Gå til innhold

Noen som har peiling på slaganker? Skal henge opp en yoga swing fra et betongtak


Kari Amalie

Anbefalte innlegg

Før noen spør - det er altså en legit yoga swing, men den kan jo selvfølgelig brukes som sexhuske om man skulle være keen på det. Såh, når det var ute av veien:

Er det noen som kan noe om belastning/typer skruer man kan bruke osv? Det må være 2 festepunkter/kroker. De må tåle temmelig mye - jeg veier rett under 70 kg, og må kunne henge opp ned og herje rundt uten å ramle ned på hodet/rompa/whatever.

Det ser ut som at disse ringene fra IKEA skal tåle 100 kg hver, tror det vil være nok (kom gjerne med input her også), men trenger da altså noen skruer som skal holde de fast i selve taket.

bill.mrk. kun seriøse henvendelser :bookworm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bruke vanlige nylonplugger for betong, men de bør nok være minst 8mm. De fleste krokene du finner tåler nok belastningen, men det er ekstremt viktig at de har stor nok diameter så de sitter fast i pluggen, og at de er lange nok så du får skrudd den gjennom hele pluggen. Husk derfor å bore litt dypere hull enn selve pluggen :)

post-5946-14440999598181_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, så det er kanskje bedre å satse på én plugg på hver side da, en åtte hull med slagboret. ;) Men den må jo ha en eller annen mekanisme som gjør at jeg kan henge i en karabinkrok e.l. Som sagt, om noen vet hvor jeg kan stikke for å kjøpe dette (med kyndig betjening) hadde det vært gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så det er kanskje bedre å satse på én plugg på hver side da, en åtte hull med slagboret. ;) Men den må jo ha en eller annen mekanisme som gjør at jeg kan henge i en karabinkrok e.l. Som sagt, om noen vet hvor jeg kan stikke for å kjøpe dette (med kyndig betjening) hadde det vært gull.

Det er ihverfall sånn jeg ville gjort det :)

Finner det ikke nå, men jeg har sett datablader for nylonplugger på 8mm som skal tåle 200 kg i betong. Alternativet er ekspansjonsbolter som Steffen over her skriver, men de får du som sagt ikke ut igjen.

Vanskelige å vite hvilke butikker i Oslo som har kyndige folk, men min erfaring er at alle steder som også har trevarelager har meget dyktig personell som kan hjelpe deg med å bygge det meste!

Mekanismen du snakker om er å bruke en krok eller et øye istedenfor en skru (du skrur den inn i pluggen).[ATTACH]160065[/ATTACH]

post-5946-14440999598479_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har boret tusenvis av hull i betongtak og hengt alskens ting i det.

Noe av det vesentlige er også å vite hva som er i dekket. Om du treffer på armering, om det er hulldekke eller andre ting som elektro eller VVS som går igjennom der. Om du borrer i vei og treffer et eller annet så er ikke det videre kult.

I tillegg kan du flake av store biter om du treffer på noe som krever en del pussing etterpå for å få det strøkent, så det er viktig at dette taket er "ditt" slik at du ikke lager et stort problem for deg selv.

Mer føre var tiltak dette.

Slaganker er gode løsninger, men det er viktig å montere dem riktig for at de skal kunne holde vekt. Jeg husker ikke belastning i farten, men det er vel 150 kg på et av dem og det er nok ikke det største.

For en sving så vil det være variabel belastning og det igjen fører jo med seg en del utfordringer med tanke på innfesting. Da ville jeg trolig satset mer på en brakett som kunne fordele belastning. Å bruke plugger og skruer kan fungere fint, men når det blir store hull så kommer dette igjen an på kvaliteten på betongen siden det kan være utfordrende å borre hull ved siden av hverandre.

I en vanlig isenkram så kjenner dem godt til innfesting og hva som kan være greit å bruke. Så det er ofte god hjelp å få der. Dog ville jeg som nevnt undersøkt mer om materialet jeg skulle innfestet det hele i slik at man ikke går på en smell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wæææh, brakett (?), kanskje jeg bare skal leie inn noen. Dette var mye enklere i gamleleiligheten der vi hadde bjelker!

Er min leilighet, men i borettslag, så jeg planlegger uansett å spørre styret først. Bør vel undersøke hva ståa er i dekket da, samtidig. Takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har boret tusenvis av hull i betongtak og hengt alskens ting i det.

Noe av det vesentlige er også å vite hva som er i dekket. Om du treffer på armering, om det er hulldekke eller andre ting som elektro eller VVS som går igjennom der. Om du borrer i vei og treffer et eller annet så er ikke det videre kult.

Uten å kapre tråden helt, jeg kan bekrefte at det er ukult å treffe på noe som f.eks armering.

Skulle henge opp et bord for noen år siden... Traff på armering i veggen og med 5 hull i betongen var det ikke spesielt aktuelt å borre 5 nye hull et annet sted. Så mamma kjøpte et alt for godt lim (limte inn skrua der vi traff armering). Og nå får jeg ikke bordet ned igjen.

Det må i så fall en del kraft til og det blir nok en jævlig jobb å fikse..

Så anbefaler også at du sjekker ut litt før du bare borrer løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...