd enn jeg tror mange dager, for å være på den sikre siden :) Jeg SKAL i mål, å bli den mamma`en jeg var tidligere, som orket å være enda mer aktiv enn nå, selv om jeg enda er med ungene på alt mulig, orker jeg ikke like mye, å sånn vil jeg ikke at de skal huske meg, så motivasjonen er definitivt til stede, og det at jeg ikke skal ha flere svangerskap, å at jeg dermed vet at jeg ikke kommer til å legge på meg igjen med en gang jeg er i mål, er også en god motivator :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger-Lise: Jeg så at det var et innlegg til fra deg like under, det med aktiviteter med ungene, å DET syns jeg at jeg er veldig flink på, jeg har i 99,9 % av tilfellene alltid barna, en eller flere av de med meg (de som vil), pluss at de hver eneste dag også har besøk her, overnattingsbesøk hver helg, og de får alltid med seg barn på alle aktivitetene vi gjør, om de vil det, så her er det alltid min 4 barn ekstra hver dag, hver helg, og på hver eneste aktivitet :) I mange helger, kommer det barn på fredagen som blir her til søndagen, å vi er i tillegg avlastning for en jente i helger, som vi har hatt i 6 år :)

Jeg spør alltid ungene om de vil bli med når vi skal noe, så de er allltid med på gåturer, sykkelturer, fisketurer, fjellturer, soppturer, telturer, å vi har også flere ganger overnattet under åpen himmel, og vært på orrlek, så helgene og ferier reiser vi på MYE. Vi er også aktive i amcar miljøet, så ungene er med på cruisinger, og treff hele tiden. Jeg går også på barnehagelærer linjen, så jeg elsker å være sammen med barn, og lage til arrangementer for de, så jeg finner alltid på noe ekstra, det er også derfor vi har så mye unger og ungdommer her, sier ungdommene selv, for de opplever så mye her, ifølge dem selv :)

Såd et setter jeg jo pris på, selv om jeg ikke føler jeg har så mye tid i ukedagene, så prioriterer jeg alltid tid med de, det er egentid til meg selv, jeg ikke har tid til, å hadde jeg bare sett på tv som "alle andre" så kunne jeg tatt bort det, men det har jeg ikke tid til. Jeg kan ikke med den store flatskjermen i stuen en gang, verken jeg eller min mann :lol: Den har vi kjøpt kun til ungene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...