Gå til innhold

Dusj, såpe, eksem etc.


Aldara

Anbefalte innlegg

Har pådratt meg antydning til irritert og flassende hud her og der. Uten å ha gjort de store vitenskapelige undersøkelsene så er jeg rimelig sikkert på at årsaken er den daglige runden i dusjen.

Jeg regner med at andre brukere av foraet tidvis sliter med det samme?

Sånn prevantivt prøver jeg nå å dusje mindre ... noe som kan være vanskelig. Er det noen som har erfaring med alternative såper, kremer etc som kan være hensiktmessige å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uparfymerte intimsåper (ja, hele kroppen), uparfymert fuktighetskrem fra apoteket (der er du nødt til å prøve deg litt frem, noen liker tykke kremer, andre tynne, noen er spesiallaget for irritert hud). Om ikke kroppen stinker pga svette går det fint ann å vaske seg uten å bruke såpe. For varmt vann kan også skape irritert hud hos noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmt vann tar jo endel av det naturlige fettet. Ubehagelig, men det å dusje i kaldt vann kan ha sine fordeler.

Litt på bakgrunn av at produktene til de store merkene inneholder mye forskjellig (Selv de produktene som skal være "naturlige" ) så har jeg gått til innkjøp av noe håndlaget alternativ såpe. Noen erfaringer med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig sensitiv hud som alltid er tørr og sliter også med atopisk eksem i perioder, så har gjort meg en del erfaringer opp igjennom.

Dusj: I perioder hvor huden er veldig tør og plaget med eksem bruker jeg babyolje som dusjsåpe, evt smører inn kroppen med babyolje på slutten av dusjen - så må man passe på å klappe seg tør og ikke tørke etterpå (det er egentlig viktig uansett). Edit: Beste babyoljen kjøper jeg i sverige, merket "Johnsson & Johnsson"

Kremer: her varierer jeg litt, men aderma og avene er to merker jeg har lagt min elsk på. Avene var den eneste kremen som ikke svei å ta på i de periodene som hele kroppen var som et stort eksem. Kjøper det på apoteket.

Ellers synes jeg merker dr. hauscka, weleda, elisabeth arden og mary kay er gode i periodene hvor jeg ikke er kjempetørr. Viktig å passe på at du i de tørre periodene ikke bruker krem som inneholder vann, da det tørker ut huden mer. En krem som jeg har hatt i årevis og som funker veldig bra på områder som er krise er mary kan emollient night cream (oransje tube) - den får også små sår til å gro fortere - helt super på f.eks knokene om vinteren eller på områder som er ekstra tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der oppsumerer du greit mitt forhold til shampo og andre sånne... produkter...

Etter å ha lest litt så har jeg nå funnet ut at shampo vistnok ikke er egnet som underlivssåpe :huh: og det er bare menn som er så kørka at de bruker shampo på tissen. o_O

Men... den håndlagede alternativ såpa og intim såpe ser ut til å gjøre vei i vellinga. Kombinert med kjappe dusjer med ubehagelige temperaturer så ser huden ut til å returnere til normalt "babyskinn" igjen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare erfaring med denne:

733006.jpg

Slik var det med meg og. Så tenkte jeg at det var på tide å bli hyper-sofistikert og begynne med intimsåpe i tillegg. Kjøpte Asan, la merke til at den sier '3-i-1: shampoo, kropp, og intim', og begynte å bruke kun den i stedet. Ha! Ta den, dekadente djevler som bruker 2 såpetyper! Intimsåpe über alles! :joyful:

trippel_dusj.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... jeg er jo mann(y) . Og som mann så vet jeg at det er bedre å gå 2 måneder med sprukne hender enn å smøre med krem.:whistle: Dette er jo fordi at huden slutter å lage sitt eget fett når du smører inn med ekstra fett.... hvis du henger med.:confused: (Dette er jo manne kunnskap alle menn kan, men som kvinner sikkert ikke vet noe om)

Blir du verre hvis du tar et ukes opphold uten kremen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pådratt meg antydning til irritert og flassende hud her og der. Uten å ha gjort de store vitenskapelige undersøkelsene så er jeg rimelig sikkert på at årsaken er den daglige runden i dusjen.

Jeg regner med at andre brukere av foraet tidvis sliter med det samme?

Sånn prevantivt prøver jeg nå å dusje mindre ... noe som kan være vanskelig. Er det noen som har erfaring med alternative såper, kremer etc som kan være hensiktmessige å bruke?

Jeg anbefaler deg å bruke kokosolje. NB! Det må være extra virgin kokosolje, IKKE den vanlige, raffinerte.

Fremstilling av kaldpresset kokosolje

Kokosolje produseres hovedsakelig på to måter: raffinert og uraffinert. Raffinert kokosolje fremstilles av soltørket kokoskjøtt (kopra) som etter pressing behandles ved høy temperatur og kjemikalier for å fjerne farge, lukt og smak. Ved denne prosessen mister oljen mange av sine helseegenskaper (vitaminer, antioksidanter og entsymer)og det kan være spor av kjemikaliene.

Den uraffinerte kaldpressede oljen er også fremstilt på ulike måter. En metode er skånsom tørking av fersk kokosmasse ved 45 - 50 grader C i ca. 2 timer. Deretter presses oljen ut av den tørre massen og filtreres. I en annen metode gjennomgår kokosmelken en spesiell sentrifugeringsprosess hvor oljen skilles ut. Den siste har den lengste tradisjonen i naturlig fremstilling av kokosoljen. Kokosmelken oppbevares i noen timer ved ca. 35 grader C hvoretter oljen skiller seg fra resten av melken. Til slutt blir oljen omhyggelig filtrert før den tappes på glass. Fordelen men den siste metoden er at oljen gjennomgår minst oppheting og har høyest næringsverdi. Det er likevel forskjell på kvalitet her også, avhengig av kokosnøttvarianter og detaljer i fremstillingen. Den beste måten å finne ut på er ganske enkelt å smake på den. En god kokosolje kjennetegnes ved en mild, fersk kokosduft-og smak og helt hvit farge. (krystallklar og fargeløs i flytende form). Det er kjent at filippinske kokosnøtter regnes for å være de beste arter i verden. De har bl.a. høyere innhold av laurinsyre.

( http://kilden.info/kokosolje-er-helsefremmende-100-bruksomrader/ ) Tips og råd til bruk av oljen. Den kan også brukes istedenfor såpe i dusjen innimellom.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Økologisk kaldepresset shampo og balsam av naturlige ubehandlede ingredienser. Eg selv bruker en med sjokolade i, veldig fornøyd, kroppen også.

Anbefaler å unngå ALLE butikksåper som stort sett er proppet med div div kjemikalier. Unngå også bruk av deo og parfyme.

Har kun brukt Økologisk shampoo og balsam fra Faith in living, Euzerin hudolje UTEN parfyme og Kokosolje siden november 2014. Har fungert ypperlig og gir resultat i form av mykere hud og livligere er fargerikt hår.

Vær obs! Noen reagerer på de økologiske produktene.

Vær obs! Huden i ansiktet er spessielt sensitiv og noen vil kunne få utslett av kokosolje pga det er en eksotisk plante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lano. For liten og stor.

Lano lukter drittunge. Never again.

Økologisk kaldepresset shampo og balsam av naturlige ubehandlede ingredienser. Eg selv bruker en med sjokolade i, veldig fornøyd, kroppen også.

Anbefaler å unngå ALLE butikksåper som stort sett er proppet med div div kjemikalier. Unngå også bruk av deo og parfyme.

Har kun brukt Økologisk shampoo og balsam fra Faith in living, Euzerin hudolje UTEN parfyme og Kokosolje siden november 2014. Har fungert ypperlig og gir resultat i form av mykere hud og livligere er fargerikt hår.

Vær obs! Noen reagerer på de økologiske produktene.

Vær obs! Huden i ansiktet er spessielt sensitiv og noen vil kunne få utslett av kokosolje pga det er en eksotisk plante.

Sånn bare for opplysningens skyld: De økologiske sjampoene og balsamene er også proppet full av kjemikalier. Kanskje ikke syntetiske kjemikalier som du muligens tenker på, men like fullt kjemikalier. All materie er laget av kjemikalier. Scientific American: "Chemical" is not a bad word.

Allergener er også i økologiske produkter, og i enda større grad enn i syntetiske produkter: NY Times: Allergens are natural too

ingredients-of-a-banana-poster-4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lano lukter drittunge. Never again.

Sånn bare for opplysningens skyld: De økologiske sjampoene og balsamene er også proppet full av kjemikalier. Kanskje ikke syntetiske kjemikalier som du muligens tenker på, men like fullt kjemikalier. All materie er laget av kjemikalier. Scientific American: "Chemical" is not a bad word.

Allergener er også i økologiske produkter, og i enda større grad enn i syntetiske produkter: NY Times: Allergens are natural too

ingredients-of-a-banana-poster-4.jpeg

Det kan omformuleres, ja. Eg siktet (uten at eg opplyste om det" til kjemikalier som er kjent for og ha negativ virkning over lengre tid eventuelt ved stort forbruk.

Liker banan bildet, det setter ting i perspektiv. Eg er alikevell av den tro at en naturlig ubehandlet banan vil være mer "skreddesydd"/ naturlig ernæring enn noe som er bearbedd.

Anbefaler de som er interessert i mat og konsekvensene med bearbeiding å se "GMO OMG" kan streames.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...