Jump to content
TrainGre

Elending stabilitet korsrygg, se bilde

Recommended Posts

Hei!

Jeg har alltid hatt elendig kroppsholdning. Jeg tror dette har vært med på å gjøre at jeg har fått kraftig spenningshodepine fordi kroppen har brukt så mye "feil muskler".

Når jeg går vanlig gange har jeg egentlig elendig balanse, og når jeg siterer min fysioterapeut; "har du hatt elendig holdning før?", ja - det har jeg hatt.

Jeg har trent veldig mye siste halvår øvre del av rygg pga. av forroveroterte skuldre, og dette har blitt mye bedre. Men tanken på at korsryggen har vært en stor del av mitt holdningsproblem har aldri falt meg inn.

Eksempelvis har jeg hatt problemer med å stå avslappet.

Jeg legger ved bilde av hvordan kroppen min ser ut:

proper-sitting-posturejpg-af2cd4eb657babed.jpg?w=240&h=142 (bilde til høyre er så likt meg!)poor-posture-diagram.gif

Alt dette har ført til er at jeg ikke puster skikkelig med diafragma, problemer med å stå avslappet, samt hodepine jeg har hatt i 2 år.

Noen som kan gi en vurdering/hjelp? Settes stor pris på!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Tror det er vanskelig å e-veilede deg på dette. Om du har vært innom en fysio allerede, men ikke fått hjelp, så prøv en annen kvalifisert veileder.

Pusteteknikk, hofte og nakke-posisjon vil i min mening være viktige aspekter å jobbe med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at en teknikk er å stille seg langs en vegg, trekke skulderblada sammen --> og der har man perfekt holdning? Kan dette bekreftes? Jeg er jo nærmere 190 høy, så ikke rart jeg har dårlig holdning tenker jeg!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg hadde store problemer med holdningen før, satt veldig likt for deg. For meg hjalp det å trene ryggen som du sier, spesielt markløft hjalp og en arms roing. Men det varierer jo fra person til person.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Men har sunket brystrygg...om du/dere skjønner hva jeg mener?

Ja at øvre delen av ryggen på en måte blir framover bøyd i sånn quasimodo stilling?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja, korrekt!!

Ja det er det samme som jeg slet med, jeg anbefaler markløft på det sterkeste og en arms roing. Jeg har alltid hatt det, men etter jeg begynte å trene så gikk det litt og litt vekk og nå er jeg rett i ryggen. (y)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herlig! Da skal jeg ta tak i det.

Slet du med spenningshodepine? Litt tung i hodet ? (som følge av at hodet "henger" ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Herlig! Da skal jeg ta tak i det.

Slet du med spenningshodepine? Litt tung i hodet ? (som følge av at hodet "henger" ?

Ja, har litt av det enda men det var mye verre før.. Det kommer seg når du bygger opp ryggen, du må også være obs på at du ikke lar hode gjøre som det vil. Prøv å hele tiden fokusere på å holde en strak posisjon, konstant. Det går noen dager så blir det bare naturlig.

Jeg merker veldig godt at om jeg er trøtt og ikke tenker på det så henger hodet framover så jeg ser ut som jeg skal til å sleve.. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk!

Må også legge til at jeg er ufattelig stiv i øvre skulderpartiet som følge av dette.. Kjenner du deg igjen der å eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Takk!

Må også legge til at jeg er ufattelig stiv i øvre skulderpartiet som følge av dette.. Kjenner du deg igjen der å eller?

Jepp, det kommer også til å gjøre quasimodo stillingen sterkere. Vil anbefale deg å trene bakre del av skuldre for å trekke skuldrene bakover, og gjøre deg mindre stiv.

Her har du en veldig god øvelse jeg anbefaler deg å legge til i treningsprogrammet for å trene bakre del av skulderen. Jeg regner med skuldrene dine på en måte også er litt framover lent?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Jepp, det kommer også til å gjøre quasimodo stillingen sterkere. Vil anbefale deg å trene bakre del av skuldre for å trekke skuldrene bakover, og gjøre deg mindre stiv.

Her har du en veldig god øvelse jeg anbefaler deg å legge til i treningsprogrammet for å trene bakre del av skulderen. Jeg regner med skuldrene dine på en måte også er litt framover lent?

Denne øvelsen kan jeg jo gjøre hjemme også!

Ja, skuldrene er veldig foroverlente som følge av "kontor"rotte syndromet, samtidig som jeg aldri har forstått at jeg er nesten 190 cm høy. Stor forskjell på det og 175 høy :) Har aldri helt godtatt høyden om du skjønner, derfor tror jeg dårlig holdning over veldig mange år er en konsekvens av dette.

Husker allerede på ungdomsskolen at lærer sa jeg måtte rette meg opp, så allerede der sank jeg vel sammen....

Merker at jeg synker i brystryggen hele tiden, så må prøve å rette meg opp der.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uten sammenligning forøvrig,så er det få ganger jeg føler meg så admiral-rak i ryggen som etter at jeg har drevet tung markløft.

Markløft har jo den fordelen ovenfor svømming at du kan tilpasse belastning og teknikk helt til ditt individuelle nivå/til din kropp, og øke i langt mindre inkrementer enn du kan ved svømming(som såvidt jeg vet ikke har særlig regulering overhodet)

Attpåtil får du jo trent opp alt fra like under ørene til ræva i en og samme øvelse,så blir jo bare win-win-win:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...