Jump to content
simon2013

Nedre rygg smerter etter markløft?

Recommended Posts

Jeg er en gutt på 15 år som har trent ca. 1 år. Jeg har trent markløft en god stund og når jeg trente idag fikk jeg smerter i nedrerygg på slutten av økten. Hva bør jeg gjøre for å lindre dette?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Jeg er en gutt på 15 år som har trent ca. 1 år. Jeg har trent markløft en god stund og når jeg trente idag fikk jeg smerter i nedrerygg på slutten av økten. Hva bør jeg gjøre for å lindre dette?

Sannsynligvis går det over av seg selv. Ville heller dobbeltsjekket teknikken min så det eventuelt ikke skjer igjen. Bedre å gå på kilden enn symptomer. Om du e for ukritisk, så film fra siden. Om teknikken e god skal eg heller holde kjeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er nesten alltid teknikken som er problemet, om en var smertefri før en starte med øvelsen, men smerteplaget etter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er nesten alltid teknikken som er problemet, om en var smertefri før en starte med øvelsen, men smerteplaget etter.

Det er godt mulig, men min teknikk er veldig bra da jeg er veldig overbevist på at jeg skal ha rett holdning når det kommer til styrketrening da jeg ikke vil ødelegge kroppen min på noe slags vis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får du aktivert magen/kjernenmusklatur når du løfter? Hadde tilsvarende problem selv for en tid tilbake. Hjalp faktisk fantastisk mye å få aktivert kjernen slik at ikke alt presset gikk på korsryggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Mange som tenker at så lenge ryggen er rett og de bøyer seg riktig så har de rett teknikk. Men som Moffe skrivr her; aktiverer du magen/kjernemuskulaturen in? Og e du bevisst på å ha riktig hold sidene på ryggen din sånn at du ikke blir stående å "henge" i korsryggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mange som tenker at så lenge ryggen er rett og de bøyer seg riktig så har de rett teknikk. Men som Moffe skrivr her; aktiverer du magen/kjernemuskulaturen in? Og e du bevisst på å ha riktig hold sidene på ryggen din sånn at du ikke blir stående å "henge" i korsryggen?

Kjernemusklaturen er noe jeg bruker i alle øvelser da jeg må bruke den pga en viss tilstand til helsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er godt mulig, men min teknikk er veldig bra da jeg er veldig overbevist på at jeg skal ha rett holdning når det kommer til styrketrening da jeg ikke vil ødelegge kroppen min på noe slags vis.

Hva legger du i god teknikk? Hvorfor mener du at teknikken din er riktig selvom du får smerter?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hva legger du i god teknikk? Hvorfor mener du at teknikken din er riktig selvom du får smerter?

For jeg har så og si trent sammen med en PT hver gang jeg har kjørt markløft da teknikk er veldig viktig for meg. Og smerter i korsryggen er noe jeg har hatt i lengre tid pga en trafillulykke som var ikke så veldig pen. Etter ulykken har jeg trent så godt jeg kan samtidig gått til fysioterapeut for å få ryggen/korsryggen bedre og da jeg skulle begynne med markløft så var teknikk og kjernemusklatur noe av det jeg tenkte mest på og ikke minst det at jeg fikk rettet opp om jeg hadde feil teknikk, samtidig ser i speilet når jeg blir rettet på!

Share this post


Link to post
Share on other sites
For jeg har så og si trent sammen med en PT hver gang jeg har kjørt markløft da teknikk er veldig viktig for meg. Og smerter i korsryggen er noe jeg har hatt i lengre tid pga en trafillulykke som var ikke så veldig pen. Etter ulykken har jeg trent så godt jeg kan samtidig gått til fysioterapeut for å få ryggen/korsryggen bedre og da jeg skulle begynne med markløft så var teknikk og kjernemusklatur noe av det jeg tenkte mest på og ikke minst det at jeg fikk rettet opp om jeg hadde feil teknikk, samtidig ser i speilet når jeg blir rettet på!

Vel, det er jo egentlig umulig å si så mye fornuftig mtp at du har den tidligere ulykken, men jeg vil si at en PT ikke nødvendigvis garanterer "riktig" teknikk, siden vi gjerne er litt forskjellige alle sammen. Jeg ville for eksempel aldri kunne sett på meg selv i speilet når jeg utfører mark på den måten som er riktig for meg :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er godt mulig, men min teknikk er veldig bra da jeg er veldig overbevist på at jeg skal ha rett holdning når det kommer til styrketrening da jeg ikke vil ødelegge kroppen min på noe slags vis.

Oki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du har mulighet til å kjøre markører i hex bar istedenfor, så anbefaler jeg det på det sterkeste! Tar bort mye av belastningen på korsryggen og det er vanskelig å utføre teknikken feil (det er selvfølgelig mulig, men iallfall mindre sannsynlig)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...