Gå til innhold

Liker ikke å sitte


XAmatørX

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg liker virkelig ikke å sitte for lenge av gangen, og takler det spesielt lite på skolen hvor jeg ofte må sitte til kl 4... Det er blitt et lite problem, hehe :p

Jeg er en treningsnarkoman og greier rett og slett ikke å slappe av når jeg sitter i ro... Noen som opplever/har opplevd det samme? Hvor mye sitter dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm... Ja kanskje det :p Dagene uten trening er jeg ofte deprimert, da jeg rett og slett er avhengig av den endorfinrusen. Det samme med lett aktivitet og da.. Virker som om det er motsatt effekt når jeg er i ro... Har til og med skulket skolen og dratt hjem i friminuttet fordi at jeg ikke orker å sitte ved pulten lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kompensere, indre uro, treninsgnarkoman... Ord jeg forbinder med spiseforstyrrelse. Hva skjer med tankene og kroppen når du vet du må sitte rolig over en tid? Er det "tvangs"-aktivitet? Planlegger du aktivitetsnivået ditt for dagen? Spiser du nok? Sover du godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stå er bra for helsa, om ikke annet ;)http://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/11073662/How-standing-might-be-the-best-anti-ageing-technique.html

Men, hadde noen av de samme problemene selv tidligere. Kunne ikke sitte stille, klarte ikke å slappe av, måtte være i bevegelse hele tiden. For min del var det fordi livet var veldig vanskelig da, kjørte hodet hele tiden. Det var ikke nødvendigvis noe jeg var 100% klar over akkurat da; er en del ting jeg oppdaget i etterkant at hadde plaget meg mer enn jeg trodde.

Trenger ikke å være det samme for deg, men det er noe du kan tenke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det er meninga du skal sitte stille rett og slett :)

Jeg så en artig presentasjon ang noe av dette i går, foredragsholderen har et kult eksempel litt uti videoen som kanskje kan inspirere litt.

https://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity

(Spol fram til 15:00 hvis du ikke gidder høre hele)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 :shifty:

Går heller småturer på ettermiddagen + trener (stort sett). Er generelt rastløs :p

Ikke at jeg tror det er helt det samme som deg, men trives dårlig i å sitte så mye.

Hei! Jeg liker virkelig ikke å sitte for lenge av gangen, og takler det spesielt lite på skolen hvor jeg ofte må sitte til kl 4... Det er blitt et lite problem, hehe :p

Jeg er en treningsnarkoman og greier rett og slett ikke å slappe av når jeg sitter i ro... Noen som opplever/har opplevd det samme? Hvor mye sitter dere?

Hei girls!

Lærere er stort sett ganske imøtekommende om man bare tar kontakt på en ordentlig måte. Spør om du kan få lov til å stå hvis du er bakerst i klasserommet. Er dere sykt heldige, har de et ståkateter stående som dere kan bruke som pult.

Vi hadde ergoterapautteam inne på skolen der jeg jobber, og de ga elevene en god del aktiviteter de kunne gjøre på stolen. Holde seg oppe med henda sine, presse henda sammen i "namaste" så hardt de kunne før de spente av osv. Enkelte av disse øvelsene var forholdsvis "usynlige" og kan brukes uten at andre henger seg opp i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at denne indre uroen er et problem for deg i dagliglivet og at det går utover skolen? Mitt eneste råd: oppsøk lege eller psykolog.

Signerer den. Jo før jo bedre. Det var (og til tider er) nettopp en slik uro som gjorde det så vanskelig for meg å holde meg frisk fra anoreksien. Å sulte meg selv ble eneste måte å få fri fra uroen på ... og nesten dø i samme slengen. TI års livskvalitet har den kostet

Ikke verdt det på noe som helst måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan gikk dette fra "klarer ikke å sitte stille" til "indre uro som er alvorlig karakter slik at trådstarter bør oppsøke lege/psykolog"? Internett, altså. Jeg satser på at XAmatørX tar til seg riktige råd.

Jeg også "overkompenserer" med trening, bruker mye tid på trening og aktivitet og blir "deppa" om jeg ikke trener. Ganske sikker på at jeg ikke trenger lege eller psykolog av den grunn.

Hvis det bare er denne kroppslige uroen, så er det heeeeeelt normalt. Når man sitter i en situasjon der hjernen skal ta til seg ting (skole etc), bruker man kroppen for å sende signaler til hjernen om at den skal holde seg våken (vippe på beinet, bite seg på leppa, gni seg i henda etc). For noen må det litt mer til (vri seg på stolen, opp og stå, endre sittestilling ofte).

Kilde: ergoterapaut-team som hadde kurs. Orker ikke søke opp noe mer pålitelig på google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når trådstarter skriver at det hender h*n skulker skolen fordi roen er for sterk, så tenker jeg at denne uroen er såpass sterk at det går utover livskvaliteten. Nei, en trenger ikke sitte hele dagen lang, men en skal kunne fungere i hverdagen hvilket (dessverr) innebærer en del sitting. Uro kan komme av både fysiske og psykiske årsaker, gjerne en kombinasjon. Derfor mener jeg at psykolog kan være en ide. En trenger ikke være alvorlig psykisk syk for å snakke med psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk dette fra "klarer ikke å sitte stille" til "indre uro som er alvorlig karakter slik at trådstarter bør oppsøke lege/psykolog"? Internett, altså. Jeg satser på at XAmatørX tar til seg riktige råd.

Jeg også "overkompenserer" med trening, bruker mye tid på trening og aktivitet og blir "deppa" om jeg ikke trener. Ganske sikker på at jeg ikke trenger lege eller psykolog av den grunn.

Hvis det bare er denne kroppslige uroen, så er det heeeeeelt normalt. Når man sitter i en situasjon der hjernen skal ta til seg ting (skole etc), bruker man kroppen for å sende signaler til hjernen om at den skal holde seg våken (vippe på beinet, bite seg på leppa, gni seg i henda etc). For noen må det litt mer til (vri seg på stolen, opp og stå, endre sittestilling ofte).

Kilde: ergoterapaut-team som hadde kurs. Orker ikke søke opp noe mer pålitelig på google.

Som 02-snapper skriver, med en gang man føler at den indre uroen (som faktisk trådstarter beskriver det som) går utover dagliglivet, som skole o.l. kan det tyde på at noe ikke er som det skal. Jeg regner også med at dette er et vedvarende problem, og ikke noe som kun har skjedd ett par ganger. Jeg sier ikke at man nødvendigvis er "syk", men hvis at det er et veldig stort problem bør man oppsøke en profesjonell. Hvis trådstarter bare har litt mye energi, og heller ønsker å trene enn å være på skolen og det er bakgrunnen for fravær, så selvfølgelig trenger man ikke en lege. Da handler det mer om å ta seg selv litt i nakken.

Jeg regner med at du sikter til dine egne som de riktige rådene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du sikter til dine egne som de riktige rådene ;)

En trenger ikke være alvorlig psykisk syk for å snakke med psykolog.

Jeg synes tråden ble dradd ganske kraftig i (p)sykdomsretningen allerede fra første svar.

De riktige rådene er de rådene som trådstarter føler treffer hans/hennes situasjon best, ikke hva jeg selv kommer med. Herlig smånedlatende av deg å skrive det på den måten, men alt blir selvsagt mildnet med et blunkesmil;)

Og neida, man trenger ikke å være alvorlig psyk for å snakke med en psykolog. Det har jeg heller aldri påstått. Jeg er bare fan av svare på trådstarters førstepost. Hvis man har et problem som kan fikses på andre måter enn ved lege/psykolog, så er jo det det beste. SYNES JEG. Jeg er så sjukt gammaldags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg liker virkelig ikke å sitte for lenge av gangen, og takler det spesielt lite på skolen hvor jeg ofte må sitte til kl 4... Det er blitt et lite problem, hehe :p

Jeg er en treningsnarkoman og greier rett og slett ikke å slappe av når jeg sitter i ro... Noen som opplever/har opplevd det samme? Hvor mye sitter dere?

Hmm... Ja kanskje det :p Dagene uten trening er jeg ofte deprimert, da jeg rett og slett er avhengig av den endorfinrusen. Det samme med lett aktivitet og da.. Virker som om det er motsatt effekt når jeg er i ro... Har til og med skulket skolen og dratt hjem i friminuttet fordi at jeg ikke orker å sitte ved pulten lenger...

Spørsmål: er du 100% sikker på at du ikke orker å sitte i ro pga du er "treningsnarkoman" eller er du nervøs for noe, en tidligere hendelse osv? Noe som gjør at du er urolig? Og at aktivitet gjør at det blir bedre og roer deg ned?

Personlig erfaring så hadde jeg det slik gjennom mye av barneskole og ungdomsskole, og til dels på VGS. Grunnet en erfaring da jeg var ung. Dette gjorde at jeg foretrakk å bevege meg og være "fri". Dette gjaldt(gjelder) spesielt i sammenhenger hvor jeg føler meg låst og ikke kan bevege meg mye. Jeg og flere på mitt trinn fikk beskjed om at vi burde prøve å sitte i ro, men samtidig spørre om vi hadde behov for å bevege oss litt. Samtidig var den klassiske "lår/kne bevegelsen" godt benyttet og evt tegning under timene(for å fokusere på noe).

Derimot, når jeg sitter i omgivelser hvor jeg kan bevege meg fritt osv. Så kan jeg fint sitte i ro i flere timer, om ikke dager. Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med didi. Jeg er ganske rastløs av meg, og derfor har jeg ikke vært i annet enn de obligatoriske forelesningene på flere år. Gjør det meg psykisk syk? Neppe. Gjennom hele grunnskolen var jeg nødt til å få tilrettelagt skoletimene (dvs, jeg fikk ekstra arbeidshefter jeg kunne jobbe i når jeg ble rastløs fordi timene gikk så tregt, jeg fikk lov å gå rundt å hjelpe andre elever, kunne løpe rundt skolen osv). Det var virkelig ikke et problem å få det tilrettelagt, og jeg har enda til gode å møte en lærer som heller vil ha en utagerende/skulkende elev enn å tilrettelegge for å få det ut. Selvfølgelig klarer alle å sitte stille en time eller to, men man sitter ganske mange timer på skolen, og jeg vil ganske bastant påstå at man ikke er psykisk syk fordi man kanskje blir litt rastløs av dette.

Uansett, TS; for min del hjelper det å sykle til skolen de dagene jeg må være der, da får jeg litt energiutløp. Går også opp/ned alle trappene hver pause, og unngår å drikke mye kaffe/stimulerendegreier. Funker sånn halvveis, men jeg har alltid med tilgang til podcasts eller lydfiler med forelesninger tilfelle jeg skulle kjede meg som faen. Gir bare beskjed til foreleseren at jeg synes det er kjedelig og heller vil sitte med headsett og en annen forelesning på (men at de ikke må ta det personlig), de tar det som oftest overraskende greit :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...